Business Hi-Tech

Telefoanele personalizate intra puternic in piata

18.04.2007, 17:52 18

Daca noul celular de 750 de euro produs de Nokia nu mai corespunde pretentiilor permanent in crestere ale celor mai sofisticati utilizatori de telefoane mobile, telefoanele personalizate vin sa raspunda dorintei consumatorilor de a fi intotdeauna altfel.
Unul dintre telefoanele personalizate care a facut rumori este cel produs de ModeLabs, o companie cu sediul in Franta, pentru agentia de modele Elite. Telefonul are "infatisarea" unei oglinzi compacte pe care femeile o deschid pentru a-si verifica machiajul. Acelasi ModeLabs produce un alt model de telefon mobil pentru cei de la MTV France cu functii incorporate care permit accesul rapid la spectacolele companiei, dar si un ecran mare, activ la atingere, care are o imagine mai mult decat cuprinzatoare pentru o vizonare cat mai placuta a emisiunilor de pe MTV.
ModeLabs si alte astfel de companii produc telefoane mobile inscriptionate cu marcile unor renumite produse sau companii si le echipeaza cu functiile dorite de publicul tinta.
"Oamenii isi schimba telefonul mobil o data la 14 luni, dar nu fac acest lucru pentru ca exista o versiune usor mai buna de software, ci pentru ca noul model de telefon ii reprezinta mult mai bine. Consumatorii cauta un produs care sa corespunda stilului lor de viata", spune Stephane Bohbot, presedinte si fondator al ModeLabs.
Fara niciun fel de dotari de la operatorii de telefonie mobila, telefonul Elite, care se adreseaza in special tinerelor intre 11 si 17 ani, costa aproximativ 190 de euro, in timp ce celularul MTV "tinteste" consumatorii intre 15 si 35 de ani, cu un pret de 279 de euro.
Compania ModeLabs si-a rafinat procesele de concepere, proiectare si productie a telefoanelor pana in punctul in care poate obtine un profit din cele peste 10.000 de telefoane vandute online. Marii producatori de telefoane mobile vand uneori si 40 de milioane de telefoane din cadrul aceluiasi model. ModeLabs supravietuieste din vanzarea a unui numar relativ redus de unitati avand in vedere ca deroga o parte din procesul de productie altor companii.
Reprezentantii ModeLabs prevad ca aceste produse personalizate pe care le-au creat pentru Elite si MTV vor ajunge sa reprezinte pana in 2011 aproximativ 19 procente din totalul pietei de telefonie mobila, fata de mai putin de 0,5 procente cat este in prezent.
"Suntem la inceputul erei telefoanelor personalizate, iar cererea exista. Am identificat aceasta piata in conditiile in care producerea telefoanelor mobile este un domeniu care s-a schimbat foarte mult in ultimii cinci ani. In 2001 existau 15 companii diferite care fabricau celulare. Acum, sunt doar cinci mari producatori care monopolizeaza piata, asa ca nu prea poti sa iesi in evidenta daca vrei", spune Bohbot.
Companiile Nokia si Motorola produc impreuna aproximativ 60 de procente din totalul telefoanelor mobile la nivel mondial, potrivit statisticilor emise de Gartner. Luandu-i in considerare si pe cei de la Samsung, Sony Ericsson si LG, si cota de piata a celor cinci producatori de top se ridica la 85 de procente.
Desi sunt increzatori in cresterea telefoniei personalizate, analistii spun ca micii producatori asemeni ModeLabs risca sa fie zdrobiti de marii producatori care au inceput deja sa produca marci populare. Compania LG, producatorul sud-coreean de celulare, a realizat recent un telefon mobil in colaborare cu renumita casa de moda Prada.
"Telefoanele co-branduite reprezinta o piata de nisa, iar micii producatori se pot adresa doar unui procent mic din acest total", spune Matk Burk, analist strategic la Informa Telecoms&Media din Londra.
"Competitia va fi dura, pentru ca marile companii deja avanseaza in directia telefoanelor co-branduite, considerand marcile de consum drept elementul diferentiator. Daca in trecut cei care aveau telefoane mobile ieseau in evidenta prin dimensiunile subtiri ale telefonului, aspect si functii noi, in prezent este tot mai greu sa faci acest lucru pentru telefoane incep sa arate si sa faca lucruri identice", continua Burk.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO