Business Hi-Tech

Rim, BlackBerry: Nu ne intereseaza valoarea pe bursa, cat timp ne cresc vanzarile

17.02.2009, 17:25 28

James Balsillie, co-directorul executiv al companiei canadiene Research in Motion (RIM), producatorul dispozitivelor BlackBerry, a avertizat ca tendinta de scadere a marjei de profit ar putea deveni permanenta in contextul economic actual.

Cotatia titlurilor RIM a scazut cu 18% pe bursa Nasdaq saptamana trecuta, dupa ce compania a anuntat ca profitul net si marja profitului brut se vor incadra in limita inferioara a estimarilor pentru trimestrul al patrulea.
"O componenta a scaderii a fost permanenta, o alta parte a fost temporara; vedem multe feluri in care putem sa castigam inapoi acea parte si facem investitii in aceasta directie", a declarat Balsillie, citat de Bloomberg. Research in Motion a inceput sa ofere reduceri de pret pentru cel mai recent terminal touch-screen BlackBerry Storm (99,99 dolari fata de 199,99 dolari), in incercarea de a castiga clienti din afara segmentului traditional de business. Aceasta strategie este folosita si pentru a lua din cota de piata a rivalului iPhone al companiei americane Apple. Luna aceasta, RIM a semnat un acord cu operatorul Verizon Wireless, pentru a oferi doua dispozitive BlackBerry la pret de unu.
Anuntul de saptamana trecuta sugereaza faptul ca cele mai recente terminale ale canadienilor, precum Storm si Bold, au castigat mai putini clienti decat unele modele BlackBerry mai vechi, sustine Scott Pope, analist al companiei First Analysis din Chicago. Pretul actiunilor companiei Research in Motion, care a livrat in luna ianuarie telefonul cu numarul 50 de milioane, a scazut cu 15% pe bursa Nasdaq pe 11 februarie, pe fondul ingrijorarilor cu privire la marja profitului. In acest an, valoarea actiunilor companiei a crescut cu 20%, inchizand la un pret de 48,51 dolari (38,38 euro) vinerea trecuta.
"Daca nu am fi avut o crestere a cotei de piata, daca nu am fi avut o accelerare a vanzarilor si daca nu am fi inregistrat o crestere a numarului de abonati, atunci as fi fost ingrijorat", a spus Balsille. "Daca vanzarile cresc si castigam cota de piata, bursa este irelevanta."
Reprezentantii companiei au anuntat ca numarul noilor abonati va fi de 3,48 milioane, cu 20% mai mare decat cei 2,9 milioane estimati in luna decembrie a anului trecut, datorita faptului ca vanzarile s-au mentinut "puternice" dupa sezonul de sarbatori.
Pozitia RIM ar putea fi amenintata de revenirea unui rival mai vechi - Palm - care intentioneaza sa lanseze in prima parte a acestui an smartphone-ul touchscreen Pre.
Compania de cercetare IDC apreciaza ca cererea pentru smartphone-uri, care permit utilizatorilor sa navigheze pe Web, sa vizioneze clipuri si sa trimita e-mail-uri, va creste in acest an in pofida declinului vanzarilor de telefoane mobile. Piata telefoanelor inteligente va creste la nivel global cu 8,9% in 2009, comparativ cu o scadere de 1,9% prognozata pentru restul industriei de telefoane mobile.
Balsillie este insa optimist cu privire la perspectivele RIM. "Trebuie sa fii atent la contextul de ansamblu; wireless-ul a devenit o necesitate atat pentru afaceri, cat si pentru consumatori", a declarat el.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO