Business Hi-Tech

Cum sa transformi traficul de pe retele sociale in bani

25.10.2006, 18:19 17

Cele mai populare retele sociale nu au avut probleme in a atrage milioane de utilizatori, dar veniturile din publicitate au un potential mult mai mare.
Site-uri precum MySpace sau Facebook au facut progrese cu unii publicitari prin prisma audientei foarte mari pe care o inregistreaza. Insa nici in cazul lor lucrurile nu sunt perfecte din acest punct de vedere din cauza faptului ca potentialii cumparatori de publicitate ezita sa se asocieze cu materialele media, uneori nepotrivite, produse de utilizatorii acestor site-uri.
In prezent apar noi tehnologii pentru a ajuta retelele sociale sa atraga publicitarii ezitanti.
RelevanceNow, spre exemplu, este o mica firma din Australia care detine o tehnologie pe care o numeste "inteligenta sociala" - un instrument analitic care evalueaza membrii unei comunitati virtuale prin intermediul unei tehnici denumite psihografie. Aceasta clasifica atitudinile, valorile si preferintele oamenilor si poate segmenta grupuri de oameni in functie de detaliile pe care acestia le-au oferit in profilul de utilizator sau pe blog-uri. In acel moment, reteaua poate viza o anumita campanie publicitara pentru un grup specific si va identifica persoanele cu anumite nevoi.
"Inteligenta sociala intelege interesele utilizatorilor chiar daca acestia nu mentioneaza exact care sunt acestea", a declarat John Zakos, director executiv al RelevanceNow.
Dar acest lucru nu este usor de implementat. In cazul unor retele sociale precum MySpace, doar o fractiune din milioanele de membri fac parte dintr-un grup sau altul, precum cele pentru fani de motocross sau pentru impatimitii de sushi, catre care este mult mai usor sa promovezi o anumita gama de produse. Daca tehnologia functioneaza, un site ar putea afisa o reclama la un restaurant cu specific chinezesc numai utilizatorilor care fac parte din grupul impatimitilor de sushi.
Practic, astfel de campanii publicitare vor costa mai putin, pentru ca publicitarul se va putea adresa exact publicului - tinta printr-un simplu banner pe site-urile sociale.
"Acestia obtin niste costuri foarte mici pentru o mie de materiale publicitare (CPM). Lucru valabil in cazul Friendster, MySpace si Tribe", a declarat Paul Martino, fondator Tribe.net. Martino a parasit compania si a infiintat in 2005 o alta firma de targetare a publicitatii, Aggregate Knowlegde. "Nu foarte multi publicitari vor sa apara pe site-urile cu continut generat de utilizatori, deoarece nu acesta este locul in care ei doresc sa fie prezenta marca lor", a adaugat Martino.
MySpace, cea mai mare retea sociala si unul dintre cele mai utilizate site-uri online, pare sa isi pastreze pozitia pe piata publicitatii online, atragand jucatori din industria filmului si a produselor alimentare care vor sa vanda in randul tinerilor. Conform Nielsen NetRatings, MySpace a avut o cota de piata de aproximativ 15% din publicitatea bazata pe imagini statice, vanduta in luna septembrie, fata de cota de 7% inregistrata in urma cu un an. Studiul nu include traficul prin link-uri sponsorizate sau publicitatea de pe motoarele de cautare.
MySpace a inregistrat o crestere a vanzarilor de utilizatori personalizati in functie de dorintele unor companii precum Wendy's sau Burger King. Utilizatorii personalizati sunt folositi in scopuri publicitare si de cele mai multe ori nu exista in realitate. Profilul acestor utilizatori fictivi este asemanator cu cel al potentialilor clienti ai companiilor interesate de o astfel de promovare. Spre exemplu, un astfel de utilizator denumit "The King" - utilizator ce avea pe site-ul sau reclame la Burger King - poate costa intre 500.000 si un milion de dolari, conform oficialilor Burger King.
Asemenea profiluri ar putea deveni si mai sofisticate cu tehnologiile RevelanceNow. Compania poduce tehnologii de tipul "chat-bot", destinate crearii unor caractere virtuale care sa poata sa poarte conversatii prin mesageria instant cu fanii. Platforma, denumita My Cybertwin, include un numar de profiluri de personalitate, precum "impertinent", sau "vesel", pe care RevelanceNow il poate personaliza intr-un caracter sau o mascota a unei companii. Spre exemplu, ar putea crea un personaj Bart Simpson care sa dialogheze online cu fani.
MySpace pare sa fie tentata de idee. "Nu am oferit niciun astfel de proiect, dar detinem capacitatea si in viitor vom explora cu clientii aceasta posibilitate", a declarat Ann Burkart, reprezentat al MySpace.
RevelanceNow a afirmat ca poarta negocieri cu mai multe retele sociale majore din Statele Unite si Australia, iar tehnologia sa de inteligenta sociala este deja folosita de cateva asemenea site-uri.
De asemenea, daca audienta nu este suficient de numeroasa, targetarea vizitatorilor poate fi dificila. Provocarea consta in atragerea unui numar suficient de utilizatori in diferite grupuri sociale pentru a determina venituri cat mai mari din publicitate.
Aggregate Knowledge, sustinuta de unul dintre investitorii Google, compania de investitii Kleiner Perkins Caufield & Byers, detine propriile solutii de promovare pe retelele sociale. Fondatorul companiei, Paul Martino, a descoperit o tehnica de clasificare a grupurilor in functie de preferinte in timpul colaborarii sale cu Tribe.net si pe care a dezvoltat-o in cadrul Aggregate.
Bazandu-se pe profilurile utilizatorilor retelelor sociale, Aggregate Knowledge a dezvoltat algoritmi de determinare a domeniilor care ii atrag pe acestia si materialele publicitare care li se potrivesc.
Portaluri precum Yahoo si MSN par a fi cele mai bine pozitionate pentru a vinde publicitate direct celor intersati de anumite domenii prin intermediul retelelor sociale detinute. Tehnologia Aggregate Knowledge va putea fi folosita sa analizeze milioane de utilizatori, in functie de informatiile demografice, psihografice si chiar intervalul orar in care acestia navigheaza pe Internet. Ceea ce diferentiaza Yahoo si MSN de restul retelelor sociale care vand acest tip de publicitate este ca detin capacitatea de a analiza mult mai usor comportamentul utilizatorilor pe paginile lor. In ceea ce priveste comunitatile lor emergente - Yahoo 360 si MSN Windows Live Spaces - va mai dura pana cand acestea vor face senzatie precum alte comunitati.
"Va fi o provocare tehnologica pentru noile retele sociale, dar nu pentru noi. Detinem o platforma uriasa si oferim campanii targetate de multa vreme", a declarat Wenda Millard, director de vanzari la Yahoo.
La inceputul acestui an, MySpace a semnat un parteneriat cu Google prin care cel mai mare motor de cautare se obliga sa afiseze textul MySpace pe paginile sale. Acordul este o incercare a Google de a intelege modalitatea de crestere a ratei de raspuns la campaniile de publicitate in cazul utilizatorilor retelelor sociale.
"Inainte de a vedea date de baze sofisticate care se aplica hartilor sociale pentru selectia si afisarea publicitatii, observam un element fundamental, precum gruparea utilizatorilor in canale pe care publicitarii sunt dispusi sa-le cumpere", a declarat Mark Pincus, presedinte si cofondator al Tribe.net.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO