Business Hi-Tech

Singura resursa total critica: timpul

18.02.2004, 00:00 15



In comunicatii electronice, ca in multe alte industrii de servicii, principalul avantaj competitiv sunt oamenii. Restul - tehnologia, procedurile, promovarea etc.- pot fi cumparate de pe piata si prin urmare sunt accesibile oricui concurent. Am mentionat in mod intentionat "oamenii", si nu "salariatii", pentru ca am inclus in aceasta categorie si actionarii, partenerii, furnizorii si, de ce nu, si clientii.





Ce a evitat sa faca Astral Telecom in politica sa investitionala?



- Nu a investit in retele de fibra optica nationale desi, la un moment dat, era foarte la moda sa faci asta; excesul actual national de capacitati de transport prin fibra optica a confirmat din plin valoarea acestei decizii.



- Nu a investit in cladiri, sedii sau terenuri, considerand ca aceste investitii nu aduc nici un fel de valoare clientilor sai si nici un avantaj competitiv pe piata pentru companie.



- Nu a investit in dezvoltarea de servicii neconfirmate de alte piete, de exemplu Video on Demand (continut video - filme de pilda, livrabil contra cost prin reteaua de cablu tv) considerand ca este mai important sa se concentreze pe iperfectionarea servciilor actuale decat sa ofere produse pe care putini clienti sunt gata sa le plateasca.



- Nu a investit in tehnologii invechite, desi aceaste sunt verificate de piata, oferite de multi furnizori si comode pentru operatori; dezavantajele insa includ incoerenta platformelor de functionare, imposibilitatea de a oferi servicii inovative si, nu in ultimul rand, inflexibilitatea costurilor pentru clientul final.





Ce a facut Astral?



- A pus clientul in centrul strategiei sale de dezvoltare, planificandu-si folosirea resurselor de dezvoltare in functie de evolutia cererii de produse a actualilor clienti.



- A inteles deficitul de retea terminala, " bucla locala " ( legatura ultima intre infrastructura si sediul clientului), si a investit fonduri importante in dezvoltarea acestei retele, atat geografic cat si din punct de vedere al nivelului tehnic calitativ, pentru a ajunge la toti clientii cu cat mai multe servicii.



- A inteles ca singura resursa total critica, dincolo de finantare si de necesarul talent uman, este timpul si a pornit intr-o cursa cu sine insusi pentru a mentine si chiar creste avantajele competitive pe piata.



- Lanseaza din ce in ce mai multe servicii pe infrastructura dezvoltata, redefinindu-si permanent portofoliul de produse in functie de evolutia pietei;



- Are o viziune si, implicit, o strategie IP (Internet protocol) centrica, considerand ca aceasta platforma ofera atat in prezent cat, mai ales, in viitor raportul calitate-pret dorit de client.





* Astral Telecom, important jucator pe piata televiziunii prin cablu este totodata unul dintre cei mai activi operatori de comunicatii integrate din Romania, avand clienti importanti din zona business.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24