Business Hi-Tech

Recesiunea, leul slab si reglementarile au provocat o scadere de 17% a veniturilor Orange

Recesiunea, leul slab si reglementarile au provocat o scadere de 17% a veniturilor Orange

Thierry Millet: Am redus din preturi pentru a stimula consumul

30.07.2009, 18:01 19

Orange Romania, cel mai mare jucator de pe piata locala telecom, a obtinut in al doilea trimestru venituri de 267 mil. euro, in scadere cu 16,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul impactului recesiunii, al deprecierii leului si deciziilor de reglementare, conform datelor publicate de actionarul majoritar al companiei, grupul France Telecom (FT).

Rezultatele Orange sunt in linie cu cele ale Vodafone, numarul doi pe piata, care a anuntat pentru aceeasi perioada o scadere cu 17% a veniturilor. In ianuarie, tarifele de interconectare ale Orange si Vodafone au fost reduse cu 21% de catre autoritatea de reglementare in comunicatii.

Thierry Millet, CEO al Orange Romania, spune ca un alt factor care a influentat veniturile companiei a fost scaderea tarifelor, prin care operatorii au incercat sa stimuleze consumul. "Cauzele care au contribuit la scaderea veniturilor sunt variatia negativa a cursului valutar, impactul reglementarilor si reducerea tarifelor, care au scazut cu 4,5% fata aceeasi perioada din 2008. Fenomenul de reducere a tarifelor a aparut ca masura de stimulare a vanzarilor de servicii intr-un mediu din ce in ce mai competitiv, confruntat cu presiunea generala de reducere a consumului pe fondul crizei economice". Rata de scadere a veniturilor Orange Romania a fost cea mai mare din grup.

 

Veniturile au crescut fata de primul trimestru

Seful Orange subliniaza insa ca Orange a reusit sa opreasca declinul veniturilor obtinand in T2 venituri mai mari cu 3 mil. euro decat in primele trei luni din 2009.

"Veniturile Orange Romania au crescut in T2 fata de T1 in ciuda unui climat economic inca incert. Suntem decisi sa mentinem aceasta tendinta si sa atragem noi clienti si in urmatoarele trimestre, concentrandu-ne, in acelasi timp, mai mult ca niciodata, pe asteptarile clientilor si pe gradul de satisfactie al acestora", a spus Millet.

Numarul de clienti ai Orange Romania a crescut, pana la 30 iunie, cu 2,6% comparativ cu jumatatea a anului trecut, la 10,354 milioane de utilizatori. Fata de finele primului trimestru al acestui an, baza de clienti a companiei a avansat cu 236.000 de utilizatori. Evolutia numarului de clienti a fost influentata de o campanie lansata de Orange de a oferi gratuit cartele prepay.

 

Profitul brut a scazut cu 40 mil. euro in primul semestru

In prima jumatate a acestui an Orange a obtinut venituri de 531 mil. euro, in scadere cu 15,4% de la 628 mil. euro in perioada similara din 2008.

Potrivit datelor din raportul France Telecom pe langa venituri si profitul brut inregistrat de Orange Romania a fost in scadere. Astfel, marja profitului brut FT a scazut cu 1,4 puncte procentuale in regiunea care include si Romania in ciuda scaderii costurilor operationale. "Cel mai mare impact l-au avut deciziile de reglementare, care au provocat un minus de 30 de milioane de euro si scaderea cu 40 de milioane de euro a profitului brut din Romania - suma care nu include impactul reglementarilor".

France Telecom nu a oferit detalii privind valoarea exacta a profitului brut al Orange Romania, ci a precizat doar ca acesta a fost de 1,677 mld. euro in primul semestru in regiunea care include si Romania.

Evolutia indicatorilor financiari a determinat "in mod particular" o reducere a cheltuielilor de capital in Romania, potrivit France Telecom. Compania a anuntat de altfel ca in acest an investitiile vor scadea de la 200 mil. euro anul trecut la aproape 10% din venituri in acest an (aproximativ 120 mil. euro).

Gervais Pellissier, directorul financiar al France Telecom, spune ca situatia din tari ca Romania este provocata de razboaiele pe preturi declansate de concurenta, dar si de reducerea consumului.

"Observam, dar nu pe toate pietele, o presiune pe preturi, un razboi al preturilor inceput si intretinut de competitorii nostri. Este cazul specific al Poloniei si Romaniei. Vedem de asemenea ca utilizatorii nostri din segmentul consumer isi optimizeaza cheltuielile si sunt atenti sa nu cheltuiasca mai mult decat minutele incluse in planurile tarifare, iar clientii de business inclina din ce in ce mai mult spre renegocierea contractelor, chiar daca acestea se afla inainte de perioada de expirare", a spus Pellissier.

Venitul mediu anual pe utilizator s-a plasat, in trimestrul al doilea, la 108 euro, fata de 114 euro in primul trimestru al acestui an, respectiv 124 euro in perioada aprilie-iunie a lui 2008. Nivelul ARPU este calculat ca medie a veniturilor Orange in ultimele 12 luni. Dintre cei 10,354 milioane de clienti, peste 2,2 milioane utilizeaza si serviciile mobile de date in banda larga, aproape dublu fata de jumatatea anului trecut.

 

Veniturile grupului au crescut

Grupul France Telecom, din care face parte Orange, proprietarul Orange Romania, avea, la 30 iunie, 186 milioane de clienti in intreaga lume, in urcare cu 6,6% fata de jumatatea anului trecut.

Veniturile grupului Orange la nivel mondial au stagnat in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara din 2008, la circa 25,5 miliarde euro. Profitul EBITDA (inainte de includerea dobanzilor, taxelor, deprecierii si amortizarii) a coborat, pe de alta parte, cu 2,6%, la 8,8 miliarde euro, de la 9 miliarde euro in perioada ianuarie-iunie a anului trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24