Business Hi-Tech

Cel mult zece oameni pot face previziuni. Dar acestia nu vorbesc

28.01.2004, 00:00 46

Cum va arata industria comunicatiilor prin anul 2014? Foarte multe dintre scenariile care abunda acum se vor dovedi peste un deceniu ridicole. Explicatia este simpla. "In lume exista cel mult zece oameni care sunt capabili sa vada unde va ajunge tehnologia", apreciaza Jace Johnson, director al UPC Central Group*, intr-un interviu acordat Ziarului Financiar. Iar acesti zece oameni nu prea vorbesc, ci  sunt preocupati sa faca planuri pentru a profita ei insisi cat mai mult de capacitatea lor de viziune corecta, explica el.
In privinta actualitatii imediate, directorul UPC este de parere ca "telefonia fixa este o afacere moarta". "A fost o afacere minunata inca de cand a inventat-o Alexander Graham Bell, dar acum a intrat pe panta descendenta", apreciaza Johnson.
Daca dezvoltarea telefoniei prin fir nu are un viitor prea senin, vor renunta oamenii, in perioada imediat urmatoare, la telefoanele fixe pentru a ramane doar cu cele mobile? Directorul UPC raspunde cu un transant "nu".Si da doua exemple: Austria si Olanda, tari in care telefonia mobila are un grad de raspandire ridicat dar in care foarte putini utilizatori au abandonat serviciile de telefonie fixa sau de telefonie prin Internet de mare viteza, pentru a folosi doar terminalul mobil.
Johnson este la fel de rezervat si in privinta viitorului industriei telefoniei mobile, care devine in acest moment, in tarile dezvoltate, "o afacere foarte dificila, daca nu una upuizata". Explicatia se regaseste in o super-saturatia pietei. Iar operatorii vestiti, daca vor noi clienti, nu prea au alta solutie decat sa-i atraga de la o companie concurenta. "E drept ca operatorii de telefonie mobila nu se asteptau sa aiba asa de multi abonati. Dar - surpriza - cu tot numarul mare de abonati nivelul convorbirilor si al traficului realizat este cu mult sub asteptari, este de parere vicepresedintele UPC. Asa ca in loc sa aiba putini clienti care sa consume mult, au multi clienti care consuma sub asteptari" , constata oficialul UPC.
El respinge si afirmatia ca sectorul telecom a cunoscut o recesiune in ultimii ani. "Singurii afectati de recesiune sunt producatorii de echipament telecom; ei au fost cei care s-au aflat in pericol de faliment. Nu au fost afectati operatorii de cablu, operatorii telecom, furnizorii de Internet sau companiile media online, sustine el. Iar  furnizorii de echipamente  de comunicatii au intrat in criza din cauza ofertei foarte mari de astfel de echipamente si de tehnologie existente pe piata. Lectia pe care au invatat-o operatorii este ca nu mai trebuie sa se aventureze in lansarea de noi produse si servicii insuficient testate si in cazul carora managerii nu si-au facut lectiile".
Multi manageri care esueaza fac greseala sa se concentreze pe tehnologie si pierd din vedere esentialul: nevoile utilizatorului. Cablul care intra in casa clientului este un simplu mijloc de comunicare, nu este un scop in sine. Consumatorului nu ii pasa cum functioneaza tehnologia sau ce echipamente sunt folosite si nu ii va pasa niciodata. El vrea si aiba acces zi sau noapte la Internet. La fel, la telefon, important este sa aiba ton si sa functioneze, nu conteaza prin ce tehnologie, constata Jace Johnson. Asa ca nu trebuie sa ne gandim la tehnologie, ci sa ne concentram pe scenariile de dezvoltare a domeniilor cele mai dinamice in viitor - divertismentul, media si informatiile online - sa intelegem cum vor evolua nevoile clientilor si sa le asiguram acces la toate acestea, conchide el.



*UPC este un grup international specializat in comunicatii si media. In Romania este prezent de 12 ani. In urma unor investitii de peste 60 milioane de dolari, a ajuns pe pozitia a treia in topul operatorilor de televiziune prin cablu, detinand o cota de piata de 10%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels