Business Hi-Tech

Cum a ajuns Cosmote la 6 milioane de clienti

Cum a ajuns Cosmote la 6 milioane de clienti
30.03.2009, 18:16 39

Cosmote a castigat in primele trei luni din acest an inca 106.000 utilizatori, atingand o baza de sase milioane de clienti si consolidandu-si astfel pozitia a treia pe piata locala de telefonie mobila. Numarul de clienti ai Cosmote a crescut cu 40% fata de luna martie a anului trecut si cu 1,8% fata de luna decembrie.

In ultimii trei ani Cosmote a castigat 5,750 de milioane de utilizatori, fiind astfel operatorul care a inregistrat cea mai mare rata de crestere a bazei de clienti de pe piata. Lansate pe bazele fostului operator Cosmorom - care mai avea in decembrie 2005, dupa cinci ani de functionare, aproximativ 50.000 de clienti, operatiunile Cosmote au urmarit de altfel cresterea agresiva a bazei de utilizatori.
Pornind de la o baza de cateva zeci de mii de utilizatori intr-un moment in care si Orange si Vodafone aveau fiecare aproximativ sapte milioane de clienti, Cosmote si-a construit in cei trei ani baza de sase milioane de clienti cu o finantare de 600 mil. euro, bani din care businessul a fost aproape reconstruit.
De ce a atras insa Cosmote 5,7 milioane de clienti in conditiile in care pe piata mai sunt inca doi operatori, Telemobil (Zapp) si RCS&RDS? Explicatia sta in puterea financiara a actionarilor, tehnologia utilizata si reteaua retail proprie. Cu cei 600 mil. euro de la actionari, Cosmote si-a dezvoltat reteaua GSM la un nivel comparabil cu liderii pietei si si-a putut permite sa se promoveze puternic si sa practice tarife agresive pentru a castiga clienti. Compania a avut si banii necesari pentru a recruta manageri de la competitie, in momentele-cheie de dezvoltare.
RCS&RDS, care a dus la limita minima tarifele de pe piata, acopera doar 50% din populatie cu reteaua de telefonie mobila - un dezavantaj important in concurenta pentru clienti.
Cosmote are de asemenea suportul celui mai mare retailer GSM de pe piata locala, Germanos - un factor critic in achizitia de clienti. Mai mult, Germanos a preluat de la Cosmote sarcina dezvoltarii retelei de magazine si a gestionarii unui numar important de activitati-cheie in atragerea de clienti pe telefonia mobila.
Cu actionari care au asigurat finantare si cu o retea puternica de retail in spate, Cosmote a fortat cresterea cu unul dintre cele mai puternice atuuri pe care le are un operator: o gama vasta de telefoane mobile oferite la preturi subventionate pentru clientii noi, fie ei cu abonament sau cartela. Este un "lux" pe care Zapp si RCS&RDS nu si-l pot permite, fie din motive tehnologice (numarul redus de telefoane mobile CDMA disponibile), fie din motive financiare.
Insa, dupa ce a contribuit la cresterea competitiei si la scaderea tarifelor de pe piata, Cosmote se confrunta acum cu provocarea de a-si majora veniturile si de a trece pe profit net in conditiile in care anul trecut venitul sau mediu pe utilizator a scazut de la sase la cinci euro. Cu o pondere de doar 20% a abonatilor in baza de utilizatori, venitul mediu pe client al Cosmote este cu 50% mai mic decat cel inregistrat de Orange si Vodafone. Anul trecut Cosmote a obtinut venituri de 311 mil. euro, cu un miliard de euro mai mici decat cele ale liderului pietei, Orange.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO