Business Hi-Tech

Arma lui Howard Dean? Internetul!

20.01.2004, 00:00 17

Candidatul democrat la alegerile prezindentiale din SUA, Howard Dean, fost guvernator al statului Vermont, este acum lider in preferintele electoratului partidului sau si a batut aproape toate recordurile privind fondurile colectate.
In urma cu un an avea doar 157.000 de dolari. Acum, el a strans peste 40 milioane de dolari.
Secretul succesului sau? Campania aproape furibunda pe Internet, sustinuta de un expert in marketing online scolit in Silicon Valley, Joe Trippi. Devenit manager de campanie, Trippi l-a ajutat pe Dean sa revolutioneze modul in care se desfasoara campania electrorala in SUA.
Noua candidati democrati isi disputa nominalizarea partidului pentru Casa Alba, castigatorul urmand sa fie desemnat in urma alegerilor preliminare. Acesta il va infrunta la prezidentialele din 2 noiembrie pe actualul presedinte, republicanul George W. Bush. Howard Dean, in varsta de 55 de ani, medic se afla pe primul loc in sondajele democratilor. El a obtinut sprijinul fostului vicepresedinte Al Gore, infrant de Bush in alegerile din 2000, si al mai multor mari sindicate. Republicanii il considera drept contracandidat probabil al presedintelui Bush.
Cu toate ca promovarea online a jucat un rol foarte puternic in ultimele campanii electorale, nici unul din candidati nu incercase pana acum sa dedice mai mult timp Internetului decat deplasarilor pe teren. Mai multi candidati au apelat partial la net. De pilda, fostul luptator de wrestling Jesse Ventura, care a devenit guvernator de Minnesota, s-a folosit de email pentru a-si atrage voturile simpatizantilor. John McCain, fost adversar al lui George Bush, a strans 2 milioane de dolari in urma unui apel lansat online in 2000. Cu toate acestea, nici un candidat nu s-a concentrat asupra mediului online pentru campania electorala asa cum facut-o Dean.
Mana sa dreapta, Joe Trippi, a intrat in politica in 1979, pe postul de consilier de campanie al lui Ted Kennedy. De-a lungul timpul el a ajutat mai multi candidati, printre care Richard Gephardt, Gary Hart si Walter Mondale. Dezamagit oarecum de esecurile politicienilor pe care i-a sustinut, Trippi a decis sa isi schimbe cariera, devenind consultant marketing in Silicon Valley. Astfel, el a descoperit ca Internetul poate crea comunitati puternice, iar acest lucru l-a transformat intr-un avantaj politic.
Una dintre principalele arme de campanie pentru Howard Dean a devenit MeetUp.com, site care initial fusese creat ca loc de intalnire pentru singuratici. Mizand pe popularitatea discutiilor politice, site-ul a decis sa deschida categorii speciale de discutii pentru cei interesati de campania electorala. Acum, MeetUp.com aduna suporteri atat pentru Dean, cat si pentru ceilalti candidati, precum generalul Wesley Clark, John Edwards sau John Kerry. Avantajul lui Dean a fost pozitia ferma antirazboi adoptata dupa lansarea campaniei militare din Irak. Pagina sa de la MeetUp a fost efectiv blocata de numarul mare de fani care vroiau sa il felicite dupa ce a denuntat invadarea Irakului.
Daca o astfel de campanie "neortodoxa" va putea duce la infrangerea lui George W. Bush, ramane de vazut. Cert este ca Internetul a devenit un loc de lupta politica si ca banii colectati online au devenit in prezent de neinlocuit pentru politicieni. "Este pentru prima oara in istorie cand un politician demonstreaza ca poate strange online destui bani astfel incat sa devina un candidat cu sanse reale", a declarat un analist al Institutului pentru Politica, Democratie si Internet (IPDI) din SUA.
Datele statistice arata ca pe trimestrul doi al anului trecut (aprilie-iunie), Dean a strans online 7,5 milioane de dolari, de la aproape 60.000 de oameni. Pe trimestrul al treilea, (iulie-septembrie) suma s-a dublat, el obtinand 15 milioane de dolari, de la aproximativ 190.000 de americani. In saptamana de varf (23-30 iunie 2003) el a primit de la suporteri trei milioane de dolari. Pe ultimele trei luni ale anului trecut, Dean a adunat inca 15 milioane de dolari pentru campanie. Recordul tuturor timpurilor pentru democrati era detinut de Bill Clinton, care intr-un trimestru din 1995 stransese 10,5 milioane de dolari. Spre comparatie, Geroge W. Bush a strans pe trimestrul trei al 2003 49,5 milioane de dolari, mai mult decat toti candidatii democrati la un loc. Pe ultimele trei luni ale anului el a bagat in pusculita de campanie inca 47 de milioane. Numai in ziua sa de varf (miercuri, 15 octombrie), presedintele american a adunat de la suporteri 1,75 milioane de dolari.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels