Business Construct

Reportaj. Antreprenori locali. Cum arată fabrica Barrier din Bacău de unde pleacă uşi şi ferestre în ţări de pe trei continente? „Avem o capacitate de 2.000 de ferestre pe zi“

Niciun produs nu părăseşte fabrica înainte de a fi trecut printr-o etapă de testare.

Niciun produs nu părăseşte fabrica înainte de a fi trecut printr-o etapă de testare.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

08.04.2023, 13:36 1656

În total sunt şapte hale, fiecare găzduind etape şi secţii anume. Cele mai noi sunt cele destinate înfolierii şi depozitării Cea mai nouă investiţie făcută la Bacău este un showroom de 1.200 de metri pătraţi, care reuneşte toate soluţiile din portofoliul companiei. Pentru deschiderea lui au fost investite 3 mil. euro O parte din banii investiţi de Barrier în ultimii ani au provenit din ajutor de stat, un sprijin aprobat la finalul anului 2021.

Oameni şi echipamente, utilaje şi roboţi lucrează la unison în fabrica de uşi şi ferestre Barrier din Bacău. Producţia de aici pleacă în opt ţări din Europa, Asia şi Africa. De la o secţie la alta, fiecare fereastră prinde formă şi contur, apropiindu-se de momentul desăvârşirii – montarea ei în căminul celui care îşi construieşte viitorul „acasă“.

Halele de producţie ale Barrier se întind pe şase hectare, dintr-un total de zece hectare pe care compania le-a cumpărat de-a lungul anilor.

Loc de extindere există, la fel şi planuri. Aproximativ 470 de oameni – unii din Bacău, alţii din localităţile limitrofe – muncesc zi de zi pentru a deschide ferestre spre lumea din jur. În total sunt şapte hale, fiecare găzduind etape şi secţii anume. Cele mai noi sunt cele destinate înfolierii şi depozitării.

„Avem acum toate profilele (componente ale ferestrelor şi uşilor – n. red.) depozitate la interior, deci vor fi ferite de praf şi de intemperii. Capacitatea de depozitare este de 70.000 de bare, iar capacitatea de înfoliere este de 1,8 milioane de metri liniari pe an“, explică Alex Croitoru, manager de achiziţii la Barrier.

Trecând printre oameni şi echipa­mente, el intră şi în detaliile tehnice. Barele de profil sunt, înainte de toate, şterse de impurităţi, apoi li se aplică un primer necesar pentru ca adezivul să aibă aderenţă.

„Urmează uscarea primerului, apoi bara de profil se întâlneşte cu folia. Este nevoie ulterior de o perioadă de maturare, deoarece adezivul încă lucrează. Dacă nu se face maturarea, există riscul ca profilele să se exfolieze.“

Niciun produs nu părăseşte fabrica înainte de a fi trecut printr-o etapă de testare. Profilele sunt cumpărate de la furnizorii Aluplast (Polonia) şi Rehau (Germania), iar sticla vine de la fabrica din Călăraşi a francezilor de la Saint-Gobain. La Bacău are loc astfel prelucrarea elementelor şi asamblarea lor în ceea ce va deveni produsul final – tâmplărie din aluminiu sau PVC. La cerere, compania asigură şi servicii de montaj.

Noua capacitate de producţie a companiei, după o serie de investiţii derulate pe parcursul ultimilor ani, este de aproximativ 2.000 de ferestre pe zi, iar pe baza acesteia, Adrian Gârmacea, proprie­tarul companiei, preconizează că Barrier ar putea ajunge la o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro în anii următori.

Deocamdată, în 2022, cifra de afaceri a fost de aproximativ 32 de milioane de euro, reprezentând o creştere de 35% faţă de anul precedent.

Profitabilitatea, pe de altă parte, a fost în uşoară scădere, ajungând la 5,5%, ca urmare a punerii în funcţiune a investiţiilor finalizate în 2022.

În ceea ce priveşte numărul de angajaţi, Barrier a încheiat anul trecut cu o echipă formată din 469 de oameni, în creştere cu 20% faţă de 2021.

Cea mai nouă investiţie făcută la Bacău este un showroom de 1.200 de metri pătraţi, care reuneşte toate soluţiile din portofoliul companiei. Pentru deschiderea lui au fost investite 3 milioane de euro.

„Încheiem astfel o etapă investiţională de 14 milioane de euro, din care 8 milioane de euro doar pentru utilaje. Am creat 200 de noi locuri de muncă şi am investit totodată în energie regenerabilă, având acum o capacitate de 0,6 MWh instalaţi. Ideea showroomului ne-a venit acum şase ani, iar acum este concretizată“, spune Adrian Gârmacea, antreprenorul care a pus bazele Barrier.

Alte 20 de camioane au fost de asemenea adăugate anul trecut în parcul producătorului băcăuan. O parte din banii investiţi în ultimii ani a provenit din ajutor de stat, un sprijin de 3,5 milioane de euro aprobat la finalul anului 2021 şi care impunea cele 200 de joburi noi care au şi fost create.

Barrier are francize deschise în Belgia, Elveţia şi Ungaria, iar antreprenorul spune că are în plan să se extindă şi în Italia cu un centru logistic, pe fondul unui program al guvernului din această ţară, care subvenţionează renovările de locuinţe ce implică eficientizarea energetică.

În total, Barrier are aproximativ 50 de francize care funcţionează atât în România, cât şi în străinătate. Chiar şi fără francize, producătorul din Bacău distribuie ferestre şi uşi PVC şi în Marea Britanie, Franţa, Germania, Austria şi Italia, dar şi în Asia şi Africa, în special în nordul Africii şi Orientul Mijlociu.

De altfel, piaţa locală de tâmplărie este foarte bine reprezentată la export. În cazul tâmplăriei PVC, o treime din producţie merge către export, în vreme ce la tâmplăria din aluminiu exporturile contribuie cu 20%.

În afară de Barrier, alte companii mari active pe piaţa locală de tâmplărie sunt Casa Noastră, care produce ferestre sub brandul QFort într-o fabrică din Craiova deţinută de omul de afaceri Ştefan Cherciu, şi Optimedia din Oradea.

Potrivit datelor Neomar Consulting, companie care realizează studii pe piaţa materialelor de construcţii, piaţa de tâmplărie termoizolantă s-a ridicat la peste 900 de milioane de euro în 2021, fiind într-un trend continuu de creştere. Din întreaga piaţă, profilele PVC reprezintă 80%, iar restul este tâmplărie de aluminiu.

 

Adrian Gârmacea, proprietar, Barrier: Încheiem o etapă investiţională de 14 milioane de euro, din care 8 milioane de euro doar pentru utilaje.

Alex Croitoru, manager de achiziţii la Barrier: Capacitatea de depozitare este de 70.000 de bare, iar capacitatea de înfoliere este de 1,8 milioane de metri liniari pe an.

Profilele sunt cumpărate de la furnizorii Aluplast şi Rehau, iar sticla vine de la fabrica din Călăraşi a francezilor de la Saint-Gobain.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO