Business Hi-Tech

Cu expertiza fostilor manageri de la rivalul RCS&RDS, Romtelecom intra incognito pe piata de cablu TV si internet

14.08.2009, 00:00 1178

Patru dintre cei mai experimentati oameni din boardul Romtelecom, carora li adauga si Ovidiu Ghiman, 31 de ani, omul care a condus in ultimii cinci ani ofensiva comerciala agresiva a RCS&RDS pentru achizitia de clienti, sunt managerii care conduc compania de cablu NextGen Communications - o firma infiintata anul trecut, prin care gigantul din telefonia fixa incearca sa castige, incognito, noi clienti pe TV, internet si telefonie fixa.

Compania detinuta integral de Romtelecom a fost infiintata anul trecut si are aproximativ 30.000 de clienti in cele cateva localitati in care opereaza momentan: Giurgiu, Targu Jiu, Targu Carbunesti si Bumbesti Jiu.

Datele de la Registrul Comertului arata ca NextGen Communications este administrata de unii dintre cei mai importanti manageri ai Romtelecom, respectiv: Joerg Zeddies - director executiv comercial pe segmentul rezidential al Romtelecom, Anastasios Tzoulas - director executiv financiar, Wolfang Breuer - director executiv tehnologie si operatiuni si Catalin Dima - director executiv juridic si de relatii publice al companiei.

Garnitura de manageri "deplasata" de Romtelecom in cadrul "experimentului" NextGen si ideea in sine de a infiinta o companie pe a carei firma sa nu scrie Romtelecom si care sa intre intr-o competitie pe preturi inclusiv cu retele mici de cartier arata cat de mult s-a schimbat Romtelecom in ultimii ani - de la un gigant imobil cu 50.000 de angajati, la un operator care cauta sa castige cota de piata luptand inclusiv cu armele celor mai duri rivali.

Interesant este ca unul dintre administratorii companiei NextGen este Ovidiu Ghiman, care ocupa de la inceputul lunii martie functia de director pentru strategie si dezvoltarea afacerii in cadrul celui mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala, care este controlat de grupurile OTE si Deutsche Telekom.

Romtelecom si-a lichidat in 2005 afacerile cu cablul TV, dar a lansat in 2006 platforma de televiziune prin satelit Dolce, cu care a reusit sa ajunga in mai putin de trei ani la peste 700.000 de utilizatori - devenind numarul doi pe piata, dupa RCS&RDS.

 

Au realizat ca nu pot creste altfel

De ce a ales Romtelecom sa infiinteze o alta firma, cu o alta tehnologie, si sa lucreze cu un alt brand? Dinu Malacopol, director general al furnizorului de servicii de televiziune, internet si telefonie Digital Cable Systems, crede ca pasul facut de Romtelecom are mai multe explicatii. "Este o miscare care arata importanta pe care Romtelecom o acorda pachetelor de servicii pe video. Pe baza experientei castigate cu Dolce Romtelecom si-a dat seama ca singurul mod de a creste este de a oferi servicii triple-play sau chiar quad-play. Se pare ca proiectul lansarii serviciilor de televiziune prin internet (IPTV) nu este inca o solutie care sa poata fi extinsa la nivel national, din diferite motive, cum ar fi costurile sau reteaua neuniforma. Astfel, Romtelecom se uita la diverse modele de business si astfel s-au intors la cablul coaxial", a spus Malacopol pentru ZF.

El crede ca Romtelecom a decis sa infiinteze o alta firma si pentru a nu asocia brandul companiei cu un experiment. "Una dintre motivatii este si aceea ca ei practic 'incearca apa' fara a asocia brandul Romtelecom cu un model de business de test. Mai este si o problema de rapiditate - intr-o corporatie de marimea Romtelecom fiecare decizie are drumul sau bine stabilit, are un anumit timing. Intr-o companie mica, finantata de Romtelecom, lucrurile se pot gestiona mai rapid si in acord cu piata. Acest lucru este esential in conditiile in care prin aceasta companie Romtelecom concureaza cu firme mici din orase si cu jucatori ca RCS&RDS si UPC. Cu asemenea competitori flexibilitatea este cheia".

 

Se bat in preturi cu UPC si RCS&RDS

Prin aceasta companie, Romtelecom concureaza si pe un alt segment de pret, de unde compania cu greu atrage clienti. Astfel, tarifele NextGen rivalizeaza cu cele ale RCS&RDS sau UPC, pornind de la 39 de lei pe luna pentru servicii de internet si televiziune, si de la 44 de lei pe luna un pachet care include internet, TV si telefonie fixa.

Dinu Malacopol, unul dintre cei mai cunoscuti manageri telecom de pe piata, a mai lucrat anterior pentru UPC si a fost si director comercial si general al companiei de cablu detinuta anterior de Romtelecom - Cable Vision of Romania. Intrebat daca decizia de a vinde CVR in 2005 catre actualul UPC a fost una pe care managerii Romtelecom ar trebui sa o regrete, Malacopol afirma ca prima greseala strategica a fost facuta in 1995. "In ce priveste CVR, o decizie nu tocmai buna a fost aceea ca nu au finantat compania in anii '90. In 1995 Romtelecom putea deveni partener cu Comcast in CVR, dar compania a renuntat la acest plan si a devenit actionar majoritar". Comcast este cel mai mare operator de cablu TV din Statele Unite.

Pentru a pastra "secretul" apartenentei la Romtelecom, personalul de la call-center-ul NextGen este instruit sa spuna ca nu apartine numarului unu de pe piata locala de telefonie fixa. "Suntem o alta companie nationala, nu tinem de Romtelecom", este raspunsul pe care il ofera consultantii de la serviciul de relatii cu clientii atunci cand sunt intrebati daca NextGen nu apartine companei de telefonie fixa.

Chiar daca pe multe formuri de pe internet NextGen a fost deja desconspirata, pentru multi utilizatori strategia de comunicare a operatorului este una eficienta. "Cu Next-Gen nu am avut niciun fel de problema. Fata de vecinii mei din Giurgiu care au UPC sau Clicknet (Romtelecom), este o diferenta uriasa", scrie pe forumul Softpedia un utilizator care, aparent, nu stie ca NextGen si Romtelecom sunt una si aceeasi companie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO