Business Hi-Tech

Consultantul Alexandru Manaila de la Solon: In Romania inca e ieftin sa castigi abonati pe internet

Consultantul Alexandru Manaila de la Solon: In Romania inca e ieftin sa castigi abonati pe internet
22.12.2008, 19:12 84

In prezent, atat timp cat piata broadband este in crestere, inca este ieftin sa castigi un abonat, este de parere Alexandru Manaila, consultant Media & Telecom pe regiunea Europei de Est al companiei germane de consultanta in media Solon Management Consulting.

Compania, cu birouri in Budapesta, Munchen si Londra, este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de consultanta media si lucreaza cu cei mai mari operatori telecom din Europa.
"Chiar daca acum costul acestor abonati este foarte mare pentru un operator, in cursa lunga, daca stie cum sa il pastreze, compania isi va recupera investitia. Cand piata se va maturiza, va fi mult mai greu si mai scump sa convingi un abonat sa isi schimbe furnizorul de internet - acesta trebuie sa fie nemultumit de operatorul sau curent sau atras de oferta noua foarte mult pentru a accepta costurile fixe asociate cu rezilierea contractului actual si semnarea unuia nou", a adaugat Manaila.
Romania are una dintre cele mai scazute rate a penetrarii interenetului de mare viteza din Europa.
Manaila a precizat ca, la sfarsitul anului trecut, penetrarea serviciilor de internet broadband la nivelul gospodariilor romanesti a fost de aproape 26%, nu departe de piata poloneza (28%) sau ungureasca (34%), dar cu mult sub pietele vest-europene (Franta are o penetrare de peste 50%, Germania peste 60% si Olanda peste 70%).
Din punctul de vedere al infrastructurii, piata romaneasca este dominata de cablu si LAN (25%, respectiv 50% din piata, potrivit Eurostat), fata de alte piete regionale care au o penetrare crescuta a ADSL (Ungaria, Polonia, tarile baltice), mai spune Manaila.
"Acest lucru se datoreaza faptului ca, in Romania, piata de broadband a fost mai putin competitiva in anii 1990 si companiile de cablu sau de tip retea de cartier (LAN) au avut timp si loc sa creasca si au ajuns sa domine piata. Acum insa, piata a devenit mult mai matura si competitiva, ceea ce va duce la multe consolidari, unde companiile mici vor fi absorbite de jucatori mari."
Manaila este de parere ca situatia economica internationala va afecta si piata locala telecom. Estimarile de crestere vor fi mai conservative, dat fiind parametrii actuali, explica el, iar jucatorii nu vor mai inregistra ritmurile de crestere de pana acum.
"Daca in piete precum industria grea sau petrol lucrurile au fost la fel de decenii din punct de vedere al produselor oferite si al analizei, piata de telecomunicatii este intr-o continua schimbare, unde fiecare an aduce noi produse - generand astfel noi potentiale piete."
Consultantul considera ca Romania are una dintre cele mai competitive piete din Europa Centrala si de Est, fiind de altfel piata cu cei mai multi jucatori pe segmentul telecom. "Pretul unui abonament triple play in Romania (care ofera televiziune, internet si telefonie fixa) este de doua-trei ori mai ieftin decat in Ungaria, spre exemplu. Acest lucru se datoreaza unui razboi al preturilor intre UPC, RCS&RDS si Romtelecom, care se lupta pentru o cota de piata cat mai mare."
El a adaugat ca este de asteptat ca jucatorii sa se axeze pe optimizarea cheltuielilor - "Companiile au nevoie de lichiditati intr-o recesiune, iar niciun CEO nu se va gandi la expansiunea in alte tari, ci, mai degraba, la diminuarea sau chiar vanzarea operatiunilor neprofitabile", a declarat Manaila, amintind insa de recentul anunt al RCS&RDS care participa la o licitatie pentru o licenta de telefonie mobila in Ungaria. In ceea ce priveste segmentul serviciilor de televiziune, consultantul spune ca exista o relatie invers proportionala intre gradul de dezvoltare al unei tari si procentul de gospodarii cu acces la serviciile de televiziune terestra - mai exact, pe parcurs ce o economie se dezvolta, oamenii substituie televiziunea terestra pentru cea prin satelit in mediul rural si pentru cea prin cablu in mediul urban.
"Empiric vorbind, acest trend este evident in Polonia, Cehia si Ungaria - tari membre ale UE care au un PIB crescut, dar cu o rata a penetrarii televiziunii analogice terestre mai mica decat Romania, Bulgaria si in special Ucraina", explica Manaila.
Pe piata locala, cablul este infrastructura cu cea mai mare cota de piata in Romania (de aproximativ 45%, potrivit Informa), fata de distributia terestra (40%) si satelit (15%). IPTV (televiziunea prin internet) si transmisiunile digitale terestre (DVB-T) inca au ponderi foarte mici.
Ca si in tarile vecine Bulgaria si Ungaria, spune Manaila, cota de piata a televiziunii pe satelit este in crestere.
"Scaderea pietei terestre se datoreaza evident upgrade-ului catre mai multe canale si calitate sporita, pe cand pierderea cotei de piata a cablului se datoreaza nu neaparat unei reduceri substantiale de abonati, ci datorita captarii unei 'felii' mai mari din noii abonati a televiziunii prin satelit fata de cablu", a precizat Manaila.
In ceea ce priveste serviciile de televiziune digitala terestra, consultantul considera ca potentialul de a monetiza acest segment este cu atat mai mic, cu cat se intarzie lansarea serviciilor.
Tarile din Europa Centrala si de Est urmeaza sa inceteze transmisiunile analogice si sa treaca pe cele digitale in 2012. Lansarea este tardiva, dat fiind cota de piata pe care o are DVB-T si pe care o va avea pana in 2012, spune Manaila. "In plus, piata adresabila a acestor servicii nu va fi constituit din segmentul cel mai atractiv al pietei TV. Gospodariile cu un nivel crescut de venit au in general DVB-C (prin cablu) sau DVB-S (satelit), iar cele ramase pe sistemul analogic sunt cele din mediul rural sau cu un venit redus."
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO