Business Hi-Tech

Numele face si desface pe Internet

19.06.2000, 00:00 11



In lumea deja supraaglomerata a furnizorilor de acces la Internet, Chello Broadband incearca sa devina unul dintre actorii globali ai unei industrii in plina expansiune. Desi greu de indeplinit, un astfel de obiectiv este, in fond, unul cat se poate de firesc; analistii sunt unanimi in a aprecia ca web-ul va fi in curand dominat de cateva companii cu un nume de marca recunoscut in intreaga lume.

Chello Broadband are cateva atuuri de partea sa. Compania, cu sediul in Amsterdam, se numara printre primele ISP-uri europene care ofera conexiuni ultra-rapide in banda larga prin liniile de cablu TV. Pe langa transferul rapid de informatii, tehnologia utilizata de Chello Broadband imbunatateste capacitatea unui computer de a descarca imagini, muzica si filme video de pe Internet.

Cu toate acestea, pentru a reusi, firma olandeza ar putea fi nevoita sa se bazeze mai mult pe numele sau interesant decat pe tehnologia pe care o foloseste. ai aceasta pentru ca imaginea de marca este in prezent esentiala pentru succesul unei companii online.

"Gasirea unui nume cu rezonanta are o importanta capitala in stadiul actual de dezvoltare a Internetului", declara Ken Olisa, presedintele companiei londoneze de marketing IT Interregnum. Chello a adoptat deja o solutie potrivita. Conducerea firmei intentioneaza sa listeze la Bursa 10% din actiunile acesteia in cursul acestei veri iar "crearea unui nume de marca puternic" figureaza printre prioritatile companiei. Intr-adevar, Chello a cheltuit anul trecut 32,8 milioane de dolari pentru marketing si publicitate, ceea ce inseamna de aproape cinci ori valoarea veniturilor obtinute in acelasi interval. Pentru Philip Scholte, analist in cadrul companiei de brokeraj Van der Hoop din Amsterdam, un asemenea nivel al cheltuielilor pare nesabuit, desi el intelege logica deciziei luate de conducerea Chello.

Pana acum, firma are 180.000 de abonati in Europa, Australia, Noua Zeelanda si Chile. Numarul acestora este insa asteptat sa depaseasca un milion inainte de sfarsitul anului viitor. "In lumea virtuala o marca bine stabilita are un efect mult mai puternic decat in lumea reala. Oamenii au nevoie de certitudinea oferita de un nume cu rezonanta. ai aceasta mai ales pe Internet, care are atat de multe necunoscute", declara Kjell Nordstromm, consultant in cadrul unei firme suedeze de consultanta.

Asa cum reiese din cercetarile intreprinse de firma de consultanta E-Insight, marcile care reusesc sa se afirme intr-un timp scurt - cum ar fi Freeserve sau Yahoo! - castiga cu mare usurinta increderea consumatorilor. Din pacate, construirea unui nume de marca este din ce in ce mai dificila si mai costisitoare.

In plus, pentru companiile europene implicate in comertul electronic Business-to-Consumer sarcina este cu atat mai dificila cu cat acest segment este deja ocupat (a se citi "dominat") de firmele americane. "Toata lumea a auzit de Amazon.com, dar cine este pe locul al doilea?", intreaba Alexander Drobik, consultant in cadrul unui fond american de investitii cu capital de risc. O greseala comisa frecvent de firmele de pe vechiul continent este aceea ca aleg nume de marca a caror sens si rezonanta se pierd atunci cand sunt traduse in alte limbi. In acest domeniu, simpla utilizare a unui nume in limba engleza urmat de prescurtarea com nu este catusi de putin o idee buna. "O marca are succes atunci cand numele sau este usor de pronuntat si de retinut in mai multe limbi si cand sensul sau este , fara a mai fi nevoie de traducere", declara Katia Verresen, sefa reprezentantei din Londra a companiei Garage.com. Atunci cand toate ingredientele sunt reunite, construirea unei imagini bune este posibila in decurs de numai cateva luni, cu conditia unei investitii masive in publicitate.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO