Business Hi-Tech

Publicitatea, o noua sursa de venituri pentru operatorii de telefonie mobila 3G

19.05.2005, 19:28 16

Industria publicitatii, care incearca sa gaseasca noi medii pentru campaniile de promovare, a luat in vizor noile telefoane 3G, care permit vizionarea de clipuri video, spun specialistii din domeniu.

Operatorul britanic Three, detinut de concernul din Hong Kong Hutchison Whampoa, urmeaza sa lanseze in cursul acestei luni prima campanie de publicitate lansata exclusiv pe telefoanele mobile de generatia a treia ale aproximativ 100.000 de abonati ai sai. Ei au acceptat prin contract primirea de astfel de clipuri publicitare. Acum vor putea descarca gratuit de pe serverele Three un clip care promoveaza un nou film (trailer). Asta in conditiile in care pana acum detinatorii de terminale trebuia sa plateasca pentru clipurile video pe care le doreau.

Tehnologia de generatia a treia permite traficul de date la viteze mari, cu alte cuvinte acces la videoconferinta, descarcarea de pe Internet a unor fisiere de mari dimensiuni: muzica, filme, jocuri si accesul la documetele de la birou: texte, prezentari, tabele. Telefoanele 3G au evoluat puternic in ultimii ani, iar acum vizionarea de clipuri nu mai epuizeaza resursele bateriei.

Oficialii companiei de marketing care a incheiat contractul cu Three, Flytxt, au declarat ca publicitatea pe telefoanele mobile 3G are potentialul sa devina o sursa de venit insemnata pentru operatori, asa cum s-a intamplat in Japonia.

Unii analisti sunt insa ingrijorati de efectele pe care le va avea publicitatea pe telefoanele mobile. Ei sunt de parere ca terminalele 3G ofera o piata prea restransa pentru companiile de publicitate, comparativ cu televiziunea, radioul sau ziarele. Acest lucru inseamna campanii de promovare reduse, deci bugete mici, care nu pot asigura o afacere de succes.

Expertii in domeniu au tinut sa mentioneze faptul ca exista si un alt aspect negativ, si anume, ca utilizatorii de telefoane mobile 3G, spre deosebire de abonatii TV, ar putea opta sa nu primeasca aceste clipuri publicitare.

Multi consumatori exclud de la bun inceput informatii nesolicitate similare, au adaugat acestia. Altii sunt insa convinsi ca exista potential pentru aceasta afacere. Operatorul Three a fost primul din Europa care a lansat serviciile comerciale de telefonie mobila de generatia a treia, in 2003.

Operatorii telecom de pe batranul continent au chletuit miliarde de euro pentru licentele de operare si echipamentele necesare implementarii retelelor 3G. Anul trecut insa, serviciul a inceput sa aiba cautare si sa atraga mai multi clienti, iar operatorii cauta acum sa isi creasca incasarile prin oferirea de noi servicii.

In Romania, primul serviciu comercial 3G a fost lansat luna trecuta de Connex. Vodafone a preluat recent pachetul de actiuni al Connex de la Telesystems International Wireless (TIW) in cadrul unei tranzactii cifrate la 4,4 miliarde de dolari (3,38 miliarde de euro), care a inclus si operatorul ceh Oskar Mobil.

Cel mai mare operator din lume si numarul unu in Marea Britanie, Vodafone nu a exclus pana acum un serviciu de publicitate pe telefonul mobil 3G. Oficialii companiei au afirmat ca urmaresc indeaproape modul in care se dezvolta aceasta afacere, fara a preciza daca exista un plan un concret in aceasta privinta. anca.arsene@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO