Business Hi-Tech

Recesiunea incetineste avansul Romtelecom pe TV si internet. Cosmote ramane pe crestere si obtine profit operational

Recesiunea incetineste avansul Romtelecom pe TV si internet. Cosmote ramane pe crestere si obtine profit operational
06.08.2009, 18:28 52

Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala, a inregistrat in al doilea trimestru venituri de 207,3 mil. euro, in scadere cu 7,1% fata de anul precedent si si-a redus pierderile operationale de la 1,9 mil. euro in T2 2008 la 1,5 mil. euro, conform datelor publicate de grupul elen OTE, actionarul majoritar al companiei.

Compania a reusit sa reduca rata de scadere a veniturilor de la 8,1% in primul trimestru, iar incasarile nominale au fost mai mari decat in primele trei luni ale anului. Orange si Vodafone, cei mai mari jucatori de pe piata locala telecom, au anuntat pentru perioada aprilie-iunie scaderi ale veniturilor de 17%.

 

Scaderea pe telefonia fixa s-a accentuat in T2

Totusi, in al doilea trimestru evolutia bazei de clienti Romtelecom a fost mai slaba in raport cu primele trei luni ale anului, pe fondul competitiei dure si al recesiunii.

Astfel, daca in T1 Romtelecom a pierdut 46.000 de clienti pe telefonia fixa, in T2 numarul a urcat la peste 67.000. Aceasta tendinta s-a suprapus si unei scaderi a ratei de crestere pe internet si televiziune. Romtelecom a castigat 81.000 de clienti noi pe TV in T1, numar care a scazut la 56.000 in T2. Situatia a fost similara si pe serviciile de internet, unde numarul de clienti noi a scazut de la 51.000 in T1 la 24.000 in T2.

Seful Romtelecom pune aceste evolutii pe seama recesiunii. "Pentru serviciile de internet broadband si TV a fost inregistrata o rata de crestere mai redusa in comparatie cu perioadele anterioare, ca urmare a actualei crize mondiale care are impact si asupra pietei din Romania. Cu toate acestea, ratele de crestere pentru aceste segmente in dezvoltare raman semnificative, cu o crestere de 44% a clientilor ADSL in prima jumatate a anului 2009 fata de aceeasi perioada din 2008 (725.000 abonati, respectiv 25% penetrare a bazei PSTN), respectiv o crestere de 48% a numarului de clienti de televiziune prin satelit, la aproape 780 mii clienti si 27% penetrare PSTN", a declarat Ioannidis. "Veniturile pentru serviciile de internet si televiziune au crescut substantial, cu 37% si respectiv 71%", a adaugat el.

 

Pierd zeci de milioane de euro pentru ca nu mai tarifeaza apelurile in retelele fixe

La jumatatea anului compania a inregistrat venituri de 442,4 milioane euro si un profit operational de 12,3 mil. euro.

"Principala cauza a scaderii veniturilor a fost descresterea incasarilor din serviciile de voce cu 12%, ca rezultat combinat al scaderii ARPU (venitul mediu pe utilizator, n.r.) cu 8% si a numarului de linii cu 4%. Cu toate acestea, veniturile generate de serviciile ADSL si DTH (internet broadband si televiziune digitala, n.r.) au crescut substantial, cu 37% si, respectiv, 71%", a declarat directorul general al Romtelecom, Yorgos Ioannidis.

Din datele publicate de OTE rezulta ca pe segmentul telefoniei fixe cea mai severa scadere inregistrata de Romtelecom a fost cea a incasarilor din tarifarea convorbirilor, care a ajuns in prima jumatate a anului la 59,9 mil. euro, cu 31% mai putin decat in prima parte a anului precedent.

Oficialii Romtelecom spun ca aceasta scadere este datorata in principal introducerii unor abonamente pentru persoane fizice care includ convorbiri gratuite in orice retea fixa. "Scaderea se datoreaza in principal abonamentelor cu minute incluse oferite clientilor persoane fizice", au spus pentru ZF reprezentantii Romtelecom.

Acest tip de abonamente a fost introdus pe fondul concurentei dure de pe piata locala telecom intre Romtelecom, RCS&RDS si UPC.

Veniturile companiei din abonamente ale Romtelecom au scazut in primul semestru cu 14%, la 201,6 mil. euro, iar cele din telefonia internationala cu 13%, la 45,9 mil. euro.

Veniturile din VPN au urcat cu 12% in prima jumatate a acestui an fata de aceeasi perioada din 2008, ca urmare a unei majorari cu 27% a bazei de clienti pe acest segment.

 

Au investit 52 mil. euro in T2

Profitul operational inainte de includerea deprecierii si amortizarii (OIBDA) al Romtelecom a crescut cu 8,5% in primul semestru, la 134,9 milioane euro, in pofida scaderii veniturilor cu 7,6%, la 408,7 milioane euro, dupa reducerea puternica a costurilor programului de disponibilizari voluntare.

Costurile programului de disponibilizari voluntare s-au redus la 3,3 milioane euro in primul trimestru al acestui an si la 600.000 euro in trimestrul al doilea, de la 29,6 milioane euro, respectiv 3 milioane euro in primele doua trimestre ale anului trecut, se arata intr-un raport al grupului elen OTE, actionarul majoritar al Romtelecom.

Profitul operational al Romtelecom s-a plasat, in perioada ianuarie-iunie, la 12,3 milioane de euro, fata de o pierdere operationala de 16,1 milioane de euro in intervalul similar al anului trecut.

Potrivit lui Ioannidis, compania a incheiat primele sase luni cu profit net.

Compania a inregistrat cheltuieli de capital de 52,4 mil. euro in T2, care au fost directionate, conform oficialilor Romtelecom, in dezvoltarea retelelor. "E vorba de investitii menite sa majoreze capacitatea companiei de a oferi servicii catre clienti la o calitate mai buna. Doua exemple ar fi serviciile de broadband, inclusiv nou lansatele servicii bazate pe tehnologia VDSL si CDMA."

 

Obiectiv de criza: mentinerea nivelului actual al profitabilitatii

Grupul elen OTE noteaza faptul ca economia Romaniei ar putea scadea la o rata dubla fata de estimarile initiale, conditii in care si obiectivele Romtelecom au fost ajustate. "Potrivit estimarilor recente, economia Romaniei s-ar putea contracta cu circa 7-8% (in 2009, n.r.), o inrautatire semnificativa a prognozei anterioare, care indica o contractare de 4,1%. Obiectivele Romtelecom sunt conservarea bazei de clienti, a nivelului actual al profitabilitatii si lichiditatii si pozitionarea companiei pentru a profita de o relansare economica", conform raportului OTE.

OTE controleaza 54% din actiunile Romtelecom si mai detine pe piata romaneasca operatorul de comunicatii mobile Cosmote si reteaua de magazine IT&C Germanos.

 

Cosmote a ramas in expansiune: veniturile au urcat cu 65%

Cosmote Romania, numarul trei pe piata locala de telefonie mobila, a inregistrat in al doilea trimestru venituri de 105 mil. euro, in crestere cu 65% fata de aceeasi perioada a anului trecut, si mai mari cu 7% fata de primul trimestru, pe fondul avansului inregistrat de baza de clienti.

Compania a obtinut un profit operational de 0,3 mil. euro in T2, fata de o pierdere de 13,5 mil. euro in aceeasi perioada a anului trecut.

Incasarile Cosmote Romania din primele sase luni ale anului au crescut la 203,1 milioane de euro, de la 116,8 milioane de euro in perioada similara a anului trecut. La sase luni, compania a inregistrat o pierdere operationala de 5,2 mil. euro, in scadere fata de pierderile de 39,3 mil. euro afisate in aceeasi perioada a anului trecut.

Profitul operational inainte de includerea deprecierii si amortizarii (OIBDA) a fost la sase luni de 35,8 milioane euro, fata de un rezultat negativ in perioada similara a anului trecut, dupa o crestere de 73,9% a veniturilor, respectiv de 36,4% a bazei de clienti. Baza de clienti a companiei cuprindea, la jumatatea acestui an, 6.330.325 de utilizatori, fata de 4.642.525 la 30 iunie 2008, 5.894.056 la finele anului trecut, respectiv 6.106.278 la sfarsitul primului trimestru din 2009.

 

Venitul mediu, in crestere usoara

Venitul mediu pe utilizator s-a plasat la 5,2 euro in primul semestru, in urcare cu 6,3% fata de perioada similara a anului trecut datorita majorarii ponderii abonatilor in baza de clienti.

Venitul mediu pe utilizator al Cosmote ramane in continuare la aproape 50% fata de nivelul afisat de Orange si Vodafone, pe fondul absentei unor servicii cu marje de profit mai mari, cum sunt cele de internet mobil. Cosmote a cumparat insa recent Zapp, operator care ofera internet prin doua retele mobile, astfel ca dupa ce va primi aprobarea autoritatilor pentru tranzactie va putea integra in oferta asemenea servicii.

Dintre cei peste 224.000 de clienti noi ai Cosmote din trimestrul al doilea al acestui an, 45.000 reprezinta abonati, iar restul de 179.000 sunt utilizatori ai serviciilor pre-paid.

Ponderea clientilor post-paid (abonamente) in numarul total de utilizatori era, la 30 iunie, de 20%.

Grupul OTE controleaza pe piata romaneasca, alaturi de Cosmote Romania, operatorul de telefonie fixa, internet si televiziune digitala Romtelecom si reteaua de magazine IT&C Germanos.

 

Profitul net al OTE s-a prabusit cu 97%

Grupul elen OTE a inregistrat o scadere a profitului net cu 97% in al doilea trimestru, de la 159,3 mil. euro la 4,7 mil. euro, pe fondul reducerii cheltuielilor telecom din cauza recesiunii. La semestru insa profitul net a fost de 271 mil. euro, cu doar 9,7% mai mic decat anul trecut.

La semestru, veniturile OTE au scazut cu 5,9%, 2,9 mld. euro.

"Situatia economica s-a deteriorat in continuare in tarile in care operam, astfel incat cheltuielile pe serviciile de comunicatii s-au redus de la inceputul anului cu un procent estimat la 7% in Grecia - tendinte similare sau chiar mai rele inregistrandu-se in Romania, Bulgaria si Albania", a declarat Panagis Vourloumis, presedinte si CEO al OTE.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO