Business Hi-Tech

Tsamaz, CEO al Cosmote Group: Integrarea fara probleme a Zapp si investitiile in reteaua 3G, principala tinta pentru 2010

Tsamaz, CEO al Cosmote Group: Integrarea fara probleme a Zapp si investitiile in reteaua 3G, principala tinta pentru 2010

Michael Tsamaz, CEO al grupului Cosmote: Preturile pe care decizi sa le soliciti pentru un serviciu depind si de nivelul investitiilor, si de perioada in care te astepti sa recuperezi investitia. Vrem sa fim siguri ca preturile noastre sunt corecte in raport cu ceea ce oferim dar nu vrem niciodata sa intram in razboaie ale preturilor.

06.12.2009, 23:00 61

Romania ramane una dintre cele mai promitatoare piete detelefonie mobila din regiune in ciuda efectelor resimtite deoperatori in acest an din cauza recesiunii si a maturizarii pietei,astfel ca grupul Cosmote nu-si va schimba strategia de a investiputernic in subsidiara sa din Bucuresti, afirma Michael Tsamaz, 49de ani, directorul executiv al grupului.

"Romania va fi un motor de crestere pentru grup. Piata telecomeste matura, dar cresterea va veni din avansul economiei si alconsumului", a declarat intr-un interviu pentru ZF Tsamaz. El aadaugat ca se asteapta ca Romania sa revina pe crestere in 2011,dupa "stabilizarea" economiei din ultimul trimestru al anuluiviitor. "Credem in piata din Romania si in potentialul ei pe termenlung."

Suporter al investitiilor in Romania

Tsamaz, care lucreaza pentru grupul OTE din anul 2001, s-adescris, de altfel, ca unul dintre "suporterii" investitiilorfacute de Cosmote in ultimii patru ani in Romania, in suma de 678de milioane de euro.

Grupul OTE a obtinut in 1998 o licenta de telefonie mobila inRomania si a lansat serviciile doi ani mai tarziu, in mai 2000, subbrandul Cosmorom insa in 2005 compania avea mai putin de 100.000 declienti si era aproape de faliment. Grupul Cosmote a preluat insaconducerea Cosmorom si a relansat operatiunile de pe piata localasub brandul Cosmote in urma cu exact patru ani, pe 6 decembrie.

Cu o noua echipa de management si cele aproape 700 de milioanede euro, Cosmote Romania a ajuns numarul trei pe piata, dupa Orangesi Vodafone, cu aproape 7 milioane de clienti, insa la o distantaapreciabila fata de cei doi giganti din punctul de vedere alveniturilor si profitabilitatii. Orange si Vodafone au avut anultrecut venituri mai mari de 1,2 mld. euro si o marja a profituluinet de peste 20%, in timp ce veniturile Cosmote au fost de 311 mil.euro si a inregistrat pierderi.

Filiala din Romania nu se va arunca in razboaie ale preturilorin 2010, odata ce va putea oferi si servicii de date si nici nu sebate sa fie primul care lanseaza un serviciu pe piata, spuneTsamaz.

"Ceea ce este important in ce priveste reteaua 3G, spre exemplu,este sa indeplinim toate cerintele din caietul de sarcini, asumatede Zapp. In plus, cand incepem sa oferim un serviciu, nu vreau sail oferim doar in zone limitate sau sa facem compromisuri dinpunctul de vedere al calitatii. Abordarea mea este ca prefer salansam ultimii sau mai tarziu un serviciu daca nu putem face acestlucru asa cum trebuie. Doar asa poti crea loialitate si incredere.Daca promiti multe lucruri si nu le faci, atunci pierzi incredereaconsumatorilor si va fi foarte greu sa ii aduci inapoi", spuneseful grupului Cosmote.

Schimbari in strategia de tarife

In ceea ce priveste strategia de preturi a Cosmote, Tsamazinsista asupra faptului ca operatorul va continua sa faca oferte"relevante" pe piata insa nu "agresive", care sa declansezerazboaie pe piata cu rivalii.

"Preturile pe care decizi sa le soliciti pentru un serviciudepind si de nivelul investitiilor, si de perioada in care teastepti sa recuperezi investitia. Vrem sa fim siguri ca preturilenoastre sunt corecte in raport cu ceea ce oferim, dar nu vremniciodata sa intram in razboaie ale preturilor. Noi credem ca incele din urma asemenea razboaie nu ajuta nici industria, niciconsumatorii si nu fac decat sa diminueze veniturile, si astfelnivelul investitiilor si calitatea serviciilor."

Intr-adevar, in ultimii ani de cand Tsamaz a preluat conducereagrupului Cosmote subsidiara din Romania a facut unele schimbari instrategia tarifara.

Cosmote Romania a renuntat astfel la tariful unic pentruapelurile catre alte retele, introdus in decembrie 2005, si arenuntat in acest an la abonamentul de 4 euro. In noua grila deabonamente, introdusa recent, cel mai ieftin abonament al Cosmoteare un tarif de 8 euro (TVA inclusa).

In ceea ce priveste ofertele Cosmote, Tsamaz spune ca acesteavor deveni mai complexe, odata cu integrarea Zapp, si vor ajunge sarivalizeze in sfarsit cu cele ale Orange si Vodafone. "Ma astept cain sase luni de acum incolo sa putem oferi aceleasi produse ca sirivalii nostri din Romania. Nu va pot spune cand se va intamplaexact acest lucru, daca va fi in februarie sau aprilie, dar lucramdin greu la noul portofoliu de produse", a declarat Tsamaz.

In viitor, Cosmote, Germanos si Zapp vor avea un singursediu

Insa dincolo de oferte seful Csomote spune ca filiala dinRomania este preocupata de finalizarea cu succes a integrariiorganizationale a Zapp.

"Pentru noi este foarte important sa avem o integrare lina aZapp, pentru a putea oferi serviciile fara probleme clientilor. Neuitam si la faptul ca avem trei sedii centrale diferite pentruCosmote, Zapp si Germanos, si la un moment dat vom avea un singursediu central. Dar acesta este un lucru pentru care avem nevoie detimp si nu va fi usor nici sa gasim cladirea potrivita. E unproiect care va fi rezolvat pe termen lung."

Performanta Zapp in 2009, mai slaba

In ceea ce priveste evolutia Zapp in acest an, Tsamaz nu aoferit detalii insa a sugerat ca veniturile s-au deteriorat fata deanul trecut, cand ajunsesera la 61 de milioane de euro.

"Performanta Zapp nu a fost atat de buna in acest an fata de2008, insa performantele companiei au fost unele constante, pentruca operatorul a reusit sa-si mentina baza de clienti. Am remarcatca Zapp are o baza foarte loiala de clienti iar Cosmote le va faceoferte pentru a incerca, sa ii pastreze. Noi nu am cumparat Zappdoar pentru reteaua 3G, ci si pentru ca avea o baza foarte buna declienti", explica seful grupului Cosmote.

Zapp a atins in urma cu doi ani un maximum al bazei de clienti -aproape o jumatate de milion. Numarul de clienti scazuse insa anultrecut la aproximativ 350.000.

Cosmote nu trece la brandul T-Mobile in2010

In ceea ce priveste o eventuala schimbare a brandului Cosmote cucele ale Deutsche Telekom, o posibilitate intens speculata inRomania, Michael Tsamaz a lamurit lucrurile macar dintr-un punct devedere: acest lucru nu se va intampla in niciun caz in 2010.

"Brandul Cosmote este foarte puternic. Nimeni nu ia decizia de aschimba un brand de succes cu un altul despre care nu se stie dacava fi de succes sau nu. Schimbarea brandului Cosmote va fi obiectulunui studiu, iar daca acesta va arata ca schimbarea ar fi inbeneficiul rezultatelor companiei, atunci vom schimba brandul. Dar,repet, acesta este un lucru pe care il vom studia. In concluzie2010 nu este un an in care sa schimbam brandul Cosmote. Anul viitorne vom concentra pe integrarea Zapp, pe a oferi servicii 3G pepiata sub brandul Cosmote, pe imbunatatirea experientei clientilorin magazine si cand suna in call-centere. Schimbarea brandului nueste o prioritate pentru 2010", a spus Tsamaz.

Deutsche Telekom ofera serviciile de telefonie fixa si mobilasub brandurile T-Home, respectiv T-Mobile. Grupul german detine 30%din grupul elen OTE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels