Business Hi-Tech

Richard Plepler, şeful HBO: Conţinutul şi versatilitatea, cheile în competiţia cu companiile născute digital

Richard Plepler, directorul executiv al HBO: “Aşteptăm să ne bată la uşă creatorii, scenariştii şi regizorii români. Vrem producţii locale”

Richard Plepler, directorul executiv al HBO: “Aşteptăm să ne bată la uşă creatorii, scenariştii şi regizorii români. Vrem producţii locale”

Autor: Sorin Pâslaru

04.07.2016, 00:07 341

Richard Plepler, directorul executiv al HBO, cea mai cunoscută reţea de televiziune premium cu taxă din SUA, spune că atuul companiei în competiţie cu  companiile “născute digital” este conţinutul original şi distribuţia sa prin toate platformele posibile.

“Pentru noi factorul-cheie este «value content quality» (conţinutul de calitate  - n.red.) şi versatilitatea platformelor prin care acesta să ajungă la consumator. Suntem o «content company  versatile»  (o companie de conţinut versatilă - n.red.)”, a spus Richard Plepler într-o discuţie avută la sfârşitul săptămânii trecute cu jurnalişti din Europa de Est la Budapesta.

HBO, mulţi ani poziţionat ca furnizor unic de conţinut premium precum filme în primă audienţă, seriale proprii sau diverse  talk-show-uri şi documentare, un  canal cu plată suplimentară, distribuit prin companiile de cablu, trebuie să facă faţă în ultimii ani unor competitori născuţi în mediul digital.

Este o competiţie precum cea a ziarelor print cu site-urile de ştiri, spre exemplu New York Times versus Huffington Post, old media vs new media?

“Citesc NY Times de copil, iar acum îl consum pe mobil de câteva ori pe zi, îşi updatează permanent ştirile. Cred că fac o treabă excelentă în continuare. Ştiu că publicitatea online aduce mai puţini bani decât cea pe print. Dar pentru noi noile platforme de distribuţie a conţinutului - telecom, abonament prin internet,  streaming - nu sunt decât mijloace de a ajunge la un public mai larg. Noile canale de distribuţie sunt o uriaşă  oportunitate, ne aduc marje extraordinare de profit”, a spus Plepler.

Dar cum a făcut ca în cadrul companiei divizia de digital să aibă suficientă voce când încă cea mai mare parte a veniturilor provin din distribuţia tradiţională?

“Acesta a fost jobul meu, să le fac loc nativilor digitali. Merg des să vorbesc cu cele câteva sute de ingineri IT pe care îi avem la Seattle şi chiar îi întreb: de ce sunteţi aici şi nu la Facebook sau Google? Ei spun - pentru că au încredere în brandul  HBO,  posibilităţile de dezvoltare în digital sunt imense cu un creator de conţinut puternic”.

Dar giganţii internetului, Google şi Facebook, arată că cei care câştigă sunt de fapt distribuitorii şi nu creatorii de content, nu?

“Veţi vedea, vom câştiga şi din Facebook şi ceilalţi mari jucători online. Pentru noi ei sunt noi mijloace de distribuţie, parteneri. Versatilitatea şi contentul sunt cheia”, a răspuns Plepler.

Directorul HBO spune că, în cadrul strategiei de poziţionare de creator de content premium, producţiile locale sunt un factor determinant de creştere.

“Lumea devine mai mică, trebuie să ai ochii şi urechile deschise, nu ştii niciodată de unde vine următoarea mare idee. Oamenii noştri din estul Europei sunt foarte atenţi la ceea ce se întâmplă în regiune, caută talente locale, vrem tot mai multe programe locale şi originale. Energia vine din sensibilitate locală. Vrem să creăm pasiune. Când facem o nouă producţie, ne întrebăm - va crea dependenţă pentru consumatori?”, a spus Plepler.

Energia vine din sensibilitate locală. Vrem să creăm pasiune. Când facem o nouă producţie, ne întrebăm - va crea dependenţă pentru consumatori?“, a spus Plepler.
HBO a produs în România serialul „Umbre“, alte documentare iar acum are în lucru un mini-serial de patru episoade care se toarnă la Braşov, „Valea Mută“.  De asemenea, americanii au mai produs seriale în Polonia şi alte ţări din Est.
 
„Oricât de bune ar fi producţiile de la Hollywood, energia adusă de oameni locali, cu poveşti locale, va atrage mai mult. Vrem mai multe producţii locale, scenarii locale. Deci dacă aş fi un scenarist român, un regizor român, un creator român aş veni cu proiectul meu la HBO“, a spus Plepler.
 
HBO România a avut în 2015 o cifră de afaceri de circa 20 milioane de euro, cu 50% mai mare decât în 2010, iar în Bulgaria de circa 7 milioane de euro. Veniturile provin în principal din taxele plătite de cablişti pentru distribuţie.
 
„Pot să spun doar că în regiune cifra de afaceri creşte anual cu peste 10%, cu rate foarte sănătoase “, a spus CEO-ul HBO.
 
Va mai face compania alte parteneriate decât cele în vigoare, cu operatori telecom ca Vodafone?
 
„Parteneriatele sunt pentru noi un mijloc de creştere a audienţei. Spre exemplu în SUA avem parteneriate cu companii de cablu, cu operatori de satelit, cu operatori telecom, cu companii din digital şi toate aceste parteneriate ne ajută să creştem business-ul. 
Când am început, am început cu cablul, apoi a venit satelitul, apoi telecom, iar acum digitalul  - şi suntem acolo. Schimbările tehnologice pur şi simplu au permis HBO să atingă mai mulţi oameni şi cred că este exact la fel în România“, a spus şeful HBO.
 
În România accesul la platforma online HBO GO poate fi achiziţionat prin operatorii de servicii de televiziune precum RCS&RDS sau Telekom sau prin intermediul Vodafone, al doilea jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă. Accesul la HBO Go este posibil prin browser de pe computer sau prin aplicaţii dedicate pentru smartphone-uri, tablete şi smart TV-uri.
 
Cum va fi consumul de cinema şi televiziune în viitor - linear (emisiuni şi filme organizate în programe de canalul TV) sau non-linear (emisiuni la dispoziţia consumatorului, on-demand)?
„Nimeni nu ştie în US dacă numărul de abonaţi care renunţă la cablu va fi de 5 milioane sau 20 milioane. Ce vrem noi? Noi vrem să creştem peste tot, pe toate canalele  -pe toate este loc. Avem peste 50 milioane de abonaţi HBO în reţelele tradiţionale de cablu TV, dar în SUA sunt 130 milioane de locuinţe, e loc de creştere.  Creştem pe telecom, pe digital, pe smart TV. Suntem disponibili oricând, oriunde şi oricum vrea consumatorul“.
 
Intrarea Netflix de la începutul acestui an pe pieţe pe care HBO are dŽjˆ istorie, inclusiv Europa de Est, nu îl îngrijorează pe Richard Pepler.
„Vorbeşte-mi de numere reale, prietene, despre profituri“, spune el când îi este arătat un grafic în care cifra de afaceri a Netflix, de 6,1 miliarde $ în 2015, o depăşeşte pentru prima dată pe cea HBO, de 4,7 miliarde $ în 2015. „Noi am făcut 2 miliarde de dolari profit, ei 300 milioane. Este o diferenţă, nu?“, încheie zâmbind Pepler. 
 
HBO avea în 2014 138 milioane de abonaţi la nivel global, faţă de 127 milioane în 2013, iar Netflix avea 57 milioane de abonaţI, pentru ca în 2015 să ajungă la 75 milioane, conform businessinsider.com. Cifra de afaceri a Netflix era de 3,5 miliarde dolari în 2013, doar jumătate faţă de cea din 2015, pe când HBO era la 4,2 miliarde dolari în 2013.
Richard Pepler lucrează de peste 20 de ani în compania americană, controlată de grupul Time Warner, având iniţial funcţia de corporate communication officer. Din 2013 este preşedinte şi CEO al Home Box Office Inc.
 
Cea mai puternică producţie recentă a HBO, cunoscut în anii Õ90 pentru The Sopranos sau Sex and the City, este serialul Game of Thrones.
Compania va lansa în această toamnă un nou daily show pentru platformele HBO Now şi HBO Go, un program de reportaje gen „60 minutes“ focusat pe aşa-numiţii „millenials“, tinerii născuţi între 1985 şi 2000.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO