ZF 24

Marc Andreessen: Cine crede că asistăm acum la o bulă în tehnologie nu ştie despre ce vorbeşte

Marc Andreessen

Marc Andreessen

Autor: Adrian Seceleanu

07.01.2014, 20:45 901

Fluxurile semnificative de capital atrase de diferite companii de software şi online care au încă dificultăţi în a obţine venituri nu reprezintă un fenomen de masă care anunţă formarea unei „bule“ ce riscă să se spargă în curând, ci doar o tendinţă relativ izolată, care vizează doar un număr mic de companii - care, dacă într-adevăr vor dovedi în timp că pot face bani, vor deveni „enorm“ de valoroase, a declarat într-un interviu pentru Wall Street Journal Marc Andreessen.

El este unul din pionierii industriei de internet fiind în prezent co-proprietar al unui fond de investiţii specializat în tehnologie şi membru în boardul mai multor companii, printre care se numără şi Facebook, cea mai mare reţea socială din lume.

„În opinia mea nu se întâmplă nimic în industrie care să fie un fenomen de masă. Nu există o «bulă». Aceste «bule» sunt un fenomen foarte specific. Trebuie să existe o psihologie de masă, trebuie ca fiecare investitor de tipul mămica şi tăticul, şoferul de taxi şi lustragiul de pantofi să cumpere acţiuni de la orice companie dintr-o industrie considerată în plină explozie pentru a vorbi de o bulă. Şi acum nu există nimic de acest tip. Vorbim de un număr destul de mic de companii (care au primit investiţii semnificative - n. red.). Şi apoi, vorbim aproape integral de investiţii private, care au afectat foarte puţin pieţele publice.“.

De asemenea, contextul este diferit faţă de începutul anilor 2000, când valoarea companiilor de internet s-a prăbuşit pentru că acum costurile cu lansarea unui soft online, a unei companii online sunt cu mult mai mici, a adăugat el. Marc Andreessen a devenit cunoscut după ce a fost unul dintre autorii Mosaic, primul browser internet folosit la scară largă la nivel global. Browserul Mosaic a fost ulterior redenumit sub brandul Net­scape.

În prezent însă, spune Andreessen, costurile sunt de sute şi mii de ori mai mici pentru o companie online. „În anii ’90, dacă aveai în plan să construieşti o companie de internet, aveai nevoie să cumperi servere de la Sun, echipamente de reţea de la Cisco, baze de date de la Oracle şi sisteme de stocare de la EMC. Iar aceste companii te taxau cu o tonă de bani ca să te poţi lansa în business. Noile start-up-uri de astăzi nu au nevoie să cumpere nimic din aceasta. Practic ei chiar nu cumpără nimic de la aceste companii. Din contră, ei apelează la serviciile web Amazon în timp ce beau o cafea şi plătesc de 100 până la 1.000 de ori mai puţin pe fiecare unitate pe care o achiziţionează, indiferent că e vorba de stocare, de reţea, de putere de calcul, de software.“

„Privind în urmă, este un miracol că orice companie internet a funcţionat la sfârşitul anilor ’90 având în vedere cât de limitată era piaţa şi de cât de scumpe erau echipamentele. E un miracol că eBay a funcţionat, că Amazon a funcţionat“.

În aceste condiţii, crede Andreesen, cei care spun că toate companiile se vor prăbuşi nu ştiu despre ce vorbesc. „Depinde de fiecare companie în parte să demonstreze că va fi o companie care poate impune un model pe piaţă şi că poate monetiza acel model de business. Cele care vor reuşi acest lucru vor avea valori enorme. Este o perioadă în care se pot crea modele de business uriaşe, semnificative. Cei care spun că totul seamănă cu ce a fost în anii ’90 şi că totul se va prăbuşi pur şi simplu nu ştiu despre ce vorbesc“.

În cadrul interviului, Andreesen a fost întrebat şi cum explică mecanismul prin care o companie cu zero venituri, precum Pinterest, ajunge la o evaluare de aproape 4 miliarde de dolari.

„Există două categorii de companii de acest tip, şi cred că puteţi ghici în ce categorie văd eu Pinterest. Sunt pe de o parte acele companii despre care toată lumea crede că nu au habar încotro se îndreaptă dar de fapt ele ştiu foarte bine acest lucru. Şi există şi companiile care în mod onest nu au nici cea mai vagă idee încotro se îndreaptă. Care chiar nu au nicio idee. Doar că trebuie să fim precauţi cu acest gen de companii, pentru că unul dintre aceste start-up-uri care nu avea habar cum va face bani când şi-a început activitatea se chema Google“.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24