Business Hi-Tech

Enervanta publicitate pop-up isi cam da sufletul

28.01.2004, 00:00 47

Dupa ani de zile in care a fost capul de afis al publicitatii pe Internet, reclama in ferestre de tip pop-up (ferastruicile alea enervante care iti sar in fata cum se deschide site-ul) pare a se indrepta spre finalul carierei. Cauza: utilizatorii tot mai nemultumiti de caracterul agresiv al acestui gen de promovare.
Aceste mini-ferestre care apar deasupra paginii de Internet vizitate i-au facut pe internauti sa caute, inca de la aparitia acestei tehnici de promovare, solutii pentru blocarea ei. Nemultumirea publicului a crescut in timp din cauza ca acum micile anunturi "saritoare" au ajuns pe aproape 10% din site-urile lumii, iar multe din ele nu pot fi inchise sau reapar din nou daca sunt oprite cu mouse-ul. Astfel incat, aproximativ 20 din 25 de internautii occidentali folosesc aplicatii care blocheaza ferestrele pop-up, apreciaza compania AdvertisementBanners.com. Iar restul nu sunt deloc tenati sa dea click pe astfel de ferestre.
Primii care au sesizat fenomenul si au luat masuri in favoarea utilizatorilor au fost tocmai gigantii Internetului. AOL a lansat primul serviciu antipop-up in 2002, iar apoi a urmat Google, care a inclus aplicatia in bara sa de cautare, ce se instaleaza in Internet Explorer. Yahoo a urmat si el acesta tendinta la scurt timp, iar MSN (portalul Microsoft) si-a modificat de asemenea aplicatiile. Providerul de Internet EarthLink a anuntat ca in primul an de la lansarea unui ssitem de blocare, un milion din cele cinci milioane de clienti ai sai au instalat aceasta aplicatie.
Mai mult, gigantul software Microsoft a anuntat ca va include in urmatoarea versiune a browserului Internet Explorer o functie similara. "Se poate observa o revolta a consumatorilor", a explicat un analist.
Responsabilii companiilor de publicitate, dar si ai site-urilor care castigau bani buni prin aceasta metoda, si-au exprimat nemultumirea. Ei spun ca fenomenul va avea un efect negativ, pentru ca oamenii pierd astfel un mod in care serviciile online puteau fi obtinute mai ieftin si chiar gratis. "Nimanui nu ii plac anunturile pop-up, insa ele sunt necesare: daca vrei un serviciu gratuit, trebuie sa le accepti", a explicat un responsabil al RealMedia.
Anunturile pop-up nu au insumat pe 2003 decat aproximativ 5% din incasarile industriei publicitatii online, conform estimarilor, iar piata de publicitate online a crescut la aproximativ 8,3 miliarde de dolari anul trecut.
Unele companii de publicitate din SUA sustin insa in continuare utilitatea reclamelor de acest gen. Conform specialistilor de la Otherwise.com, agentie specializata de promovare online, ferestrele pop-up atrag de patru ori mai multi clienti decat bannerele prezente pe un site. Practic, 2% din vizitatorii site-ului dau click si pe pop-up. In cazul campaniilor realizate atractiv si care promoveaza servicii cautate de internauti, numarul celor urmeaza reclama creste corespunzator.
Marile site-uri nu mai au insa nevoie de astfel de reclame. Un site cu zeci de mii de vizitatori poate castiga destul si din bannere sau reclame mascate in text, spun specialistii in publicitate. Pentru Sportsline.com, site specializat in vanzarea de echipament sportiv, venitul produs de reclamele pop-up a scazut treptat in ultimii ani, ajungand de la 5-6% din incasari la 1%. "Suntem, pregatiti deja pentru momentul in care  reclamele pop-up nu vor mai exista", a apreciat unul din responsabilii companiei.



Nici in Romania pop-up-ul nu e prea gustat
Reclamele popa-up nu prea au succes nici in Internetul romanesc, majoritatea agentiilor  de publicitate online spunand ca nu au comenzi de acest gen. Specialistii spun insa ca folosesc cu succes solutii apropiate, de exemplu reclamele care apar in spatele paginii vizitate (pop under), limitand astfel nemultumirea utilizatorului si ramanand deschise dupa ce acesta a terminat cu pagina pe care o vizita sau ferestrele care plutesc pe deasupra site-ului vizitat (floating).
"Datorita ferestrelor saritoare de la un celebru site romanesc (n.r. Top100.ro) reclama de acest gen nu s-a putut impune pe piata", a declarat pentru Ziarul Financiar Orlando Nicoara, cel care conduce reteaua de publicitate online a Boom.ro. "Aplicatiile care blocheaza reclamele pop-up afecteaza si celelalte ferestre (pop-under sau exit), insa numarul internautilor care le folosesc aceste aplicatii de blocaj este in Romania sub 3% din totalul celor care se plimba pe Internet", a explicat el. "Asa este, nu folosim pop-up, dar am utilizat cu succes reclamele de tip pop-under", afirma la randul sau  Val Valcu, directorul agentiei Imedia.ro.
Val Dragu, Internet marketing manager al Elite.ro a observat ca "exista si clienti ( site-uri) care cauta reclama prin pop-up, pentru ca aduce incasari". Desi fenomenul 'banner blindness' (n.r. utilizatorul devine insensibil la reclama)  se manifesta si la ferestrele pop-up, exista totusi o rata de click mai mare decat la bannere, apreciaza Dragu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels