Business Hi-Tech

Piata mondiala a PC-urilor, sub asteptari in 2005

28.03.2005, 00:00 16


Piata mondiala a computerelor (desktop, laptop si servere) nu va mai creste la fel de spectaculos ca anul trecut, mentinand totusi un ritm general pozitiv, in urcare cu peste noua procente, spune compania americana de analiza a pietelor, International Data Corp. (IDC).


Astfel, daca initial se anticipa o crestere a volumului de vanzari pe 2005 cu 10,1%, IDC a revizuit acest procent la maximum 9,7% in cel mai recent studiu dat publicitatii. Astfel, nici anul acesta nu se depaseste bariera de 200 de milioane de computere vandute la nivel mondial, compania americana estimand vanzari totale de 195,4 milioane de unitati. Ca si incasari, piata mondiala a computerelor urca anul acesta cu doar 5,3%, ajungand la 209 miliarde de dolari (160,7 miliarde de euro). Studiul arata ca in 2009 in lume se vor vinde 273 de milioane de computere, generand incasari totale de 245 de miliarde de dolari. "Desi cifrele sunt mici, cresterea ramane sustinuta cel putin pana la finalul acestei decade (2010)", a apreciat un analist IDC. Vanzarile de portabile continua sa aiba cea mai spectaculoasa crestere, in special in tarile in curs de dezvoltare, spun analistii americani.


Vanzarile la nivel mondial sunt deocamdata tinute in loc de evolutiile nehotarate de pe piete precum Statele Unite sau Japonia, unde relansarea nu se resimte deocamdata in sectorul IT. "Factorii negativi sunt lipsa unei relansari economice in forta, scaderea bugetelor de investitii, deficitul comercial ridicat, nivelul scazut al locurilor de munca si recordul negativ inregistrat in privinta economiilor realizate de consumatori", a spus analistul IT.


In Europa, vanzarile de computere sunt trase inainte de succesul portabilelor, care vor creste si in 2005 cu peste 20%, dupa ce anul trecut au crescut vanzarile cu 30%, iar in 2003 inregistrasera un salt de 40% fata de anul anterior.


Ca numar de unitati, vanzarile de laptop-uri vor creste cu 40% in randul consumatorilor particulari, cu aproape 5 procente peste cresterea inregistrata in randul clientilor-companii.


Computerele de birou incep sa intre in planul secund, cu o crestere a vanzarilor de aproape zece procente anul acesta.


Piata americana merge in viteza a doua, dupa un an de crestere de 11% (2004), urmeaza un an de maximum 7,5 procente crestere, in principal pe vanzarile catre companii. Segmentul consumatorilor contina sa ramana important, insa cu o crestere a vanzarilor de maximum sapte procente.


Nici Asia nu se simte prea bine. Dupa un an de crestere 12% in 2004, piata japoneza se retrage catre un ritm de crestere de 5% in domeniul business. Segmentul public si consumatorii nu mai sustin deloc cresterea, cererea fiind la acelasi nivel ca si anul trecut, spune IDC. In zona tarilor in curs de dezvoltare se simte ceva miscare, cu o crestere totala a vanzarilor de peste 10 procente, totusi sub cele 16 procente din 2004.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO