Business Construct

RETAIL: Cel mai gol mall

RETAIL: Cel mai gol mall
27.08.2010, 09:52 119

Mallurile din Bucureşti sunt nişte "organisme" vii. Aproapesăptămânal se mai des chide un magazin, se mută un altul, se mai"trage un oblon", înainte de ora 22.00 şi definitiv, dar de celemai multe ori activitatea merge înainte.
Pentru a observa câtă viaţă este în aceste proiecte, cum seadaptează chiriaşii pentru a traversa mai uşor această perioadă şicare este tendinţa în consum, revista Business Construct va analizaperiodic situaţia spaţiilor disponibile din malluri.
Primul demers în această direcţie a fost făcut în luna aprilie aacestui an, când în cele opt malluri din Bucureşti erau disponibileaproximativ 171 de spaţii. La distanţă de patru luni, la mijlocullunii august, numărul acestora a crescut cu 18%, la 202, în şasedin cele 8 proiecte analizate numărul spaţiilor disponibile fiindîn creştere.
Per total, în cele opt malluri sunt aproximativ 1.000 de spaţiipentru magazine, potrivit cifrelor anunţate de cătreadministratorii mallurilor, ceea ce înseamnă că unul din cinci arfi disponibil. În condiţiile în care, în general, marile spaţii alemallurilor sunt ocupate, gradul de disponibilitate, calculat înmetri pătraţi, este mult mai mic, undeva până în 10%.
Cele mai ocupate. Doar două malluri din Capi ta lă stau mai binedecât în aprilie: Bucureşti Mall din Vi tan, primul mall dinRomânia, mai are doar şase spaţii disponibile, faţă de şapte înluna aprilie, în timp ce în Sun Plaza numărul spaţiilor disponibilea scăzut de la 24 la 17, ca urmare a mai multor deschideri operatede retaileri care aveau semnate contracte mai vechi.
"Pe parcursul ultimelor luni s-au deschis noi maga zine în centrulcomercial Sun Plaza. În grupul retaileri lor de fashion s-auadăugat brandurile premium Karen Millen şi Desigual, în vreme ceAldo a deschis un magazin de încălţăminte şi accesorii, iar Parfoiso unitate de accesorii. Luna iunie a marcat şi des chi derea zoneide divertisment şi relaxare din Sun Plaza, operatorul Cinema Cityinaugurând un cinematograf cu 15 săli şi o capacitate de 2.800 delocuri", au declarat reprezentanţii Sun Plaza.
În plus, a fost deschis clubul de biliard şi bowling Oxygen, pe unspaţiu de 2.000 de metri pă traţi, iar "cel mai nou magazin în SunPlaza este brandul spaniol de fashion Mango, deschis luni, 16 august". Cu alte cuvinte, datorită faptului că aceşti chiri aşi au"ratat startul" deschiderii spaţiilor în luna februarie, lainaugurarea mallului, Sun Plaza iese pe plus în ceea ce priveştenumărul magazinelor opera ţionale, deşi după doar şase luni deoperare restaurantul Deutscher Grill a fost închis în zona defood-court.
Operatorii reţelei de restaurante cu mâncare speci fic germană auînchis, de altfel, şi unitatea din mallul Cotroceni Park, unde afuncţionat de asemenea mai puţin de un an. Aici însă mai sunt încădisponibile şi alte spaţii în zona de food-court, considerată decătre consultanţii imobiliari drept unul dintre punctele slabe alecelui mai scump mall din România.
Per total, în Cotroceni Park mai sunt disponibile 37 de spaţii,faţă de 34 în luna aprilie, după ce reprezentanţii mallului auadmis faptul că de la momentul inaugurării 13-14 magazine au fostînchise.
În plus, venirea suedezilor de la H&M, care ar trebui să-şipreia spaţiul din Cotroceni Park până în luna noiembrie, a începutsă provoace mutări în rândul chiriaşilor. Nissa şi Reserved şi-auplasat deja bannerele pe spaţiile unde îşi vor muta magazineleaflate acum lângă C&A, în timp ce Rafar Brands a închismagazinul situat într-un spaţiu în care H&M îşi va vindeprodusele.
Pe de altă parte, deasupra hipermarketului Real sunt numeroasespaţii goale, unde este anunţată deschiderea magazinelor pentrucopii Kids Fun Expo şi Zorky Planet, precum şi a centrului defitness Pure Health & Fitness.
"De la începutul lunii aprilie până în prezent au fost inauguratemagazinele Penti, Guy Laroche, Kitchen Shop, Stonefly, Kiddy Rides,Romtelecom, Exchange, Amsterdam, Bombonica şi o sucursală BRD,urmând ca în perioada următoare să se deschidă Lotto, PizzaDominium, Motor Jeans, Zorky, Pure Health & Fitness, InMedio,H&M. Aşa cum am precizat de mai multe ori, procesul deînlocuire a unor branduri cu altele este unul normal activităţiiunui centru comercial", spun reprezentanţii Cotroceni Park.
la scară mare. Principalul competitor al Co tro ceni Park din zonade vest a Capitalei, Plaza România, mizează însă de asemenea petransformarea unui spaţiu de mari dimensiuni în zonă de joacăpentru copii, dar şi pentru întreaga familie, astfel că în extensiafinalizată la începutul anului trecut au fost eliberate numeroasespaţii pentru a face loc unui operator care a închiriat un spaţiude 7.000 mp pe două niveluri.
Per total în mall sunt 35 de spaţii în care nu este activitate, 21dintre acestea aflându-se tocmai în zona vizată pentru locul dejoacă, în timp ce alte spaţii vor fi ocupate ca urmare a relocăriiunor chiriaşi din spaţiile de la parterul mallului destinateretailerului H&M.
Şi în nordul oraşului, în Băneasa Shopping City, numărul spaţiilordisponibile a crescut uşor faţă de luna aprilie, o serie demagazine fiind închise sau mutate pentru a face loc H&M, dar şipentru a muta chiriaşii aflaţi în zona de la etaj de unde va fifăcută trecerea către cinematograf. Cu toate acestea,reprezentanţii Băneasa spun că mai poartă negocieri pentru aducereaunor branduri în premieră pentru România.
"Rata de ocupare a Băneasa Shopping City este de 97%, luând înconsiderare spaţiile deja contractate care urmează a fi deschise înperioada imediat următoare şi relocările altor magazine. În acestmoment, suntem de asemenea în negocieri cu încă două branduri, carevor veni în premieră în România şi pe care le vom anunţa încurând", a declarat Ali Ergun Ergen, CEO Băneasa Developments,compania care administrează Băneasa Shopping City.
Problemele mai mari pentru malluri sunt însă în altă zonă aoraşului, mai exact în sud. În Grand Arena, Liberty Center şi CityMall nu se aud "trâmbiţele" venirii H&M, iar numărul spaţiilordisponibile este în creş tere. Faţă de luna aprilie, numărulspaţiilor goale în cele trei proiecte a crescut de la 61 la 75, încondiţiile în care aceste malluri au suprafeţe mai mici decâtCotroceni Park şi Sun Plaza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO