Business Hi-Tech

Europa incearca sa reglementeze in favoarea consumatorilor „facturile-soc” din telecom

30.05.2010, 23:02 40

Ministrii europeni ai comunicatiilor vor discuta astazi laBruxelles un document, numit cod de drepturi, ce prevedeintroducerea unor reguli comunitare pentru protejareautilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice de "socul"facturilor mari, relateaza EurActiv.com.

Spania, care detine presedintia rotativa a Uniunii Europene, vapropune introducerea unor garantii de limitare sau control alcheltuielilor pentru toti utilizatorii de servicii de comunicatiielectronice, dupa modelul serviciilor de roaming. Printre masurilecare vor fi discutate se numara introducerea obligativitatiifurnizarii de catre operatori a unor date detaliate asupracheltuielilor realizate lunar de un client sau posibilitateautilizatorilor de a bloca anumite tipuri de apeluri.

Operatorii de telefonie mobila au fost obligati sa introducareguli privind valoarea facturilor in roaming si sa deconectezefurnizarea unui serviciu daca utilizatorul depaseste o valoareprestabilita a consumului.

Potrivit EurActiv, codul drepturilor utilizatorilor serviciilorde comunicatii electronice trebuie sa garanteze un grad mare detransparenta, accesul la informatii comparabile cu privire lacalitatea serviciilor oferite de diferiti operatori, o protectiesuplimentara a drepturilor consumatorilor si implementarea unorproceduri care sa duca la rezolvarea mai usoara a disputelor cuclientii.

"Ramane de vazut cum vor fi aplicate aceste masuri si daca estenevoie de o noua legislatie pentru asta", a declarat o sursadiplomatica citata de EurActiv.

Complicata problema a finantarii si reglementarii in cazulinvestitiilor cruciale in dezvoltarea de retele de internet de mareviteza nu va fi discutata insa la intalnirea din 31 mai aministrilor comunicatiilor. Statele membre acuza Executivuleuropean ca a castigat de facto puterea de a reglementa activitateaoperatorilor telecom din UE, prin emiterea unor directive caredevin obligatorii desi au, la prima vedere, statut derecomandari.

De altfel, o mult-asteptata reglementare a Comisiei Europene inceea ce priveste asa-numitele retele de generatie viitoare (NextGeneration Networks - NGN) nu a fost inca adoptata, dupa aproapedoi ani de negocieri in spatele usilor inchise.

Drept rezultat dezbaterea treneaza, iar investitiile intr-unsector ce poate juca un rol crucial in recuperarea economica a UEincetinesc, dupa cum arata chiar datele UE.

Marii operatori telecom amana investitiile in retele superrapidede internet pentru ca vor sa stie daca vor fi obligate sa le oferesi competitorilor acces la infrastructura, caz in care marja deprofit ar fi mult mai mica. Gigantii telecom le cer autoritatilorde reglementare sa nu ii oblige sa-si partajeze retelele cu rivaliipentru a-si putea recupera investitiile.

In Romania clientii au acces la putine date comparabiledespre serviciile operatorilor

In Romania consumatorii au la indemana putine date comparabiledin aceeasi sursa despre operatorii telecom. Spre exemplu,informatiile despre gradul de acoperire al retelelor de telefoniemobila din Romania sunt colectate de catre Autoritatea dereglementare in comunicatii (ANCOM), insa institutia nu oferapublicului decat date partiale despre retelele mobile. Spreexemplu, ANCOM primeste de la Orange si Vodafone date privindacoperirea retelelor de telefonie mobila, dar nu le publica inrapoartele privind evolutia pietei asa cum procedeaza in cazulCosmote (inclusiv Zapp), Romtelecom si RCS&RDS. Potrivit ANCOM,datele de la Orange si Vodafone nu sunt publicate pentru caoperatorii transmit informatiile doar sub rezervaconfidentialitatii.

Insa si datele existente la ANCOM pentru cei patru operatori detelefonie mobila privind acoperirea retelelor nu sunt detaliate,astfel ca utilizatorii au ca unica sursa de informatii dateleoferite chiar de companiile telecom si nu informatii colectate dupaaceleasi proceduri livrate de o entitate independenta. Clientii deservicii telecom din Romania nu au, de asemenea, acces la dateprivind calitatea serviciilor, cum ar fi, spre exemplu, rataerorilor aparute in retelele operatorilor de comunicatii.

Pe de alta parte, ANCOM are in plan sa construiasca uncomparator de tarife care sa le permita consumatorilor sa poatavedea pe o pagina web speciala pe internet care este cea maiavantajoasa oferta de pe piata. Initiativa nu este sustinuta deoperatorii telecom locali.

ANCOM le-a impus anul trecut operatorilor de comunicatii sapublice si sa puna la dispozitia clientilor un set minim deinformatii privind contractele, tarifele si valabilitatea unoroferte comerciale. Masura a fost contestata in instanta, insaoperatorii au pierdut procesul cu ANCOM.

Ce reguli vrea UE

  • dupa modelul serviciilor in roaming, operatorii ar trebui sa-siavertizeze clientii daca depasesc o anumita valoare a facturii
  • autoritatile va trebui sa le ofere consumatorilor mai multedate comparabile despre serviciile operatorilor telecom
  • implementarea unor proceduri pentru rezolvarea mai simpla alitigiilor dintre operatorii telecom si clienti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24