Business Hi-Tech

Televiziunea din buzunar nu mai e un moft, ci o afacere serioasa

14.11.2005, 14:51 16

Utilizatorii de telefoane mobile si cei care opteaza pentru alte echipamente electronice de buzunar utilizeaza tot mai des serviciile care pemit vizionarea de emisiuni TV sau cele care permit descarcarea de pe Internet a clipurilor video, care pot fi apoi vizionate astfel pe drum, arata studiile realizate de companiile independente de analiza.

Aproape 20% dintre utilizatorii de Internet utilizeaza zilnic videoclipuri (muzica, clipuri publicitare, fragmente de film) care se transmit in general pe e-mail. Ei au inceput sa incarce secventele multimedia si pe echipamentele mobile din buzunar, fie ca sunt telefoane mobile, fie playere video, organizere inteligente sau alte asemenea gadget-uri, scrie publicatia online TechWeb. De asemenea, aceiasi utilizatori sunt cei mai pasionati consumatori de podcast-uri video (jurnale personale online realizate cu ajutorul camerei digitale si transpuse in clipuri descarcabile de pe Internet).

Studiile realizate de institutiile de cercetare arata ca mai bine de 25% dintre utilizatorii de telefon mobil sunt "foarte interesati" de televiziunea pe celular. Alti 15% nu exclud utilizarea acestui serviciu. Cel putin asa sustin cercetatorii Prts North Group.

Alte studii arata ca tinerii nu mai au rabdare sa urmareasca un buletin de stiri, chiar daca un anumit subiect i-ar interesa in mod deosebit. De aceea, ei prefera sa descarce de pe Internet clipurile video cu stirea respectiva. Iar daca este posibil sa vada informatia pe telefon sau pe playerul iPod, asa vor proceda cu siguranta.

In fine, alt studiu recent a confirmat inca o data intuitia lui Steve Jobs, seful Apple, care a decis lansarea unui iPod video.

Circa 30% dintre adulti recunosc ca sunt din ce in ce mai interesati de gadget-urile electronice. Aproape 28% dintre adulti spun ca sunt dispusi sa incerce noi echipamente electronice, in special cele pentru divertisment digital, conform Harris Interactive.

Succesul televiziunii pe echipamentele de buzunar se vede nu numai din interesul consumatorilor.

Din ce in ce mai mult, segmentul este reglementat ca orice alta industrie, iar regulatorii incep sa verifice furnizorii de clipuri video. Intai pentru a respecta drepturile de autor, iar in al doilea rand pentru a respecta reglementarile privind ratingurile acordate emisiunilor in functie de continutul violent sau sexual al acestora.

Televiziunile americane au facut deja primii pasi pentru intrarea in acest mediu nou. Intai pe Internet, oferind clipuri video gratuit de urmarit si descarcat - cum a facut recent CNN - iar apoi prin furnizarea de programe "la cerere". Astfel, un fan al NBC sau CBS va putea descarca de pe site-urile acestora emisiunea favorita, filmul sau meciul dorit, sau chiar buletinul de stiri, pe care il poate urmari cand are timp liber, pe ce echipament doreste. Totul contra sumei modice, de genul 99 de centi pentru o emisiune. Evident, toate acestea vor putea fi transferate pe iPod-ul video, pe celular sau pe PDA pentru a fi urmarite pe drum.

La fel, utilizatorii de telefoane mobile vor putea accesa prin portalurile opratorilor diverse servicii de acest gen, de la stiri si scurte informatii pana la faze din meciuri.

Evident, si producatorii din industria divertismentului pentru adulti au profitat rapid de succesul gadget-urilor electronice. De la Playboy si pana la producatorii underground, toata lumea a lansat nu doar versiuni electronice, accesbile pe Internet, cu poze si clipuri gratis, ci si versiuni special realizate pentru telefonul mobil, pentru iPod-ul video sau pentru consola de jocuri video PlayStation Portable (PSP).

Deocamdata, industria televiziunii pe echipamente de buzunar din Statele Unite are doua categorii de videoclipuri: cele accesibile tuturor si cele cu acces restrictionat. Bineinteles, la restrictii vor intra acele subiecte pe care parintii ar trebui sa le interzica copiilor, violenta, sex etc. "Desi in multe domenii tehnologia ajuta la educatie si usureaza viata, exista de asemenea numeroase exemple in care aceasta poate ingreuna menirea parintilor", a explicat un oficial al Comisiei Federale americane pentru Comunicatii (FCC), care reglementeaza si televiziunea si operatorii de telecomunicatii.

Mai mult, succesul televiziunii din buzunar pune mari probleme operatorilor de cablu. Noua industrie demonstreaza faptul ca oamenii nu mai au timp pentru 100 de canale TV si nici chef sa plateasca pentru ele. De aceea, in ciuda superofertelor lansate de cablisti, marea majoritate a consumatorilor opteaza pentru pachetele de baza.

Satelitul se confrunta cu aceeasi problema. Desi are acoperire, servicii digitale de calitate si preturi mici, esueaza in tentativa de a atrage noi clienti. Studiile arata, cel putin in America, ca numai 4% dintre abonatii la cablu sunt tentati sa treaca la satelit.

Industria este afectata de asemenea de lipsa de continut real a multor programe TV, spun specialistii. "Sunt deja cunoscute situatiile in care, desi ai 55 de canale de televiziune, nu ai ce urmari la o anumita ora", a explicat un analist al Points North.

Pe de alta parte, tocmai aceste, probleme cresc numarul celor care opteaza pentru servicii premium. Mai multe canale produse de HBO, de Discovery sau alte asemenea oferte, pentru a completa nevoia continua de programe de calitate. Insa, problema se rezolva cel mai bine tot cu ajutorul serviciilor pentru echipamentele de buzunar. Industria video-on-demand - utilizatorul vizioneaza doar ce doreste si doar cand doreste - are numai de castigat, adoptand un model care si-a dovedit deja succesul, respectiv cel al magazinului online al Apple, iTunes. Initiativa de a putea descarca clipurile dorite pentru 99 de centi va determina cu siguranta multi utilizatori sa renunte definitiv la alte abonamente de televiziune.

Televiziunea pe echipamentele de buzunar nu are de ce sa nu prinda. Este vazut deja succesul videoclipurilor muzicale.

Pe iTunes, in primele trei saptamani de cand s-au introdus clipuri video TV si muzicale, s-au vandut peste un milion de astfel de productii multimedia.

Pe Yahoo, in fiecare luna sunt descarcate 350 de milioane de clipuri video. De exemplu, in reteaua de telefonie de generatia a treia (3G) Three din Marea Britanie, anul trecut s-au descarcat pe telefoane 15 milioane de videoclipuri.

De ce nu ar merge si programele TV taiate in felii? Doar oamenii sunt la fel de interesati de stiri, doar ca nu mai au timpul necesar sa stea in fata televizorului.

Succesul acestei industrii este demonstrat fie si de faptul ca sunt deja agentii de publicitate care vand reclamele inserate in clipurile video care pot fi descarcate pe telefon sau pe palm.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO