Business Hi-Tech

Şeful BitDefender: Listarea la bursă rămâne o prioritate. Ne interesează mult o bursă românească

Şeful BitDefender: Listarea la bursă rămâne o prioritate. Ne interesează mult o bursă românească

Florin Talpeş, fondatorul şi directorul executiv al BitDefender: Toată lumea trebuie să fie foarte atentă pentru că pot apărea schimbări majore de comportament. Crede oare cineva că după ce românii vor trece peste perioada asta în care li se pun zece pistoale la tâmplă, legat de salarii, de pensii, de creşterea costurilor, când toţi văd că veniturile lor se vor duce în jos şi în schimb costurile vieţii cresc, nu-şi vor schimba comportamentul?

13.07.2010, 23:15 585

Omul de afaceri a explicat că pregătirile pentru listarea labursă au generat schimbări interne, care sunt însoţite de un procesde învăţare al grupului, legată de prognoză şi execuţie. FlorinTalpeş a explicat că listarea la bursa românească este una dinţintele companiei. "În curând vom fi pregătiţi din punct de vedereal infrastructurii să ieşim pe o bursă, pentru că înainte de astatrebuie să ai un număr de ani auditaţi. O bursă românească neinteresează foarte mult pentru că e normal, pentru că BitDefender eun brand pornit din România şi este în bună măsură un succes alromânilor", a explicat CEO-ul companiei. "Este normal să te ducicătre o piaţă în care există o anumită istorie, o anumită reputaţieconstruită de-a lungul timpului", a adăugat el.
BitDefender a avut anul trecut o creştere a afacerilor de 25%, adeclarat Talpeş, care nu a dat mai multe informaţii legate dedatele financiare. Potrivit datelor Ministerului de Finanţe,compania a avut în 2008 un profit de 112.000 de euro la afaceri de17,6 milioane de euro. Datele raportate la Ministerul de Finanţedin România nu acoperă cel mai probabil întreg businessulBitDefender, care se desfăşoară într-o mare măsură pe pieţeinternaţionale.
Cota de piaţă a BitDefender în România este de 40%, iar la nivelmondial de aproape 2%, pe o piaţă globală de securitate estimată lapeste 15 miliarde de euro în 2009.
Compania românească de securitate s-a extins însă puternic pe maimulte pieţe internaţionale, care aduc venituri semnificativeBitDefender. Spre exemplu, compania este bine reprezentată înFranţa, unde potrivit lui Talpeş, pe segmentul de retail produselecompaniei au împreună cu alţi doi competitori o cotă de 95%, iarcota totală pe piaţa franceză, consumator plus business, este depeste 10%. "Piaţa spaniolă este una relativ veche, unde suntem peconsumer la o cotă de peste 10%. Africa de Sud iarăşi este o piaţăinteresantă, unde avem o cotă de aproape 20% în zonaconsumatorilor, iar în Canada am trecut pe zona de retail la o cotăde peste 5% deja", a mai spus Talpeş.


Valoarea companiei a crescut din 2007
Talpeş nu a vrut să comenteze o posibilă schimbare aacţionariatului în ultimii ani. În 2007, Talpeş a vândut 7% dinacţiunile BitDefender către un grup format din şapte investitori,în schimbul a 7 milioane de dolari (4,8 milioane de euro), ceea cea evaluat compania la 100 de milioane de dolari. Talpeş a explicatcă valoarea BitDefender a crescut faţă de cea din 2007, fără aoferi alte detalii.
"Valoarea companiei se determină în realitate prin tranzacţii.Astăzi, putem face o estimare, dar e doar o estimare, bazată peunele discuţii şi practici. Conform acestor estimări, valoareacompaniei a crescut faţă de 2007", a declarat Talpeş.
El a mai spus că "este în discuţii de curtoazie" cu mai multefonduri de investiţii, care nu sunt însă într-un stadiu avansat."Cochetăm cu ideea de a atrage un investitor nou. Există evident unanumit interes al fondurilor de investiţii pentru high-tech, pentrudomeniul securităţii şi implit pentru BitDefender. Există discuţii,dar nu am avansat cu niciun fond", a spus omul de afaceri.
"Avem discuţii în general cu fonduri care au o mare reputaţie înhigh-tech şi când vorbim de acestea, ele în general în bună măsurăsunt americane. Adică atunci când vrei să atragi un fond deinvestiţii, vrei să îl atragi cu un anumit scop. Poţi să atragi uninvestitor pentru că vrei să faci o investiţie şi vrei să cumperi ocompanie, vrei să-ţi extinzi portofoliul tehnologic. Sau vrei săcumperi un partener, o cotă de piaţă undeva. Noi suntem încă înniciuna dintre aceste situaţii pentru că nu am ajuns la un acord cucineva. Achiziţii am tot făcut de-a lungul timpului, dar fără sămergem către un fond pentru asta. Se poate întâmpla acest lucru în2011", a declarat Talpeş.
În ceea ce priveşte extinderea pe pieţele emergente, CEO-ulBitDefender a explicat că una din ţările pe care le ţinteşte esteChina, care are o bună educaţie ştinţifică tehnică şi esteaccesibilă, şi unde a angajat o companie de consultanţă care săstudieze cadrul legat pentru a putea lua o decizie.
"Asia ne interesează foarte mult şi China este ţinta noastrănumărul unu în momentul de faţă, asta şi pentru că acoloBitDefender este un produs din ce în ce mai cunoscut. Cel mairăspândit produs de securitate din China, care este folosit depeste 100 de milioane de utilizatori, integrează tehnologiiBitDefender. Am început cu alte cuvinte să începem să cunoaştemcare sunt capacităţile tehnice. Avem deja colaborări cu echipechinezeşti", a declarat Florin Talpeş.
BitDefender are peste 500 de angajaţi, cea mai mare echipă dinafara României fiind în Statele Unite, cu 50 de persoane. Talpeş amai spus că BitDefender are un centru de suport şi în Chile.
"Avem deja în America de Sud partea de suport, deci avem oamenitehnici care lucrează acolo şi există şi acolo potenţial pentru acreşte o echipă, dar momentan ne interesează China. Să luăm odecizie vizavi de China, pentru că atunci când mergi într-o ţară caasta nu vrei să mergi cu unu-doi oameni, ci vrei să creşti repedelaboratorul", a declarat Talpeş. El a mai discutat şi de piaţasud-coreană. "Coreea de Sud este o piaţă dominată de produseleautohtone. Nu ştiu dacă este un produs autohton de securitate, caresă nu integreze BitDefender. Avem un fel de, exagerat vorbind,monopol. Prin cota de piaţă pe care o avem la integrare, avem camtoate produsele sud-coreene care se vând acolo", susţineTalpeş.
Potrivit datelor BitDefender referitoare la salariileprogramatorilor, un angajat entry-level câştigă în Bucureşti între500 şi 900 de euro, unul cu experienţă medie, între 900 şi 1.600 deeuro, iar unul cu experienţă, până la 2.000 de euro.


Dăm salarii competitive pentru a nu ne pierdeangajaţii
Talpeş nu a dat detalii cu privire la salariile din cadrulBitDefender, explicând doar că firma încearcă să fie competitivăpentru a nu-şi pierde angajaţii în favoarea altor companii."Companiile care vin în România au două opţiuni. Prima să iaabsolvenţi de facultate, să-i formeze şi să-şi transforme încercetători. Altă opţiune este să se uite unde sunt altelaboratoare în piaţă şi să afle pachetele salariale de la acelecompanii pentru a oferi altele mai bune", a explicat Talpeş.
În altă ordine de idei, Florin Talpeş este de părere că în Româniacriza este de-abia la început, iar partea cea mai grea urmează. "Înseptembrie 2008 am primit un e-mail care arăta ca sfârşitul lumii.Venea din Silicon Valley, care spunea că urmează tsunami, urmeazăprăpădul. Acel e-mail pentru mine a tras sirena de alarmă. Primulsfat a fost «Profit is the king, cash is the King Kong». Spunea săoptimizăm cheltuielile şi să păstrăm cash-ul", povesteşteTalpeş.
Fondatorul BitDefender a amintit că, spre deosebire de celelalteindustrii, cea high-tech a avut recent, în 2001, o criză, cea adot-com-urilor, care a ajutat-o să reacţioneze bine la ceaactuală.
"Atunci a avut loc o supraîncălzire a companiilor de internet, careatrăgeau investiţii foarte uşor cu planuri de afaceri pe o singurăhârtie. Atunci se băgau bani în prostie în toate companiile careerau de internet. Capitalizările la bursă au crescut enorm. În 2001a explodat balonul şi au dat faliment o mulţime de companii. A fosto criză exclusiv în industria IT", spune Talpeş.


Când ai o oportunitate în criză trebuie
"să sari cu totul pe ea"
Printre învăţăturile trase din criza financiară, omul de afaceri aamintit că în aceste perioade pot apărea schimbări spectaculoase,în bine sau în rău, de pe o zi pe alta, capacitatea de a preziceeste extrem de scăzută, iar cel mai bine este să fii conservator lacheltuielile fixe, dar cum ai văzut o oportunitate, "să sari cutotul pe ea".
În ceea ce priveşte ce trebuie România să înveţe din criză, Talpeşeste de părere că trebuie revizuită definiţia succesului. "Dau unexemplu: insolvenţa este un instrument absolut normal însocietăţile mature pentru a găsi o altă cale prin care să eviţifalimentul şi să-ţi continui dezvoltarea. Insolvenţa nu este pasulînainte de faliment, ci de a găsi noi instrumente pentru a-ţi reluacreşterea. În România insolvenţa e văzută ca şi faliment", spuneCEO-ul BitDefender. El a adăugat că pretenţiile românilor sunt îngeneral mai jos decât cele ale cuiva care locuieşte înCalifornia.
"Ce înseamnă asta? Că pretenţiile noastre sau standardele noastrede calitate sunt altele, adică mai mici. Şi asta ţine de cultură,iar noi suntem la început. Spre exemplu, serviciile publice. Noiplecăm din zona în care nu noi suntem clienţii serviciilor publice,ci cei care ne fac serviciile publice sunt clienţii noştri, ceea cetrebuie să fie total pe dos", argumentează omul de afaceri.


Pentru cine e criza o oportunitate
Criza poate fi o oportunitate pentru antreprenorii care au cash ladispoziţie. "Pentru unii care au foarte mult cash poate să însemnesă se îmbogăţească de trei ori mai mult. Pentru alţii, criza poateînsemna trecerea pe piaţa pe care activează de pe locul cinci peunu. Pentru alţii poate însemna să supravieţuieşti. De asemenea,poate să fie un mare succes să fii pe lista celor care strigăprezent după criză", a declarat el.
Un alt lucru pe care companiile trebuie să-l înveţe în urma crizeieste schimbarea de comportament a consumatorilor, explică Talpeş."Perioada de criză nu e ceva de genul «a venit o ploaie, a trecut,iar peisajul e la fel după». Peisajul, adică oportunităţile va fiîn bună măsură diferit faţă de cel de dinainte de criză. Iar unuldin lucrurile care se schimbă este comportamentul utilizatorilor.Toată lumea trebuie să fie foarte atentă pentru că pot apăreaschimbări majore de comportament", spune Talpeş.
"Crede oare cineva că după ce românii vor trece peste perioada astaîn care li se pun zece pistoale la tâmplă, legat de salarii, depensii, de creşterea costurilor, când toţi văd că veniturile lor sevor duce în jos şi în schimb costurile vieţii cresc, nu-şi vorschimba comportamentul? Crede oare cineva că la 1 ianuarie 2010,când se va ieşi din criză, românii vor începe să dea drumul lacheltuieli? Prudenţa învăţată acum se va menţine multă vreme, teamaasta că se poate întâmpla din nou", mai spune omul deafaceri.

Despre Florin Talpes...

  • Are 54 de ani
  • A absolvit Facultatea de Matematică din cadrul UniversităţiiBucureşti
  • Şi-a început cariera de întreprinzător în anul 1990 odată cuînfiinţarea, alături de soţia sa, Măriuca, a companiei de softwareSoftwin, care include companii precum Ascenta, Intuitext sauPaxato
  • În 2001 a înfiinţat BitDefender, ale cărui produse suntfolosite de peste 60 de milioane de utilizatori
  • În 2004 a devenit primul preşedinte al Patronatului Industrieide Software

Florin Talpes despre...

Listarea la Bursa - Ne pregătim pentru listare şi spunem că seva întâmpla în 2012 pe o bursă sau două. O bursă românească neinteresează foarte mult pentru că e normal, e natural, pentru căBitDefender e un brand pornit din România şi este în bună măsură unsucces al românilor.
Valoarea BitDefender - Valoarea companiei se determină în realitateprin tranzacţii. Astăzi, putem face o estimare, dar e doar oestimare, bazată pe unele discuţii şi practici. Conform acestorestimări valoarea companiei a crescut faţă de 2007 (100 mil. $ -n.r.).
Atragerea unui nou investitor - Cochetăm cu ideea. Avem mai multediscuţii care nu sunt avansate. Există evident un anumit interes alfondurilor de investiţii pentru high-tech, pentru domeniulsecurităţii şi implicit pentru BitDefender. Există discuţii, daraceste sunt de curtoazie.
Pietele emergente - Asia ne interesează foarte mult şi China esteţinta noastră numărul unu în momentul de faţă. China are o bunăeducaţie ştinţiifică tehnică, iar posturile sunt absolutaccesibile. Am angajat o firmă de consultanţă care ne studiazăcadrul legal şi de business ca să putem lua o decizie. Avem dejacolaborări cu echipe chinezeşti.
Cote de piata - În România avem o cotă de piaţă de peste 40%. Unadin pieţele în care BitDefender are tradiţional o cotă foarte bunăeste Franţa. Aici în zona de retail BitDefender împreună cu alţidoi competitori ocupă 95% din piaţă. Piaţa spaniolă este unarelativ veche, unde suntem pe segmentul consumer şi avem peste 10%cotă de piaţă.
Romania - Pretenţiile românilor sunt semnificativ mai jos decâtcele pe care le are cineva din California. Asta înseamnă căpretenţiile noastre sau standardele de calitate sunt altele, adicămai mici. Şi asta ţine de cultură, iar noi suntem la început.
Salarii - În general încercăm să fim competitivi în ceea cepriveşte salariile. În zona securităţii nu suntem singura companieîn România. Companiile care vin în România au două opţiuni. Primasă ia absolvenţi de facultate, să-i formeze şi să-i transforme încercetători. Altă opţiune este să se uite unde sunt altelaboratoare în piaţă şi să afle pachetele salariale de la acelecompanii.
Criza - România se află la începutul crizei financiare. Partea ceamai grea a crizei urmează din păcate.
Invataturile crizei - Am învăţat că în vremuri de criză pot apăreaschimbări spectaculoase, în bine sau în rău, de pe o zi pe alta. Deasemenea, am mai învăţat că posibilitatea de a prezice este extremde scăzută, iar cel mai bine este să fii conservator lacheltuielile fixe, dar cum ai văzut o oportunitate, să sari cutotul pe ea.
Insolventa - România trebuie să-şi revizuiască definiţia succesuluişi asta e legat tot de criză. Dau un exemplu, insolvenţa este uninstrument absolut normal în societăţile mature pentru a găsi oaltă cale prin care să eviţi falimentul şi să-ţi continuidezvoltarea. Insolvenţa nu este pasul înainte de faliment, ci de agăsi noi instrumente pentru a-ţi relua creşterea. În Româniainsolvenţa e văzută ca şi faliment.
Succes pe timp de criza - Pentru unii care au foarte mult cashpoate să însemne să se îmbogăţească de trei ori mai mult. Pentrualţii, criza poate însemna trecerea pe piaţa pe care activează depe locul cinci pe unu. Pentru alţii poate însemna săsupravieţuieşti. De asemenea, poate să fie un mare succes să fii pelista celor care strigă prezent după criză.
Efectele crizei asupra obiceiurilor de consum - Perioada de crizănu e ceva de genul "a venit o ploaie, a trecut, iar peisajul e lafel după". Peisajul, adică oportunităţile, va fi în bună măsurădiferit faţă de cel de dinainte de criză. Iar unul din lucrurilecare se schimbă este comportamentul utilizatorilor. Toată lumeatrebuie să fie foarte atentă pentru că pot apărea schimbări majorede comportament. Crede oare cineva că după ce românii vor trecepeste perioada asta în care li se pun zece pistoale la tâmplă,legat de salarii, de pensii, de creşterea costurilor, când toţi vădcă veniturile lor se vor duce în jos şi în schimb costurile vieţiicresc, nu-şi vor schimba comportamentul? Prudenţa învăţată acum seva menţine multă vreme, teama că se poate întâmpla din nou.
Revenirea pietei de PC-uri - După ce piaţa de PC-uri îşi revine seîntâmplă un fenomen interesant. Apare o suprapunere. Sunt cei careau computerul vechi de 3-4 ani, iar dacă piaţa şi-a revenit îşischimbă calculatorul, dar mai sunt şi cei de anul trecut, carede-abia acum sunt în situaţia să-şi schimbe sistemul. Astfelindustria creşte, peste valoarea dinainte, pentru ca apoi să vinăla valoarea normală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO