Business Hi-Tech

Google: Acum cativa ani era un miracol sa gasesti ceea ce cautai pe net. Acum, asteptarile utilizatorilor sunt foarte ridicate

11.06.2007, 22:16 24

Desi Google reprezinta punctul de plecare a peste jumatate de miliard de utilizatori care doresc sa afle informatii, se intampla ca, de multe ori, o parte dintre ei sa paraseasca site-ul, dezamagiti ca nu au putut gasi informatia dorita.
Google, cel mai popular motor de cautare din lume, este omniprezent, acolo unde te astepti mai putin: fotografiaza locuinte din satelit, digitalizeaza carti rare in limba sanscrita, se razboieste cu Hollywoodul si incearca sa submineze dominatia Microsoft.
Insa, Google ramane in esenta ceea ce a fost din totdeauna - un motor de cautare. Iar paginile sale de cautare au fost cu siguranta cele mai vizitate si au generat cel mai mare profit, transformand Google in cea mai puternica firma de pe internet, scrie New York Times.
Desi compania reprezinta punctul de plecare a peste jumatate de miliard de utilizatori care doresc sa afle informatii, se intampla ca, de multe ori, o parte din acesti utilizatori sa paraseasca site-ul Google dezamagiti ca nu au putut gasi informatia dorita.
Google considera ca micsorarea numarului de utilizatori nemultumiti este un pas crucial in respingerea atacurilor din ce in ce mai puternice venite din partea rivalilor Yahoo! si Microsoft. De aceea, Amit Singhal si sute de ingineri Google muncesc pentru a imbunatati incontinuu motoroul de cautare al companiei.
Singhal este seful a ceea ce Google numeste "algoritmul de clasificare" - formulele care decid care pagini Web se potrivesc cel mai bine intrebarilor utilizatorilor. Aceste informatii sunt tratate precum un secret de stat, iar Singhal a fost instruit sa fie precaut atunci cand discuta cu oricine despre modul de functionare a motorului de cautare.
"Valoarea fundamentala creata de Google este sistemul de ranking", a declarat John Battelle, directorul executiv al Federated Media, care administreaza o retea de publicitate online. Battelle subliniaza faptul ca 25-50% din vizitatori unui magazin online provin de pe paginile motoarelor de cautare. Iar companiile media observa ca multa lume ignora paginile principale ale site-urilor - unde, de obicei, cheltuielile publicitare sunt mai ridicate - preferand sa foloseasca Google pentru a gasi paginile care ii intereseaza.
Desigur, consumatorii nu pot vedea cum functioneaza serverele Google, insa echipa lui Singhal efectueaza saptamanal aproximativ sase schimbari majore si minore asupra formulelor matematice care sustin acest motor.
Intreg sistemul a evoluat, Google incercand acum sa determine ceea ce gandesc oamenii. Algoritmii de cautare ii pot ajuta pe cei care cauta un loc de munca, un produs sau o informatie generala. Atunci cand cineva cauta cuvantul "Apple", Google nu va returna informatii referitoare la fructe, ci rezultate referitoare la iPod si Mac. Mai mult, sistemul poate compensa greseli de ortografie sau exprimari ambigue.
In ultimii ani, Google a trecut de la furnizarea informatiei cautate la furnizarea informatiei dorite, a precizat Singhal.
Un obstacol intalnit de Google in procesul imbunatatirii periodice este scara larga la care opereaza. Compania ofera servicii in 112 limbi, indexeaza zeci de miliarde de pagini si raspunde la milioane de intrebari in fiecare zi. In plus, multe dintre acele pagini sunt create de persoane rau intentionate care doresc sa atraga vizitatori cu scopul de a-i pacali. In acelasi timp, utilizatorii s-au obisnuit ca Google sa filtreze toate aceste informatii nerelevante, uneori avand la dispozitie doar cateva cuvinte cheie.
"Asteptarile sunt ridicate acum", a declarat Udi Manber, seful echipei lui Singhal, adaugand: "La inceput, daca efectuai o cautare si gaseai rezultatul dorit, era un miracol. Acum, daca nu obtii ceea ce trebuie in primele trei rezultate, atunci ceva nu este in regula".
Ca in cele mai multe cazuri, procesul de imbunatatire necesita o etapa de echilibrare.
"In momentul in care faci o schimbare, unele interogari sunt afectate in mod pozitiv, alte in mod negativ. Nu poti implementa insa lucruri care sunt 100% pozitive", a declarat Manber.
Oricare din cei 10.000 de angajati Google poate folosi un sistem special conceput pentru a raporta probleme in cadrul unor interogari, iar Singhal este persoana responsabila de rezolvarea lor. Acesta evalueaza si analizeaza atent toate reclamatiile, incercand sa-si dea seama cum sa modifice algoritmul, a declarat Matt Cutts, unul dintre colegii lui Singhal si seful departamentului Google insarcinat cu combaterea fenomenului "Web spam" (pagini pline cu reclame care reusesc sa se strecoare in topul cautarilor).
Unele plangeri se refera la mici erori care pot fi rezolvate pe loc.
De curand, interogarea "revolutia franceza" returna prea multe rezultate referitoare la campania prezidentiala din Franta, in care candidatii vorbeau despre revolutii ale modului de guvernare. O modificare adusa motorului de cautare a adus insa in prim-plan paginile care se refera strict la evenimentul din secolul al XVIII-lea si nu la paginile care contin intamplator ambele cuvinte.
Singhal nu se grabeste de aceea sa repare toate greselile semnalate, deoarece schimbarile pot influenta foarte multe pagini. In a doua jumatate a anului trecut, o problema de actualitate a fost includerea in rezultatele unei cautari a paginilor recent create sau modificate.
Pana acum, Google a preferat sa pozitioneze pe primele locuri pagini cu vechime, care au o probabilitate mai mare de a oferi informatii relevante. Singhal insa a fost ingrijorat ca sistemul Google ar putea fi afectat.
Atunci cand compania a introdus serviciul de cotatii la bursa, interogarea "Google Finance" nu returna rezultate. Dupa ce a monitorizat probleme similare, Singhal a alcatuit o echipa pentru a corecta algoritmul.
Acesta a explicat faptul ca modificarea formulelor in asa fel incat sa fie returnate mai multe pagini nou aparute afecteaza calitatea interogarilor efectuate. Solutia propusa de Singhal a fost un model matematic, un algoritm ce incearca sa determine daca utilizatorii vor sau nu informatii noi.
Solutia, care poarta numele QDF (query deserves freshness/ interogarile merita actualizate), incearca sa determine daca un subiect este considerat "proaspat". Daca site-urile de stiri sau blog-urile scriu despre un subiect anume, sistemul QDF concluzioneaza ca utilizatorii ar dori informatii de actualitate pentru acel subiect.
Singhal a declarat ca a testat sistemul QDF pentru a verifica daca titlurile unor stiri vor fi incluse in rezultatele cautarii unor termeni cu punctaj QDF mare.
Desi Google are deja alt sistem pentru gestionarea stirilor, sistemul QDF a oferit rezultate mai sofisticate, plasand stirile in top in cazul unor interogari, respectiv spre sfarsitul paginii in cazul altora.
Pe masura ce Google isi realizeaza index-ul, motorul calculeaza pentru fiecare pagina un numar ce poarta denumirea "PageRank". Acesta a reprezentat cea mai importanta inventie a fondatorilor Larry Page si Sergey Brin. PageRank contorizeaza de cate ori alte pagini fac trimiteri catre site-ul in cauza. Astfel, site-urile care sunt mai populare (care au PageRank-ul mai mare) sunt considerate a fi de calitate mai buna.
Singhal a dezvoltat un sistem mult mai elaborat pentru clasificarea paginilor, sistem ce implica peste 200 de tipuri de date. PageRank este doar unul dintre aceste tipuri. Altele includ cuvinte cheie, link-uri sau imagini, iar unele pot urmari evolutia in timp a unui site.

Misiune dificila

Google ofera servicii in 112 limbi, indexeaza zeci de miliarde de pagini si raspunde la milioane de intrebari in fiecare zi.
Returnarea unor rezultate relevante pentru utilizatori este ingreunata de numarul imens de pagini web care includ in mod special sute de cuvinte cheie doar pentru a atrage trafic.
Amit Singhal este seful a ceea ce Google numeste "algoritmul de clasificare" - formulele care decid care pagini Web se potrivesc cel mai bine intrebarilor utilizatorilor.
Oricare din cei 10.000 de angajati Google poate folosi un sistem special conceput pentru a raporta probleme ale motorului de cautare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO