Business Construct

Vopseaua care personalizeaza locuinta

31.01.2008, 17:02 810

Produsul "stucco veneziano" coloreaza in ape peretii locuintelor si desi are inca o pondere relativ scazuta in cifra de afaceri a companiilor comparativ cu vopselele lavabile, inregistreaza un ritm de crestere constant de la an la an.
"In ultimii ani piata produselor decorative a evoluat. Se observa o dorinta puternica a publicului de a folosi produse ce aduc un plus de inovatie. Se pare ca exista din ce in ce mai multe persoane care doresc o decorare originala a locuintei", spune Adrian Ion, marketing manager la d?fa Deutek.
Individualitatea reprezinta o caracteristica din ce in ce mai importanta, fiind magnetul acestui segment de piata. "In ultimii ani se observa formarea unei cereri a unor categorii de clienti ce isi doresc interioare deosebite, puternic individualizate", spune si Stefan Brana, directorul de strategie al companiei Kober din Piatra-Neamt, singurul producator de vopsea stucco veneziano.
Caracteristicile acestor tipuri de vopsele sunt atat de ordin estetic, cat si de ordin pragmatic.
"Savana Stucco Veneziano asigura finisaje decorative de interior cu un aspect marmorat. Vopseaua are o aderenta optima si formeaza o pelicula permeabila, iar prin natura sa minerala are o actiune dezinfectanta si bactericida", a spus Marga Alexe, director de marketing Fabryo.
Manifestarea acestei tendinte pe piata a atras un lant de lansari de produse in randul jucatorilor de pe piata. Astfel, d?fa Deutek ofera gama Italian Designs care este un finisaj decorativ de tip stucco venetian de sase ani, Fabryo a introdus Savana Stucco Veneziano in 2005, iar Kober a adus anul trecut pe piata locala gama Decoral, care cuprinde atat efect stucco veneziano, cat si efect de relief.
Desi introdusa de curand in gama producatorilor si retailerilor din Romania, vopseaua stucco veneziano are o istorie in spate.
"Avantajul acestui produs este efectul vizaul deosebit, transparentele si luciul care potenteaza efectul coloristic. Originalitatea se datoreaza atat produsului, cat si tehnicii de spacluire veche de secole", a spus Adrian Ion de la d?fa Deutek, companie detinuta de fondul de investitii d?fa Deutek. Compania estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de circa 37 mil. euro, in crestere cu peste 25% fata de 2007. d?fa Deutek, care produce si comercializeaza produse decorative din gama vopsele, lacuri si tencuieli, a derulat anul trecut un proces de investitii de circa 5,3 mil. euro, cea mai mare investitie fiind atrasa pentru construirea unui depozit, urmand ca in 2008 sa investeasca peste 2,5 mil. euro in extinderea capacitatilor de productie si dezvoltarea infrastructurii de echipamente pentru nuantarea computerizata a vopselelor.


Culori tari sau pale?
Desi culorile alese pentru camere tin de personalitatea si de gusturile proprietarului, pe piata s-au conturat cateva trenduri in acest sens. "Cele mai cerute nuante sunt tonurile de portocaliu, crem, rosu si verde", spun reprezentantii Fabryo. Compania estima pentru anul trecut o cifra de afaceri de circa 42 de milioane de euro, in crestere cu 30% fata de nivelul inregistrat in 2006. Vopselele lavabile ocupa o pondere de circa 36% din totalul vanzarilor Fabryo, iar emailurile reprezinta circa 26% din valoarea totala, potrivit ultimelor date disponibile.
Dupa cum spun si reprezentantii Kober, camera dicteaza tonul. Cu toate acestea, exista cateva recomandari de design. "Pentru camerele de zi recomandam culorile tonice, luminoase. Pentru dormitoare sunt mai potrivite culorile pale, relaxante, odihnitoare. Se pot face si combinatii reusite de culori, din aceeasi gama", spune directorul de marketing al d?fa Deutek.
Aspectul intens pe care il au aceste vospele determina o constrangere in ceea ce priveste spatiul. " Este adevarat ca acest tip de produs este recomandat in primul rand pentru casele mari, spatioase, dar se poate folosi la fel de bine si pentru decorarea apartamentelor, daca nuantele sunt bine alese si nu sunt foarte intense si apasatoare", adauga Adrian Ion.
Chiar daca din punct de vedere tehnic produsul se poate aplica in orice locuinta, sofisticarea sa cere insa un ambient anume. "Cel care se ocupa de decorarea locuintei trebuie sa decida daca acest tip de efect este in armonie cu ambientul dorit", spune reprezentantul Kober. Compania are in derulare un program de investitii de 10-12 milioane de euro pana la sfarsitul anului 2008, pentru construirea unei fabrici de lacuri si vopsele la Savinesti, cu o productie anuala de peste 120.000 de tone pe an.
Potrivit datelor primite de la jucatorii din piata, ma?nopera pentru produsele stucco veneziano poate ajunge la 10-25 de euro pe metrul patrat. In afara de categoria spa?tiilor rezidentiale care intra in target-ul vopselei stucco ven?ezioano, si restaurantele si cluburile sunt potentiali clienti.
"O categorie aparte sunt restaurantele si cluburile care folosesc nuante tari, intense. De asemenea, aceasta alegere o fac si multi oameni indrazneti pentru propriile case. Acestia utilizeaza astfel de nuante pentru a puncta elementele distinctive, precum coloane, scafe", precizeaza reprezentantul d?fa Deutek.
Practic, companiile si-au pregatit o gama suficient de larga de nuante pentru peretii interiori ai locuintei, acest produs nefiind disponibil pentru exterior.
Astfel, compania Fabryo are o paleta de 40 de nuante pentru acest produs, in timp ce d?fa Deutek are peste 100 de nuante disponibile pentru produsul Spatula Stuhhi, iar producatorul Kober a selectat 26 de combinatii coloristice dintr-o paleta mai larga de culori.


Sa vina mesterul!
Desi preturile nu sunt cele ale unei vopsele obisnuite, ele nu sunt insa exagerate, potrivit companiilor de pe piata. "Produsul nu este foarte scump, chiar daca permite aplicarea unor efecte speciale. Costul produsului nu depaseste 2,1-2,7 lei pe metru patrat fara manopera", afirma reprezentantul Kober.
Culoarea este insa un criteriu al pretului. "Pretul variaza in functie de culoarea aleasa, iar Spatula Stuhhi este mai scump de trei sau cinci ori fata de o vopsea obisnuita, deoarece si produsul si modul de aplicare sunt speciale", explica reprezentantii d?fa Deutek.
Si reprezentantii Fabryo spun ca un metru patrat de "stucco veneziano" este de 7,5 lei (2 euro), iar pentru o vopsea lavabila colorata pretul mediu este de 3,5 lei (un euro). "Pretul include doar materialul, fara manopera aferenta aplicarii", adauga Marga Alexe.
Desi costurile propriuzise cu vopseaua nu sunt ridicate, acest produs nu intra in gama "do it yourself", iar o aplicare corecta necesita o echipa de profesionisti.
"Acest produs este recomandat sa fie aplicat de un profesionist care sa fi realizat lucrari cu aceste tipuri de finisaje", a spus Barna.
Si reprezentantii Fabryo sunt de parere ca mana unui specialist este de mai mare ajutor intr-un asemenea caz.
"Acest produs este dificil de aplicat de un neprofesionist deoarece presupune o anumita tehnica si viteza de aplicare", a spus directorul de marketing al Fabryo. Vopselele cu efect "stucoo venziano?? sunt astfel unii dintre promotorii segmentului premium, care devine un element de diferentiere din ce in ce mai important pentru companiile de pe piata.
"Avand in vedere ca segmentul premium inre?gistreaza un ritm de crestere foarte mare de la un an la altul, comparativ cu celelalte segmente, vom acorda o atentie sociala dezvoltarii de noi produse premium", a spus Marga Alexe.
In portofoliul Farbyo mai sunt pe segmentul premium produse precum Savan Vopsea superlavabila, superalba pentru interior, Savana cu Teflon Surface Protector, rezistenta la murdarie, sau alte vopsele cu efecte speciale precum Savana Decospatola, Savana Decore si Savana Emotions.
In acelasi timp, la afacerile d?fa Deutek contribuie cel mai mult dintre produsele pe segmentul premium vopselele superlavabile in mii de nuante.
"In ultimii ani ne-am concentrat pe produsele premium, intrucat piata devine matura, crescand cererea de fi?nisaje de calitate ridicata", a precizat Adrian Ion de la d?fa Deutek.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO