Business Hi-Tech

Podcasting: Oricine poate deveni vedeta de radio

08.02.2005, 00:00 11

Programatorul american Craig Patchett, acum in varsta de 43 de ani, a prins gustul realizarii de emisiuni radio in colegiu. Nu a reusit sa se angajeze la un post radio si parea ca pasiunea lui va ramane neamplinita, pana cand recent a aparut fenomenul numit "podcasting".
Acum, Patchett realizeaza emisiuni si le trimite catre ascultatori in fiecare zi. Nu prin unde radio ci prin Internet, din computerul personal de acasa. Publicul lui ii descarca emisiunile pe iPod sau pe alte player digitale sub forma unor fisiere audio care pot fi ascultate la fel de usor ca orice melodie.
Patchett nu este insa singurul "podcaster". Numarul utilizatorilor creste in fiecare zi, iar tehnologia devine din ce in ce mai populara pe Internet din cauza costurilor de "productie" aproape inexistente. Podcasting-ul ofera ascultatorilor o gama foarte larga de emisiuni de care se pot bucura oriunde si oricand. Spre deosebire de ascultarea emisiunilor radio traditionale, la podcast puteti sa dati pauza si sa derulati inainte si inapoi ca sa nu pierdeti nici un amanunt.
In prezent, numarul de transmisii podcast a ajuns la 800 si creste in fiecare zi, scrie presa internationala. Multe dintre ele se axeaza pe discutii despre gadgeturi, tehnologie si chiar podcasting. Altele se axeaza pe promovarea noilor trupe de muzica, trateaza ultimele probleme politice sau fac comentarii despre filme sau sport.
Emisiunile variaza in calitate. Multe contin adevarate balbaieli ale realizatorilor, dar exista si unele realizate in mod profesionist, cu efecte sonore si muzica. Spre deosebire de radio, aici nu exista limite de timp sau restrictii guvernamentale cu privire la limbajul folosit.
"Vor aparea si vedete de podcast, iar oamenii vor descarca emisiunile lor doar ca sa-i asculte. Vor exista tot felul de Howard Stern-i (n.r. vedeta americana de radio) care isi vor etala argoul in emisiuni", spune Adam Curry, fost angajat al MTV si sustinator fervent al noului fenomen.
Se vor face bani din afacerea asta? Podcasterii spera ca da. Posturile de radio traditional au inceput sa tina seama de noua tendinta. De pilda, postul WGBH din Boston a inceput productia unui show pentru ascultatorii podcast: "American Stories" (povesti americane). Ritmul de descarcare a noii emisiuni a crescut de la 30 in prima saptamana la 57.000 in luna decembrie. Totusi, specialistii spun ca este putin probabil ca podcastingul sa ameninte emisiile traditionale in viitorul apropiat, avand in vedere ca numarul de playere digitale este de ordinul zecilor de milioane in comparatie cu sutele de milioane de radiouri. Aceiasi specialisti recunosc insa ca, in timp, raportul se poate inversa.
claudiu.andone@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO