Business Hi-Tech

Cum a pierdut una dintre cele mai mari companii de publicitate din lume 130 de milioane de dolari

Cum a pierdut una dintre cele mai mari companii de...

Autor: Octavian Calei

08.09.2013, 16:51 1569

Una dintre cele mai mari companii de publicitate pe dispozitive mobile din lume a pierdut 130 de milioane de dolari, a concediat 200 de oameni şi a rămas cu 19 milioane de dolari în cont după ce în 2011 reuşise să câştige 150 de milioane de dolari, scrie Business Insider.

Până recent, Velti a fost una dintre cele mai mari companii de publicitate din lume pentru dispozitive mobile. Firma începuse în forţă prin listarea din 2011 la bursă unde a strâns 150 de milioane de dolari. Avea peste 1.000 de angajaţi în toată lumea şi un sediu în San Francisco în formă de navă spaţială. Velti a avut cel mai mare contract de publicitate pentru dispozitive mobile, în valoare de 27 de milioane de dolari, în 2012.

Astăzi, compania se află într-un dezastru: 200 de oameni au fost concediaţi, a luat un credit de 111 milioane de dolari în al doilea trimestru din 2013 şi a vândut una dintre reţelele proprii de publicitate pe mobile, Mobclix. Între timp, facturile neplătite au început să se adune. Velti mai are în cont numai 19 milioane de dolari şi înregistrează venituri de 8,7 milioane de dolari trimestrial.

Cum a ajuns compania în situaţia aceasta?

În al doilea trimestru din 2011, după listarea cu succes a companiei, Alex Moukas, CEO-ul Velti, a făcut câteva achiziţii costisitoare: a cumpărat Moblix, reţea de reclame pentru mobile cu 50 de milioane de dolari, a preluat compania britanică de marketing Mobile Interactive Group cu 60 de milioane de dolari şi apoi compania chineză de publicitate online CASEE pentru 14,4 milioane de dolari. Moukas a mai achiziţionat şi Air2Web, o companie indiană de relaţii cu clienţii, cu 19 milioane de dolari.

Birourile companiei s-au mutat într-o clădire din San Fracisco în valoare de 3 milioane de dolari. Toate acestea în timp ce afacerile companiei se scufundau în realitate. Velti avea probleme cu colectarea plăţilor de la clienţi, în mod special cei din Grecia şi Cipru.

Într-un raport prezentat investitorilor au apărut date îngrijorătoare. Sumele restante de încasat de la clienţi ale companiei erau cu mult peste veniturile constante. Documentul arăta că durata medie de încasare a banilor era de 272 de zile. Temerile investitorilor s-au adeverit: începând din al treilea trimestru din 2012, Velti a început să înregistreze un cash flow negativ de 5 milioane de dolari.

Moukas a recunoscut în faţa investitorilor că unele contracte aveau termene de până la 540 de zile, dublu faţă de cât estimase compania în 2012. Însă Velti înregistra venituri în creştere, 62 de milioane de dolari, aproape dublu faţă de anul precedent. Cu alte cuvinte, compania creştea şi se micşora în acelaşi timp.

În primul trimestru din 2013, contradicţia lua sfârşit. Compania înregistrase venituri în scădere cu 21% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Directorul financiar al firmei, Jeff Ross, a explicat că scăderea se datorează orientării clienţilor către alte platforme, nemulţumiţi de faptul că Velti nu îşi mai putea onora la timp obligaţiile de plată.

Deşi compania a raportat venituri de 31 de milioane de dolari în ultimul trimestru, ea va rămâne cu doar 8,7 milioane de dolari în urma achitării costurilor serviciilor oferite de terţe companii media. Numai cheltuielile de marketing şi vânzări ale companiei se ridică la 11 milioane de dolari.

9 milioane de dolari pe trimestru este o sumă modestă pentru un business precum cel de talia lui Velti, care trebuie să plătească 900 de angajaţi.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24