Business Hi-Tech

Comertul electronic ramane o mare necunoscuta in Rusia

26.06.2000, 00:00 24



Piata ruseasca a comertului electronic orientat catre clientii particulari (business-to-consumer) ar trebui sa fie extrem de profitabila. In fond, ea are aproape toate ingredientele necesare: investitori, incubatoare de afaceri si numerosi antreprenori gata sa-si asume riscul unei incursiuni in lumea distributiei online. Din acest tablou nu lipseste decat un singur element, insa unul crucial: clientii.

In pofida lansarii in ultima perioada a mai multor magazine online, analistii sunt cat se poate de sceptici cu privire la viabilitatea pe termen scurt a comertului electronic in Rusia. O astfel de atitudine este fireasca daca tinem cont de fapte: numarul rusilor conectati la Internet este mai mic decat cel al surferilor polonezi iar puterea de cumparare a unui profesor universitar rus este mai mica decat cea a unui muncitor ceh (salariul mediu in Rusia nu depaseste 60 de dolari pe luna). In plus, crearea unui sistem de distributie rapida intr-o tara al carei teritoriu se extinde pe 11 fuse orare ramane un obiectiv cu sanse minime de reusita.

"Prea multa lume se lanseaza cu entuziasm in comertul business-to-consumer fara a verifica macar daca afacerea va avea suficienti clienti pentru a fi profitabila", declara cotidianului Wall Street Journal Europe Eugene Peskin, vice-presedintele companiei rusesti de software Information Business Systems (IBS). In opinia sa, "sunt extrem de putine sanse ca in viitorii doi-trei ani sa se dezvolte in Rusia o piata reala pentru comertul online".

IBS are suficienta "greutate" pentru a face asemenea aprecieri. Compania are o experienta solida in estimarea pietelor pentru tranzactiile business-to-consumer din mai multe tari ale lumii. Dupa un studiu aprofundat, care a luat in calcul mai multi factori economici - produsul intern brut pe cap de locuitor, parcul de calculatoare personale, nivelul general de educatie si densitatea retelei telefonice - compania ruseasca a ajuns la concluzia urmatoare: vanzarile online devin profitabile intr-o tara atunci cand minim 10% din populatia sa are acces la Internet.

In prezent, Rusia este foarte departe de acest prag (abia 1% din cei 145 milioane de locuitori sunt conectati la retea). Statisticile puse la dispozitie de institutul International Data Corp., arata ca, la sfarsitul anului 1999, in Rusia existau cinci milioane de calculatoare personale si numai 21 de linii telefonice la suta de locuitori.

Cu toate acestea, cateva companii au facut pasul catre lumea afacerilor online. Printre ele, un portal "news-and-shopping" al companiei Bazar.net si 24X7.ru, un magazin virtual specializat in vanzarile de carti, cd-uri si jucarii.

Aceasta ultima companie (aflata pe piata de numai doua luni si jumatate) este foarte optimista cu privire la perspectivele sale de dezvoltare. Comenzile inregistrate de 24X7.ru au crescut circa 13% in fiecare luna. Conducerea firmei sustine ca in intreaga Rusie exista, probabil, 500.000 de persoane care sunt dispuse sa faca achizitii diverse prin Internet. Ca pretutindeni in Est, marele obstacol - in afara puterii de cumparare reduse - il reprezinta lipsa unor mijloace de plata adaptate erei Internet. Acest "amanunt" este suficient pentru a descuraja chiar si persoanele care sunt interesate sa cumpere unele produse online.

Exista si specialisti care considera ca piata ruseasca va cunoaste o dezvoltare rapida si ca de acest lucru vor profita companiile care au avut curajul sa se lanseze in afaceri online cat mai curand. Un studiu al institutului eTForecasts arata ca, la sfarsitul anului 2001, Rusia ar putea inregistra cel putin 6,6 milioane de navigatori pe web, ceea ce ar oferi deja o baza solida de clienti pentru magazinele virtuale.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO