Business Construct

Strategie: In cautare de profit

Strategie: In cautare de profit

DuPont a incheiat in 2006 un parteneriat cu compania locala Fabryo pentru producerea vopselei cu teflon

28.08.2008, 11:47 36

Criza financiara din SUA a afectat principalele industrii pe care activeaza DuPont, respectiv materialele de constructii, industria auto si agricultura, iar in aceste conditii grupul si-a reorientat investitiile catre Europa Centrala si de Est pentru a-si acoperi pierderile.
"In urmatorii 15-20 de ani, tarile din regiunea ECE vor inregistra cresteri economice peste media europeana. Spre exemplu, in 2008 estimam o crestere a vanzarilor in regiunea ECE de 25%, si este posibil ca pe piata romaneasca cresterea sa depaseasca acest nivel", a declarat Harmut Reinke, directorul DuPont pentru Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa.
In primul trimestru al anului 2008, divizia DuPont din Romania a inregistrat o crestere a vanzarilor de 57%, consemand cea mai mare crestere din regiunea ECE. In aceeasi perioada, compania a raportat o crestere a vanzarilor de 45% in Ungaria, de 40% in Polonia, de 32% in Slovacia si de 25% in Cehia, acestea fiind principalele piete din regiune pe care compania americana opereaza. Reprezentantii DuPont nu au dorit sa faca publica valoarea vanzarilor inregistrata in primul trimestru pe piata romaneasca.
Spre exemplu, industria auto din Europa Centrala si de Est este extrem de bine reprezentata, majoritatea statelor din regiune detinand importante capacitati de productie : Polonia produce masini pentru Fiat, Ford, General-Motors si Toyota, in timp ce Cehia este producatorul unei marci autohtone de renume, Skoda, iar pe langa aceasta mai detine fabrici de productie si pentru compania franceza Peugeot-Citro?n si japonezii de la Toyota, in timp ce in Romania activeaza producatorul francez Renault, in timp ce Ford va investi 675 de milioane de euro la Craiova.
In Romania, DuPont a incheiat in 2006 un parteneriat cu compania locala Fabryo pentru producerea vopselei cu teflon. In urma acestui parteneriat a rezultat vopseaua Savana cu teflon, iar DuPont va furniza materie prima si suport in cercetare. Acesta a fost de altfel primul parteneriat de acest tip incheiat de DuPont in regiune. In primele cinci luni ale anului, vopselele Savana au inregistrat cresteri valorice de 58% per total brand si de 52% pentru produsele Savana cu Teflon.
"Marca premium Savana a avut cea mai dinamica evolutie, peste asteptarile noastre, care erau deja ambitioase. In aprilie, am lansat o promotie care a readus Savana in atentia utilizatorilor si a determinat cresteri substantiale in vanzari", spunea Aliz Kosza, CEO-ul Fabryo Corporation in luna mai.
Pe piata romaneasca compania mai este prezenta si pe segmentul agricol, prin divizia de seminte Pioneer. De curand Pioneer a inaugurat o fabrica de productie la Ganeasa, in judetul Ilfov, si pe langa productia de seminte din soiuri performante, divizia desfasoara si activitati de productie si vanzare de pesticide si erbicide. De asemenea, compania furnizeaza diverse produse si producatorilor autohtoni de autoturisme, Ford si Dacia.
"Ceea ce se intampla in Romania la ora actuala ne trezeste interesul pentru orice, incat dorim sa fim prezenti cat mai multe segmente de piata si eventual sa si devenim lideri de piata pe acel segment", a declarat Thierry Marin, directorul operatiunilor DuPont din Europa Centrala. In acest sens, americanii vor incepe o campanie de promovare a produselor DuPont in toata Europa Centrala si de Est, evenimentul fiind programat sa ajunga in Romania incepand din toamna acestui an. Tot in toamna, conducerea DuPont va inaugura un nou sediu in Capitala.
Cu toate acestea, DuPont nu intentioneaza sa faca investitii de proportii in Romania. "Capacitatile de productie pe care le detinem in Statele Unite mai ales, dar si in statele vest-europene sunt atat de bine dezvoltate incat o relocare a acestora nu s-ar dovedi eficienta din punctul de vedere al costurilor", a apreciat Marin.
Americanii par insa mai interesati de parteneriate cu companii locale, prin care sa-si mareasca capacitatile de vanzare. In acest sens, conducerea companiei a anuntat ca in acest an doreste o crestere a fortei de munca din regiune cu pana la 20%, ceea ce ar insemna ca numarul angajatilor DuPont din Europa Centrala si de Est va ajunge in curand la 2.000.
Cel mai recent parteneriat DuPont in Romania este cel cu compania Romtec Iasi, producator de lichide pentru spalarea parbrizelor, incheiat la inceputul anului trecut. Romtec produce acum sub licenta DuPont lichidul de parbriz cu teflon JetExpert. Linia de fabricatie este unica in Europa Centrala si de Est, fiind importata in intregime din Statele Unite. La nivel global exista doar trei producatori de astfel de lichid pentru spalarea parbrizelor, componenta cu teflon ajutand la crearea unui strat protector si neaderent pe suprafata parbrizului.
In 2007, vanzarile DuPont la nivel global s-au ridicat la 29,4 mld. dolari, cea mai mare pondere in vanzari fiind reprezentata de segmentul agricol - DuPont detinand numeroase brevete pentru culturi de cereale modificate genetic - cu 28%, urmat de cel auto, cu 26%. Materialele de constructii si produsele chimice si cele din plastic au reprezentat anul trecut fiecare cate 14% din totalul vanzarilor. De asemenea, compania doreste sa investeasca si in extinderea capacitatilor de cercetare din domeniu biocombustibililor. Recent DuPont a incheiat un parteneriat cu compania daneza Genecor, membra a grupului Danisco Cellulosic Ethanol, pentru inceperea productiei de etanol pe baza de celuloza. Conducerea companiei anunta investitii de peste 140 de milioane de dolari, in urmatorii trei ani, pentru obtinerea de biocombustibili pe baza de celuloza, obtinut din prelucrarea cocenilor de porumb si a trestiei de zahar. Daca cercetarile din domeniu se vor dovedi avantajoase, DuPont intentioneaza sa le extinda, astfel incat sa ajunga sa obtina combustibili din prelucrarea paielor de grau.
"Reusita unor astfel de cercetari ar putea avea un impact urias asupra autonomiei energetice a unor state bogate in biomasa, precum cele din Africa", a apreciat in incheiere Martin.
"Astfel de dezvoltari tehnologice ar putea conduce la reducerea dependentei fata de combustibilii pe baza de hidrocarburi, in special hidrocarburile lichide, ca petrolul si gazul petrolier lichefiat. Acest tip de carburanti ar putea fi utilizati doar in industria transportoare, restul necesarului de energie putand fii obtinut din surse alternative, precum energia solara, cea eoliana sau dezvoltarea tehnologiilor pentru obtinera de biocombustibili", a adaugat Reinke. Cu toate acestea, cercetarile din domeniul biocombustibililor nu reprezinta una dintre prioritatile pe termen scurt si mediu ale companiei americane, fiind mai mult interesata de obtinerea de profit, pentru a compensa pierderile inregistrate pe piata americana.
Declinul pietei imobiliare din Statele Unite, corelat cu scaderea vanzarilor la autoturisme, a dus si la o scadere a vanzarilor DuPont pe cele doua segmente, de constructii si auto. De asemenea, compania s-ar putea confrunta cu rezistenta opiniei publice, care s-ar putea opune culturilor pentru biocombustibili in contextul in care pretul alimentelor continua sa creasca, iar alocarea unor suprafete agricole pentru astfel de culturi poate fi considerata o risipa de resurse funciare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO