Business Hi-Tech

Reclama tiparita promoveaza web-ul

11.07.2000, 00:00 58



In acest an magazinele virtuale si-au pus la dieta bugetele de promovare si marketing inlocuind reclamele costisitoare de pe canalele de televiziune si de pe Internet cu publicitatea tiparita sau transmisa prin e-mail. Recent, distribuitorii online testeaza un model nou de publicitate, cel putin pentru ei, deoarece cataloagele tiparite constituie de mult timp modul cel mai rapid de a ajunge la consumatorul final.

Elemente de baza in marketingul direct, cataloagele sunt in prezent ultima moda in randul comerciantilor online care, in goana lor dupa bani si profitabilitate, au abandonat orice pretentie de a vinde in exclusivitate pe Internet.

Orientarea magazinelor virtuale, precum RedEnvelope.com, eHats, Food.com sau eZiba.com, catre formele traditionale de publicitate nu este insa suprinzatoare. Este stiut ca atat comerciantii online cat si clientii castigati prin intermediul cataloagelor fac parte din aceeasi categorie, a persoanelor care prefera sa ia contact cu marfa fara sa apeleze la un intermediar de vanzari si care isi asuma riscurile inerente unei achizitii de la mare distanta. In plus, operatiunile pe care le presupune comertul electronic si cel desfasurat prin intermediul cataloagelor de produse sunt aproape identice.

Chiar daca nu au abandonat alte campanii de marketing, directorii executivi ai companiilor de comert electronic au fost foarte surprinsi sa constate ca cele doua tipuri de promovare sunt pe deplin compatibile.

"Putem produce si trimite prin posta un anumit numar de cataloage care costa cam la fel sau chiar mai putin decat o campanie de promovare prin e-mail", afirma Matt Jackson, vicepresedinte la eHats.

Unele companii care desfasoara campanii de marketing prin e-mail in contul unor distribuitori online taxeaza cu 25 de centi fiecare mesaj transmis prin posta electronica, precizeaza Jackson. Potrivit specialistilor de la Direct Marketing Association, tiparirea si expedierea fiecarui catalog de produse costa intre 50 de centi si un dolar.

"Impactul unui mesaj transmis prin e-mail nu este insa intotdeauna cel la care te astepti. Persoana care primeste un astfel de mesaj il poate sterge chiar inainte de a-l fi citit. Un catalog traditional bine intocmit nu numai ca atrage mai mult atentia destinatarului dar acesta ramane in forma concreta la birou sau acasa, oricand potentialul client avand posibilitatea de a-l consulta", adauga Jackson.

Prin intermediul acestei forme de promovare, magazinele virtuale isi formeaza o clientela care nu se limiteaza exclusiv la posesorii de calulatoare care au acces la Internet. In plus, cataloagele pot majora traficul pe site-urile distribuitorilor virtuali.

EZiba.com, spre exemplu, vinde online produse artizanale din cele mai indepartate colturi ale lumii. Compania intentioneaza sa lanseze in aceasta toamna un catalog-test care sa fie distribuit catre 500.000 de consumatori. Pentru inceput, catalogul va fi utilizat pentru a atrage vizitatorii pe site-ul companiei. Cataloagele pot majora traficul pe un site prezentand un numar limitat din cele mai importante produse oferite de companie. In plus, procesul comandarii unor produse online este mult mai ieftin decat cel derulat prin intermediul telefonului, companiile oferind de multe ori reduceri sau chiar gratuitati la transport pentru a atrage mai multi clienti pe site.

Eforturile pentru initierea unei astfel de campanii de promovare nu sunt deosebit de mari. Majoritatea companiilor de comert electronic care au apelat la cataloagele tiparite au observat o crestere aproape imperceptibila a costurilor de productie.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels