Business Construct

Retail: Mallurile care pierd Craciunul

Retail: Mallurile care pierd Craciunul

ERA Shopping Park

26.11.2008, 20:47 30

Dupa ce "toamna se numara bobocii", perioada de iarna, inainte de sarbatori, este folosita de regula de catre retaileri pentru rotunjirea veniturilor, acestia beneficiind din plin de apetitul mai ridicat al consumatorilor pentru cumparaturi, in special in luna decembrie.
Spre exemplu, Domo, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata comertului cu electronice si electrocasnice, spera ca circa 40% din vanzarile acestui an vor fi realizate in trimestrul patru, in care cresc atat vanzarile din piata de profil, cat si cele alimentare sau de imbracaminte.
Trei hipermarketuri Carrefour si unul Cora; doua magazine de mobilier Mobexpert; cate o unitate a retailerilor de produse de bricolaj BauMax si Bricostore; magazine de electronice si electrocasnice Media Galaxy si Flanco World; cate un cinematograf Cinema City si The Light; doua magazine de cosmetice Sephora; doua librarii Alexandra Books si multe magazine de imbracaminte, ale unor retaileri precum BSB, Lee Cooper, Steilmann, New Yorker sau Cavaliere.
Aceasta este doar o parte din comertul care "rateaza" perioada vanzarilor de iarna prin nedeschiderea la timp a opt centre comerciale, care implica investitii cumulate de circa 650 de milioane de euro.
Trei proiecte in Bucuresti - Sun Plaza, Grand Arena si Mega Designer Outlet -, doua in Oradea - Tiago Mall si ERA Shopping Park -, si cate unul in Suceava (Galleria), Galati (Euromall) si Constanta (World Trade Center), reprezinta lista centrelor comerciale a caror finalizare era initial programata pana la finalul acestui an, tocmai in ideea de a profita de vanzarile din perioada de iarna.
"Retailerii au nevoie sa fie anuntati asupra lunii de deschidere a centrelor comerciale cu cel putin jumatate de an inainte pentru a sti sa comande colectiile corecte pentru acel sezon. Daca pierzi doua deschideri si ramai cu stocuri care se impart intre restul magazinelor, situatia devine dificila pentru retaileri", explica Luiza Moraru, head of retail department al firmei de consultanta imobiliara CBRE Eurisko.
Moraru spune ca vanzarile in perioada dinaintea Craciunului sunt duble fata de o luna obisnuita a anului, acesta fiind unul dintre motivele pentru care inaugurarile sunt concentrate in ultimele luni ale anului.
"Deschiderile de centre comerciale se fac, de regula, cu o luna - o luna si jumatate inainte de un eveniment major, precum Craciunul sau sarbatoarea de Pasti. O lege nescrisa spune ca in lunile ianuarie-februarie si mai-august, considerate moarte pentru cumparaturi, nu se programeaza deschideri, dar exista si exceptii", adauga Moraru.
 
De ce intarzie? Motivele intarzierilor difera de la un caz la altul - problemele pietei constructiilor, in care firmele nu reuseau sa faca fata in acest an volumului ridicat de lucrari, estimari nerealiste ale duratei de executie, probleme cu bancile sau regandiri ale conceptului - acestea sunt motivele invocate cel mai des de catre dezvoltatori.
Pe langa pierderile retailerilor, poate chiar mai semnificative sunt cele ale proprietarilor de centre comerciale, care rateaza in aceasta perioada atat perceperea chiriilor, cat si procentele din vanzari ale retailerilor, in cazul centrelor comerciale cu "taxare mixta". Potrivit unei estimari neoficiale, bazate pe randamentele anuale medii obtinute de catre dezvoltatori din exploatarea centrelor comerciale proprii, proprietarii celor opt proiecte pierd in total peste cinci milioane de euro in fiecare luna in care mallurile ar fi trebuit deschise.
Importanta deschiderii centrelor comerciale inaintea sarbatorilor este aratata si de programul inaugurarilor din ultimii doi ani. Mai exact, anul trecut noua din zece centre comerciale au fost deschise in cea de-a doua jumatate a anului.
Pe de alta parte, in luna noiembrie a acestui an au fost deja deschise mai multe centre comerciale, printre care Iulius Mall Suceava sau Liberty Center din Bucuresti, iar pana la finalul lunii erau programate cel putin alte doua deschideri - primul centru comercial de tip outlet, Fashion House in Bucuresti si primul mall realizat de catre Dan Ostahie, Aurora Shopping Mall din Buzau.
Pana la sfarsitul acestui an un numar de 20 de orase de mari dimensiuni din Romania vor avea cel putin un centru comercial de dimensiuni medii (circa 10.000 mp), dupa ce la inceputul anului 2006 doar cinci dintre cele mai mari orase - Bucuresti, Iasi, Constanta, Oradea si Timisoara - aveau mall. De altfel, un numar de cinci orase au intrat de anul acesta in categoria localitatilor cu cate un centru comercial - Arad, Braila, Suceava, Buzau si Focsani.
Pe de alta parte, o serie de orase de mari dimensiuni, precum Craiova, Ploiesti sau Galati, cu peste 200.000 de locuitori fiecare, vor ramane si la sfarsitul acestui an fara un centru comercial modern de mari dimensiuni.
 
Orasele cu doua malluri. In vreme ce aceste orase nu sunt acoperite de centre comerciale moderne, localitati mai mici precum Bacau,
Targu-Mures sau Pitesti au deja cel putin cate doua unitati, fie ca vorbim de malluri propriu-zise (Arena Bacau, Mures Mall sau Euromall Pitesti) sau parcuri de retail (European Retail Park Bacau, European Retail Park Targu-Mures sau Jupiter City din Pitesti).
Totodata, Armonia Center din Arad, European Retail Park din Braila, Shopping City Suceava, Galleria Buzau si European Retail Park din Focsani, toate inaugurate in acest an, au fost primele centre comerciale din aceste orase, insa in fiecare dintre acestea sunt anuntate pentru urmatoarea perioada si alte proiecte.Primele centre comerciale moderne au fost Bucuresti Mall, in 1999, Iulius Mall Iasi (2001) si Lotus Market Oradea (2002), fiecare dintre ele trecand printr-un proces de extindere si renovare pentru a se adapta cerintelor actuale de pe piata de retail. Dupa ce anul trecut au fost inaugurate 10 centre comerciale noi, anul acesta livrarile ar putea ajunge la 20 de unitati, in ciuda numeroaselor proiecte care au fost deja amanate pentru anul viitor. Stocul de spatii comerciale in centre moderne a depasit un milion de metri patrati in acest an, iar anul viitor este anuntata o noua dublare, tinand cont ca, potrivit consultantilor imobiliari, sunt asteptate 27 de noi inaugurari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO