Business Hi-Tech

Daca hipermarketurile au prins in Romania, de ce nu ar prinde si etichetele "inteligente"

29.09.2004, 00:00 65

Sunteti din nou in supermarket, asteptand cu rabdare sa ajungeti la casa pentru a plati cumparaturile saptamanale. Caruciorul in care ati inghesuit produsele nu este insa unul obisnuit, ci are fixat un dispozitiv electronic putin mai mare decat un telefon mobil. La intrare vi s-a explicat ca este un "cititor RFID". Suna complicat, insa ce ati spune daca atunci cand ajungeti cu caruciorul in fata operatoarei de la casa, aceasta ar apasa pe un buton si v-ar comunica direct valoarea totala a cumparaturilor?


Pe langa reducerea drastica a timpului pe care fiecare cumparator il petrece la casa, tehnologia RFID (Radio Frequency IDentification) mai numara o serie de avantaje, atat de partea clientilor cat si de partea companiilor care o implementeaza. Printre pionierii acestei tendinte se afla lanturile de magazine care vand cu amanuntul (retail), dar si companii din cu totul alte domenii de activitate, precum transporturi, medicina sau securitate.


"Este cea mai noua tehnologie veche", explica Dan Tone, director general al companiei romanesti Eutron Invest, care se ocupa printre altele cu implementarea echipamentelor RFID. El este convins ca acestea vor fi functionale in Romania nu mai tarziu de anul viitor, in 2005, "desi aceasta tehnologie revolutionara poate sa para doar o minunatie care o sa vina si pe la noi, candva".


De fapt, comunicatiile prin unde radio nu sunt deloc o noutate, ele fiind folosite inca de la inceputul secolului trecut. Una din primele aplicatii a fost in echipamentele de comunicatii instalate pe avioanele anilor '30, spune Tone.


Eutron colaboreaza cu firma americana PSC pentru implementarea de etichete inteligente RFID in produsele ce se vor afla pe rafturile marilor hipermarketuri romanesti in 2005. Oficialii celor doua companii nu au dezvaluit numele magazinului care va deschide drumul tehnologiei RFID in Romania, insa au spus totusi ca exista discutii destul de avansate cu Carrefour si mai ales cu Metro.


"Metro va debuta cu un program pilot in Germania la jumatatea anului viitor", spune Carsten Beck, director de vanzari in zona europeana a firmei PSC. Daca totul merge bine, etichetele RFID vor ajunge si la reprezentantele romanesti inainte de sfarsitul lui 2005, a adaugat el.




Codurile de bare, "scoase la pensie"?


Eticheletele RFID urmeaza sa inlocuiasca clasicele coduri de bare, existente in lumea supermarketurilor de mai bine de 30 de ani, pentru ca noua tehnologie are o serie de avantaje indiscutabile, spun specialistii.


Codurile de bare functioneaza pe baza undelor luminoase care trebuie sa intre in contact direct cu eticheta pentru a citi, pe rand, fiecare produs. In schimb, cititorul RFID nu are nevoie sa se afle in contact vizual direct cu etichetele inteligente, ci doar sa se afle in zona lor de emisie (care poate varia intre 2,5 cm. si 30 de metri). Un cititor RFID poate identifica simultan mai multe sute de produse, aflate pe rafturile magazinelor sau in depozitele acestora, ceea ce imbunatateste radical controlul asupra stocurilor si sporeste vanzarile. Potrivit unui studiu al companiei de consultanta Accenture, o solutie RFID poate sa mareasca rotatia stocurilor unui magazin cu 10-15%.


Solutiile RFID sunt deja implementate in programe pilot in Statele Unite, acolo unde celebrul lant de magazine Wal-Mart a cerut deja celor mai importanti 125 de furnizori ai sai sa insereze etichete RFID pe toate produsele lor pana la inceputul anului viitor. Desi criticii afirma ca implementarea nu poate fi facuta atat de repede, exemplul dat de Wal-Mart este foarte clar. Cine vrea sa tina pasul in industria hipermarketurilor, trebuie sa adopte noua tehnologie cat mai repede.




Dificultati financiare, tehnice si etice


Acest lucru nu este insa atat de simplu pentru companii, deoarece costurile sunt inca destul de ridicate si greu de controlat, explica Dan Tone, director al Eutron Invest Romania. Dupa parerea specialistilor, cele doua metode (prin unde radio si prin coduri de bare) vor coexista in urmatorii 8-10 ani.


Chiar daca se afla in scadere, costul pentru fabricarea unei singure etichete inteligente este in prezent de 0,5 euro, explica Tone. Avand in vedere ca orice mare supermarket are tot timpul in stoc aproximativ 50.000 de produse, costurile de implementare sunt mari.


"In martie 2005 acest cost de 0,5 euro pe bucata poate deveni 0,15", a spus Tone, care a explicat ca tot mai multe companii se arata interesate de etichetele inteligente, deci comenzile cresc, iar costurile de productie scad. Spre exemplu, spune el, acum patru ani fiecare eticheta RFID avea un cost de fabricatie de 10 euro, acum trei ani acesta scazuse la 6 euro, iar in 2003 coborase la 2,5 euro.


Pe langa costul ridicat de fabricare al etichetelor inteligente, si alte inconveniente ar putea sa mai intarzie acceptarea la scara larga a tehnologiei RFID. O astfel de problema ar fi cantitatea imensa de date pe care cititoarele RFID sunt capabile sa le colecteze, insa care trebuie procesate rapid de computere foarte puternice. Pentru a intelege ce inseamna "cantitate imensa" trebuie spus ca de exemplu, la trecerea unei cutii cu 20.000 de aparate de ras prin dreptul unui cititor RFID, acesta ar trebui sa culeaga 3 Terrabytes (30 de hard discuri obisnuite de 100 GB) de date in 2-3 secunde.


In plus, numeroase asociatii pentru respectarea drepturilor omului au semnalat ca urmarirea consumatorilor prin tehnologie RFID incalca dreptul acestora la intimitate. Intr-un studiu realizat de firma Cap Gemini, primele trei motive exprimate de consumatori impotriva etichetelor RFID au fost preocuparea ca datele despre produsele cumparate pot ajunge la persoane neautorizate (motiv selectat de 69% dintre cei chestionati), expunerea sporita la campaniile de marketing direct (67%), precum si faptul ca un cumparator poate fi urmarit odata ce a cumparat un produs marcat cu o astfel de eticheta (65%).




Problemele nu descurajeaza marile magazine


Cu toatea acestea, marile hipermarketuri, aflate intr-o continua cursa pentru sporirea vanzarilor, sunt dispuse sa isi asume riscul cresterii cheltuielilor si pe cel al "razboiului" cu organizatiile preocupate de aspectul moral al problemei, si iau in considerare instalarea RFID si a altor tehnologii avansate cel putin in unele raioane, daca nu in magazine intregi.


Conform Gartner, vanzarile de solutii software pentru magazinele retail vor creste in medie cu 9% pe an, in urmatorii trei ani. In 2007 vanzarile de soft si echipamente IT catre lanturile de magazine retail vor insuma 100 de miliarde de dolari, spune Gartner.


"Toata lumea experimenteaza sisteme IT de ultima generatie", a declarat un responsabil al lantului de magazine Mark&Spencer din Marea Britanie. "Cine va reusi sa introduca tehnologia corecta va pleca din pozitia de favorit", a apreciat el. M&S va introduce casele de marcat automate in magazinele sale, urmand ca pana anul viitor sa inceapa sa foloseasca etichetele inteligente pentru a putea monitoriza toate produsele. Testele au dovedit ca majoritatea cumparatorilor prefera sistemul de plata automat, care nu greseste si nu isi opreste nimic din rest ca bacsis.


Si germanii de la Metro se afla in avangarda atunci cand vine vorba de testarea noilor tehnologii in magazine. Metro a pus la punct in Germania, la Rheinberg, langa Dusseldorf, un magazin al viitorului complet echipat cu echipamente electronice. Chiar daca acum proiectul pare iesit din filmele SF, in curand echipamentele IT ar putea deveni o realitate in majoritatea magazinelor de gen. Vorbim de case de marcat operate de computer, asistenti digitali pentru cumparaturi, cantare dotate cu camere de luat vederi si software de recunoastere a produsului, etichete inteligente, chioscuri interactive si ecrane TV care te urmaresc prin magazin pentru a-ti spune cele mai interesante oferte - in general tot arsenalul de ultima ora al industriei IT.


Magazinul, lansat la initiativa grupului de comert cu amanuntul Metro, are doi investitori cu greutate, producatorul de software SAP si compania Intel, care se ocupa cu fabricarea de cipuri electronice. "Am vrut sa demonstram intr-un magazin real toate avantajele pe care tehnologia le acorda comertului", a declarat Christian Koch, project manager al companiei germane SAP.


In "magazinul viitorului" de la Metro deja exista si produse dotate cu etichete inteligente, care permit nu numai supravegherea produselor - evitarea furturilor si a schimbarii locului lor pe raft - dar si monitorizarea stocului pentru a preveni epuizarea lui. Pe viitor, acest tip de etichete urmeaza a fi introdus la toate produsele. Acum, ele sunt incluse la numai 1.500 de produse din 37.000, iar din acestea numai 30 le au instalate direct de catre producator - de exemplu lamele de ras Gilette - in timp ce restul au fost implantate de Metro.


Companii precum Gillette, care vand produse scumpe dar de mici dimensiuni, se arata foarte interesate de tehnologia RFID pentru a reduce pierderile rezultate in urma furturilor din magazine, spune Carsten Beck, reprezentantul companiei americane PSC.




RFID, nu doar in supermarket


Desi modul cel mai popular de folosire a etichetelor RFID pentru viitor este in magazinele de retail, in alte ramuri ale industriei aceasta tehnologie de monitorizare a cunoscut o dezvoltare cel putin la fel de rapida. Ken Douglas, director tehnic la compania British Petroleum, vorbeste despre avantajele aduse de RFID in prevenirea furturilor de combustibil. "Avem un succes foarte mare in folosirea RFID-urilor pentru a proteja produsele acolo unde furtul este o problema," spune el. Douglas da ca exemplu folosirea etichetelor RFID la robinetele camioanelor de combustibil din Africa de Sud. In acea zona s-au raportat cazuri in care soferii goleau camioanele in rezervoare ilegale. Cu RFID, robinetul ar elibera combustibilul doar dupa ce recunoaste si comunica cu o eticheta asemanatoare a unei statii autorizate.


In spitale se pot folosi RFID-uri pentru monitorizarea echipamentelor esentiale, asa cum sunt aparatele pentru dializa. Acestea sunt deplasate acolo unde este nevoie de ele, iar o asistenta isi petrece aproape 20% din timp in cautarea prin spital a unui astfel de aparat liber.


De asemenea, industria farmaceutica ar putea beneficia foarte mult prin etichetarea radio a medicamentelor. Pe drumul dintre fabricant si farmacii exista multe brese in care pot aparea produse contrafacute. Acestea au adus de multe ori prejudicii, mai ales datorita proceselor intentate de pacientii care au avut de suferit de pe urma folosirii lor, cei dati in judecata fiind fabricantii produsului original. Cu etichete RFID, farmacistul va putea verifica de exemplu daca o cutie de paracetamol este sau nu originala.




RFID in limbaj tehnic


Radio Frequency IDentification, pe scurt RFID, este un termen generic care denumeste tehnologia de identificare la distanta a unui obiect sau a unei fiinte, folosind comunicatiile prin unde radio (conform enciclopediei Whatis.com). Etichetele RFID "inteligente" contin un cip electronic care stocheaza informatii (precum un cod unic de identificare al produsului) si de care este atasata o antena minuscula. Atunci cand este "interogata" de un cititor RFID, antena ii transmite acestuia prin unde radio toate informatiile cerute. Cititorul converteste apoi datele intr-o forma care poate fi prelucrata de un computer. Etichetele RFID nu au nevoie sa fie atasate intr-un loc vizibil, ci trebuie doar sa se afle in raza de actiune a cititorului (intre cativa centimetri si mai multe zeci de metri)




Pro si contra RFID


Pro - Cumparatorul din supermarket petrece mai putin timp asteptand la coada, pentru ca operatoarea afla dintr-o singura apasare de buton cat valoreaza toate cumparaturile unui client.


Magazinul are stocurile sub control in timp real si poate afla inclusiv daca un anumit produs este asezat din greseala pe un alt raft. In plus, comerciantii reduc mult ponderea produselor furate.


Contra - Comerciantii au de suportat investitii masive pentru a implementa etichetele RFID. Fabricarea unei etichete costa in prezent cam 0,5 dolari, dar amplasarea ei pe produs mai costa inca unul sau chiar mai multi dolari. Avand in vedere ca un supermarket mare opereaza in permanenta cu un stoc de aproximativ 50.000 de articole, costurile de implementare se pot dovedi prea mari.


Mai mult, magazinele au de infruntat protestele organizatiilor pentru drepturile omului, care considera ca urmarirea prin unde radio a produselor si implicit a celor care le achizitioneaza incalca dreptul la intimitate al cumparatorilor.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels