Business Hi-Tech

Seful Oracle stie sa scoata din faliment chiar si yacht-urile

14.01.2003, 00:00 23

Pozitia de comodor (un gen de amiral) al unui club de yachting poate suna bine, dar nu are prea mare valoare in cazul in care clubul cu pricina se confrunta cu serioase probleme financiare.
In aceasta situatie se gasea Norbert Bajurin, fost politist convertit in proprietar de magazin de radiatoare auto la San Francisco. Clubul de yachting pe care-l conducea, Golden Gate, pierdea atat bani cat si membri ajungand sa cocheteze cu falimentul in februarie anul trecut. Faliment de care n-ar fi scapat in cele din urma, daca lui Bajurin nu i-ar fi venit o idee nebuneasca si anume sa incerce sa-l convinga pe miliardarul si totodata seful Oracle, Larry Ellison, sa concureze din partea clubului in Cupa Americii.
Golden Gate reprezinta exact opusul unui club de yachting frecventat de inalta societate. Fondat in anul 1939 de catre membri ai clasei muncitoare, instalatori sanitari, electricieni si mici comercianti, clubul se mandreste cu faptul ca primeste in randurile sale pe oricine doreste sa se inscrie si ca membrii sai sunt mai interesati de navigatie decat de a gasi un loc in care sa piarda timpul in compania altor oameni cu milioane de dolari in cont. Afectata in 1989 de catre cutremurului de la Loma Prieta (in apropiere de San Francisco), cladirea clubului a fost reconstruita in apropierea Podului Golden Gate. O data cu reconstructia au inceput insa si problemele financiare ale clubului, astfel ca la sfarsitul anului 2000, membrii acestuia au apelat la Bajurin si la editorul de manuale Ned Barrett, si ei inscrisi la acelasi club, pentru a gasi o solutie de redresare.
Bajurin si Barrett au analizat situatia financiara a clubului Golden Gate, descoperind datorii de 430.000 de dolari. Pentru a scapa de datorii au incercat diverse solutii, printre care reducerea tarifelor si suplimentarea numarului de ore de navigatie. Dar fara succes, caci numarul de membri era in continua scadere, ajungand la 220. Atunci lui Bajurin i-a venit o idee nebuneasca dupa ce a citit intr-un ziar despre negocierile dintre bogatul club de yachting St. Francis Yacht Club si Larry Ellison, care ajunsesera intr-un impas.
Ellison, mare pasionat de navigatie, cumparase activele unei echipe participante in Cupa Americii, America One, sponsorizata de catre St. Francis Yacht Club si-si formase propria echipa, devenita ulterior Oracle BMW Racing. St. Francis Yacht Club considera normal ca Ellison sa concureze sub culorile sale, mai ales ca era unul dintre cei 2.500 de membri ai sai. Negocierile au esuat insa din cauza unor neintelegeri intre Ellison si St. Francis cu privire la cine pastreaza cupa.
In acel moment Bajurin, care considera ca nu mai are nimic de pierdut, i-a trimis lui e-mail directorului echipei lui Ellison, Bill Erkelen, solicitand echipei Oracle sa participe sub culorile clubului sau. Propunerea a fost acceptata, intrucat Golden Gate era de acord cu conditiile lui Ellison.
Acordul celor doua parti nu a insemnat cheltuieli suplimentare pentru club, intrucat seful Oracle a achitat taxa de 300.000 de dolari pentru participarea la Cupa Americii. Golden Gate a avut insa de castigat din publicitatea facuta pe seama participarii echipei Oracle sub culorile sale, asa cum sperasera Bajurin si Barrett. Primele rezultate ale solutiei celor doi au aparut atunci cand 100 de membri ai echipei Oracle BMW s-au inscris in club, platind taxa de initiere de 1.000 de dolari. Iar cand acestia si-au platit si taxa lunara de 90 de dolari in avans pe un an de zile, clubul a incasat alti 108.000 de dolari. Intre timp, Golden Gate a ajuns la 350 de membri, iar datoriile nu mai reprezinta o problema.
"Oracle ne-a oferit balastul necesar", spune Barrett, care l-a inlocuit pe Bajurin in functia de comodor de la 1 ianurie, "ceea ce ne-a stabilizat."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO