Business Hi-Tech

Planeta Web, in cautarea echilibrului

29.06.2000, 00:00 17



De aproape trei ani fuziunile si achizitiile se tin lant in aproape toate sectoarele economice, sumele puse in joc depasind de multe ori Produsul Intern Brut al unei tari ca Romania. In acest context favorabil afacerilor in stil mare, comertul electronic s-ar putea alatura curentului, companiile din sector

avand toate motivele de a se lupta pentru atingerea unei mult dorite "mase critice".

Slabiciunea multor firme lansate pe Internet si cresterea exponentiala a concurentei a dus deja la numeroase falimente sau, in cazul fericit, la achizitii din partea unor "actori" mai puternic pe scena noii economii.

In urma cu cateva luni, magazinul online Peapod a fost salvat de la faliment de grupul olandez Ahold, in timp ce compania Webvan a anuntat cumpararea firmei Homegrocery contra sumei de 1,2 miliarde de dolari. In sectorul comertului online cu jucarii, Etoys se anunta deja ca o prada facila pentru Toys R Us.

Deocamdata, pionierul comertului online, Amazon, nu are nici un motiv sa-si faca probleme legate de gasirea unui aliat. Gigantul american valoreaza inca 12 miliarde de dolari la Bursa, ceea ce inseamna de sase ori cifra sa de afaceri. Amazon este rentabil in comertul cu carti (care acopera 49% din vanzarile sale) insa inregistreaza deficite in celelalte sectoare de activitate. In plus - considera Francois Parenteau, analist la un institut din Montreal - compania este supraevaluata. Din cei 32 de analisti care urmaresc evolutia Amazon, el este singurul care a recomandat investitorilor sa vanda titlurile companiei. Totusi, piata a tinut cont de aceasta opinie, fapt care s-a tradus printr-o scadere cu 55% a valorii actiunilor Amazon de la inceputul acestui an.

In cadrul indicelui Busnet (Business Internet, care include valorile a 300 de societati) actiunile a nu mai putin de zece companii au inregistrat scaderi de peste 86%. Din aceste zece firme, patru opereaza in sectorul B2C ("Business-to-Consumer" sau comert detailist online). Celelalte sase membre ale clubului celor "zece sinistrati" opereaza in sectorul B2B ("business-to-business", sau comert online intre companii). In acest domeniu, costurile sunt mai mici insa concurenta este mai severa decat in sectorul B2C.

Economia Internet este prin urmare confruntata in primul rand cu o problema de ordin pur financiar: investitorii au pus haturile la gatul prea multor concurenti, fara a se uita la cheltuieli. Potrivit unui studiu al bancii Warburg, valoarea a 17 din cele 23 de emisiuni de obligatiuni convertibile lansate de companiile din sectorul Internet in cursul ultimelor 12 luni se afla in prezent sub nivelul la care au fost emise, pierderea medie fiind de 38%.

Cele mai mari sume sunt cheltuite pentru site-urile firmelor specializate in comertul B2C. In luna februarie, un studiu alcatuit de cabinetul Mercer Management arata ca site-urile Web au cheltuit in 1999 peste 3,5 miliarde de dolari pentru publicitate, obtinand in schimb numai 2 miliarde de dolari.

Amazon este una dintre companiile care cheltuieste cel mai mult in acest domeniu: 13% din valoarea vanzarilor este alocata pentru marketing. Evident, nu toate firmele pot tine pasul cu un asemenea ritm - multe societati, afectate de scaderea actiunilor proprii la bursa, au revenit la bugete mai rezonabile.

Cheltuielile pentru material informatic au si ele o mare importanta. Cei patru mari pionieri ai Web-ului (Ebay, Yahoo!, Amazon si Charles Schwab) si-au pastrat avansul gratie dezvoltarii unor site-uri care ofera un timp de raspuns foarte scurt. Rezultatul: Charles Schwab valoreaza acum tot atat cat banca de investitii Merrill Lynch, iar Yahoo! "cantareste" de doua ori mai mult decat Boeing. Ambele companii inregistreaza profit, insa valoarea lor de piata este foarte fragila intrucat Internetul este un univers in care concurenta se inoieste permanent. Caderile spectaculoase din ultimele luni nu impiedica introducerea la bursa a unor noi societati deficitare, cum este cazul bancii Egg. Fuziunile nu vor rezolva toate problemele iar falimentele asteptate in urmatoarele luni vor face o noua selectie intr-o economie Internet ajunsa aproape la maturitate.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24