Business Hi-Tech

Parteneriatul dintre Microsoft si Facebook ar putea pune la indoiala eficienta strategiei Google

29.10.2007, 19:45 15

Eric Schmidt, directorul executiv al Google, a declarat ca si-a atins obiectivul strategiei sale orientata catre motoare de cautare, publicitate si servicii online, incercand astfel sa minimalizeze posibile amenintari ca urmare a largirii parteneriatului Microsoft - Facebook, scrie presa internationala.
"Avem acum o strategie integrata pentru companie. Este o strategie coerenta care solutioneaza problemele reale pe care le avem legate de clientii nostri", a declarat Schmidt in timpul unei intalniri de mai multe ore cu analistii, desfasurata miercuri, in aceeasi zi in care Microsoft anunta tranzactia Facebook.
Evenimentul a fost partial umbrit de infrangerea Google, care a lansat o ofera proprie pentru achizitia unui pachet de actiuni din Facebook, evaluata in urma tranzactiei la 15 miliarde de dolari. Ca urmare a achizitiei, Microsoft si-a asigurat un parteneriat de exclusivitate pentru livrarea reclamelor online sub forma de baner pentru toate site-urile detinute de Facebook.
Dar oficialii Google au subliniat ca Microsoft a supraevaluat start-up-ul creat cu doar 3 ani in urma si si-a cumparat practic o cota de piata.
Sergey Brin, cofondator al Google, a fost intrebat de nenumarate ori daca pozitia Google este amenintata de extinderea activitatii si rolului pe care il joaca retelele sociale in detrimentul deschiderii internetului catre continut - elementul cheie in strategia Google.
"Nu simtim, per ansamblu, ca avem nevoie sa detinem fiecare companie de succes din internet. Avem posibilitatea de a colabora cu aceste companii", a afimat Brin. Google opereaza deja propria retea sociala, Orkut, cu toate ca aceasta se adreseaza pietelor din Brazilia si India. Alaturi de aceasta, Google livreaza reclame pe site-urile MySpace, cel mai mare rival al Facebook.
"Avem o relatie foarte buna cu MySpace. Vom continua, probabil, sa incheiem contracte cu alte 20 de retele sociale diferite", a apreciat Brin.
Potrivit companiei de cercetare comScore, in luna septembrie, MySpace a inregistrat 68,5 milioane de vizitatori unici, fata de 55,9 milioane de unici in septembrie a anului trecut. De cealalta parte, Facebook a inregistrat 30,6 milioane de unici, dupa ce anul trecut avea doar 13,3 milioane de vizitatori unici. Chiar daca a inregistrat de doua ori mai multi vizitatori decat Google, MySpace a fost achizitionata in 2005 de News Corp. pentru 580 de milioane de dolari. Mark Zuckerberg (21 de ani), fondatorul Facebook, a vandut saptamana trecuta 1,6% din companie pentru 240 de milioane de dolari.
Per ansamblu, companiile din internet atrag investitii in functie de abilitatile de atragere a audientei si nu a veniturilor - aceasta reprezentand una din cauzele care condus la inflatia care a provocat criza "dot-com". Modificarile care au loc la nivelul modului in care este apreciata valoarea unor start-up-uri i-a surprins pana si pe proprietarii acestora.
Iar Facebook a atras din plin atentia presei, dar si a utilizatorilor, dupa ce Zuckerberg a refuzat propunerea de 1 miliard de dolari facuta de Yahoo! la inceputul acestui an si nu a ascuns interesul Google pentru reteaua pe care a pornit-o din economiile de student.
De asemenea, Facebook a castigat de pe urma achizitiei MySpace de acum doi ani, care, aflata sub "umbrela" News Corp., a devenit intangibila pentru marile companii din internet, nevoite astfel sa se reorienteze.
Evaluata de Microsoft la circa 15 miliarde de dolari, Facebook detine aproximativ jumatate din valoarea de piata a Yahoo!, estimari cu privire la venituri de 32 ori mai mici, precum si un numar de angajati de 38 de ori mai mic decat Yahoo!.
In plus, Facebook nu a returnat inca profit, dar se asteapta sa atinga in acest an break even-ul cu venituri de 150 de milioane de dolari. Yahoo!, care detine o capitalizare de 41,7 miliarde de dolari pe piata NASDAQ, a raportat pentru trimestrul incheiat la 30 septembrie un profit de 151 milioane de dolari si venituri de 1,77 miliarde de dolari.
Google, care inregistreaza in fiecare an rate de crestere a veniturilor si profiturilor de patru ori mai mari decat rivalii Microsoft si Yahoo!, este asteptata de analistii de pe Wall Street sa anunte o cifra de afaceri de 16,6 miliarde de dolari pentru acest an fiscal, suma provenita in mare parte din publicitate online.
Tim Armstrong, presedinte al diviziei de vanzari de publicitate pentru America de Nord, a afirmat ca fiecare dintre cele mai valoroase 100 de conturi de publicitate ale Google si-au crescut cheltuielile in ultimul an.
El a indicat ca Google inregistreaza progrese majore si incheie noi acorduri cu mari clienti de publicitate, agentii de creatie si de achizitie de spatiu publicitar pentru reclamele sale online orientate pe principiul pay-per-click, pentru care Google primeste o anumita suma pentru fiecare accesare a bannerului sau linkului respectiv de catre un vizitator.
"Ne bucuram de o accelerare puternica a veniturilor din zona clientilor corporatisti din mai multe motive. Promovarea imaginii si publicitatea pe motoarele de cautare merg in paralel", subliniaza Armstrong.
In cadrul evenimentului de miercuri, reprezentantii Google au incercat sa prezinte o serie de imbunatatiri aduse aplicatiilor web existente, dorind sa sublinieze progresul companiei in ceea ce priveste orientarea catre eficienta produselor in schimbul inundarii pietei cu noi produse. "Am realizat in urma cu ceva timp ca nu putem continua cu simpla lansare de noi produse in grila noastra, din simplul motiv ca utilizatorii nu vor ajunge sa cunoasca suficient de multe lucruri despre ele", a recunoscut Brin.
Printre serviciile evidentiate se numara o noua optiune a serviciului de personificare a paginii de start, iGoogle, care sincronizeaza date de pe diferite miniaplicatii cunoscute drept Google Gadgets.
Jessica Ewing, product manager pentru iGoogle, a indicat ca pagina personalizata poate extrage acum si date de pe diferite pagini ale serviciului Google Finance.
"In cadrul Google, oferim in mod constant mancare invingatorilor si ii infometam pe cei care pierd", a apreciat Jonathan Rosenberg, vicepresedinte al Google, modul in care compania sa aloca resurse pentru finantarea produselor inovative in timp ce elimina jucatorii slabi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO