Business Hi-Tech

Studiu: accesul la stirile de pe site-urile ziarelor ar trebui platit odata cu abonamentul la internet

Studiu: accesul la stirile de pe site-urile ziarelor ar trebui platit odata cu abonamentul la internet
17.03.2009, 00:00 157

Ideea ca ziarele trebuie sa taxeze utilizatorii pentru accesul la stirile online, care intrase in dezbatere in urma cu zece ani, a revenit in centrul atentiei in contextul crizei economice globale, pe masura ce tot mai multe publicatii se inchid sau isi restrang activitatea, scrie presa internationala, citand un raport intocmit in cadrul Proiectului pentru excelenta in jurnalism (PEJ), desfasurat in cadrul Centrului de cercetare Pew din Washington.

Documentul arata ca o dezbatere concentrata exclusiv pe ideea "acces gratis sau cu plata la stirile de pe site" ar putea duce la solutii gresite, in timp ce alte idei nu sunt aduse in discutie si explorate.
Raportul sugereaza ca o idee ce ar trebui explorata ar fi instituirea unei taxe pentru accesul online la site-urile ziarelor si al altor surse de informare, care sa fie platita odata cu abonamentul la serviciile de acces la internet. Raportul are 800 de pagini si este al saselea din seria anuala PEJ, cu privire la starea mass-media.
"Discutiile publice se focalizeaza pe micro-plati. Noi credem ca alte modele ar putea fi mult mai promitatoare", a declarat Tom Rosenstiel, directorul proiectului PEJ, citat de Reuters.
Aceasta strategie ar putea fi mult mai logica si nu ar mai distrage atentia celor care ar fi dispusi sa plateasca taxe mici de fiecare data cand vor sa vada o anumita stire. "Cand intri pe autostrada platesti o singura data, nu esti oprit la fiecare 100 de metri pentru o alta taxa", argumenteaza Rosenstiel. Riscurile sunt insa imense pentru industria ziarelor americane, care au avut parte de o scadere a veniturilor cu 15% in 2008. Vanzarile de reclame in ziar s-au redus la jumatate, in timp ce unii editori se confrunta cu datorii uriase.
Intre timp, ziare precum Hears Corp's Seattle-Post Intelligencer si San Francisco Chronicle ar putea fi inchise. Compania EW Scripps a inchis Rocky Mountain News in februarie, alimentand astfel temerile cu privire la alte inchideri.
Expertii sustin ca viitorul va fi unul dificil daca editorii celor 1.400 de ziare din SUA nu gasesc o modalitate de a scoate bani din stirile pe care le furnizeaza online.
Editorii trebuie, de asemenea, sa gaseasca o cale mult mai buna de a determina companii precum Google si Yahoo sa ofere un procent si mai mare din veniturile pe care le castiga de pe urma stirilor furnizate de publicatii.
In anii '90, multe ziare au renuntat la ideea de a taxa utilizatorii pentru stirile online, preferand sa ofere continut gratuit. Aceasta strategie a fost folosita in scopul cresterii numarului de cititori si pentru a obtine mai multi bani de la companiile care investeau in publicitate.
In aceste conditii, acum oamenii sunt obisnuiti sa citeasca gratis stirile online, iar plasarea unor taxe i-ar putea indeparta. Astfel, editorii ar fi privati de vanzarile generate de publicitatea online, care reprezinta in SUA 10% din veniturile totale.
New York Times a initiat o noua runda de dezbateri cu privire la posibilitatea introducerii unei taxe pentru accesarea site-ului dupa ce directorul editorial, Bill Keller, a declarat ca sunt sanse ca lucrurile sa se indrepte in acea directie. Presedintele si editorul Arthur Sulzberger a sugerat aceeasi posibilitate in cadrul unui discurs la Stony Brook University, din New York.
"Astazi, in contextul crizei economice, am reinnoit analiza cu privire la felul in care continutul platit poate mari afacerea de publicitate de baza", a spus Sulzberger.
Walter Isaacon, fost editor managerial al revistei Time, a sugerat de asemenea ca ar merita sa se aplice taxe mici pentru stiri online.
Acest tip de model a functionat pentru un numar mic de ziare, printre care Wall Street Journal, insa este putin probabil ca altele sa li se alature si sa se bucure de succes, dupa ani intregi in care au oferit continut gratuit.
Expertii sunt de parere ca introducerea platii pentru stirile online ar avea nevoie de cooperare din partea mai multor proprietari de ziare pentru a avea succes, un lucru care s-a dovedit a fi dificil in trecut. Un astfel de parteneriat, denumit New Century Network, s-a format in a doua jumatate a anilor '90, insa s-a destramat cand participantii nu au cazut de acord asupra mai multor situatii.
Industria ar trebui, de asemenea, sa caute aprobari din partea Congresului sau a Departamentului de Justitie pentru a evita acuzari cu privire la fixarea preturilor.
Directorul executiv al companiei EW Scripps, Rich Boehne, a declarat ca ziarele va trebui sa gaseasca modalitati de a scoate bani din stirile pe care le publica, indiferent de vanzarile de reclame.
"Exista mult venit disponibil. Trebuie doar sa ajustezi modelul de afacere. Vom da faliment doar pentru ca nu gasim o cale de a echilibra costurile?", a mai adaugat el.
Exista si alte optiuni pe care editorii de ziare ar trebui sa le ia in considerare, scrie raportul PEJ.
Una dintre ele ar fi sa ofere rapoarte de nisa pentru profesionisti. "Sunt resurse online mari, detaliate si actualizate, tintite spre interesul profesional si reprezinta o zona de crestere dovedita si foarte profitabila in jurnalism", scrie raportul PEJ.
"Nu exista o singura sursa de venit care sa asigure castiguri mari. Este nevoie de mai multe surse de venit noi".
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO