Business Hi-Tech

Cosmote aduce în prim-plan ofertele pentru smartphone-uri

Autor: Adrian Seceleanu

21.12.2010, 23:53 42

La un an şi jumătate de la achiziţia companiei Telemobil (Zapp),Cosmote - numărul trei pe piaţa de telefonie mobilă - a lansatprimele sale abonamente care combină servicii de internet mobil cuvoce mobilă şi SMS-uri.

Mutarea reflectă eforturile Cosmote de a recupera decalajul faţăde liderii pieţei Orange şi Vodafone, dar şi de a aduce compania peprofit net, după mai mulţi ani de investiţii susţinute.

În 2009 Cosmote a avut venituri de 424 mil. euro, faţă de 929mil. euro - Vodafone şi 1,044 mld. euro - Orange, un rolsemnificativ în această diferenţă fiind jucat şi de absenţaserviciilor de date mobile de mare viteză din oferta companieicontrolate de grupurile OTE (Grecia) şi Deutsche Telekom(Germania). Dacă Vodafone (Connex) lansa serviciile de date 3G în2005, iar Orange în 2006, Cosmote a venit cu prima ofertă de netmobil de mare viteză în luna ianuarie a acestui an, pe baza reţeleiachiziţionate de la Zapp. Noile abonamente ţintesc în primul rândclienţii care folosesc telefoane mobile inteligente(smartphone-uri) şi sunt disponibile în patru variante, care includşi un trafic lunar de 500 MB de date. Cosmote Experience, cel maiieftin abonament din oferta destinată utilizatorilor desmartphone-uri, are un tarif lunar de 10,53 euro şi include 500 MBde trafic de date, 500 de minute şi SMS-uri în reţea şi 50 deminute de convorbiri către operatori naţionali şi unele destinaţiiinternaţionale. Numărul de minute şi SMS-uri incluse creşte odatăcu tarifele, cel mai scump abonament, cu un tarif lunar de 23,18euro, incluzând 700 de minute şi SMS-uri în reţea şi 280 de minutede convorbiri către destinaţii naţionale şi unele destinaţiiinternaţionale.

Pe fondul competiţiei puternice de pe piaţa locală, marjele deprofit şi veniturile pentru voce sunt în scădere, astfel căoperatorii încearcă să le conserve mărind numărul clienţilor careachiziţionează şi servicii de date. Momentan telefoanele mobileinteligente, care permit vizualizarea paginilor web şi acces lae-mailuri şi diferite documente, au o pondere mică în vânzările dinRomânia, dar situaţia s-ar putea schimba rapid în următorii ani.

Potrivit estimărilor făcute de subsidiara locală a Samsung,smartphone-urile au acum o pondere de 15% din valoarea vânzărilorde mobile din România, dar acestea s-ar putea dubla sau tripla petermen scurt. Într-un an, românii cumpără aproximativ 4 milioane detelefoane. Evoluţia se vede şi în cifrele colectate de autoritateade reglementare în comunicaţii: numărul de utilizatori carefolosesc datele mobile pe bază de abonament a crescut puternic, dela 800.000 de clienţi în iunie 2008 la 3,23 milioane la jumătatealui 2010. Acesta a fost, de altfel, unul dintre puţinele segmenteale pieţei de telecom care au fost în creştere în acest an.

În acest context, Cosmote a făcut gradual paşi spre extindereaofertei de date, pe măsură ce operatorul a avansat în procesul deintegrare a Zapp. Rezultatele financiare ale Cosmote în primelenouă luni din 2010, respectiv venituri de 317,2 mil. euro şi unprofit EBITDA de 57,1 mil. euro, au fost determinate şi deintegrarea Zapp. "Cosmote România a făcut progrese, inclusiv carezultat al integrării operaţiunilor Zapp", a declarat într-oîntâlnire cu analişti şi investitori Kevin Copp, directorulfinanciar al grupului OTE.

Cosmote a cumpărat Zapp în 2009 într-o tranzacţie de 207 mil.euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24