Business Hi-Tech

Un soft, cheia profitabilitatii YouTube

15.10.2007, 23:40 15

Este bine stiut ca Google a preluat in toamna anului trecut reteaua video YouTube pentru 1,6 miliarde de dolari, dar nu se stie cu exactitate cand va reusi gigantul american sa faca profit cu aceasta.
Google a anuntat la mijlocul saptamanii trecute o noua aplicatie de livrare a reclamelor video YouTube prin intermediul retelei AdSense. Dar secretul drumului pana la obtinerea de profit cu ajutorul clipurilor video generate de utilizator ar putea sta in mainile micii firme britanice de cercetare Blinkx.
Aceasta a lansat saptamana trecuta un instrument online care le permite publisherilor sa targeteze reclame sub forma de text in orice clip video este incarcat pe un site in functie de continutul clipului.
Ideea se regaseste la polul opus abordarii Google, care incearca sa gaseasca reclamele care se potrivesc cu un spot video exclusiv cu ajutorul titlului si cuvintelor cheie atasate acestuia.
Practic, aplicatia Blinkx "asculta" si "vizioneaza" clipul, iar apoi insereaza un banner text in functie de continut. Tehnologia este legata de algoritmiii dezvoltati de o lunga perioada de timp de catre Autonomy, unul dintre primii competitori Google in materie de solutii de livrare a reclamelor online.
De asemenea, aplicatia poate recunoaste scrisul de mana, precum si o serie de tipuri de figuri umane presetate. Aceasta inseamna ca tehnologia automata de targetare a reclamelor video nu este limitata la numarul relativ mic de clipuri video generate de companiile media si de bloggeri pasionati care isi eticheteaza atent fiecare spot video.
Astfel, clientii de publicitate vor putea insera reclame targetate intr-un numar impresionant de clipuri publicate de amatori pe internet.
Noile instrumente dezvoltate de Blinkx vin in completarea principiului care sta la baza planurilor Google de a "vinde" clipurile de pe YouTube pe sute de site-uri din reteaua AdSense. Mutarea, una dintre primele intentii notabile de monetizare a milioanelor de ore de continut video de pe YouTube, va permite fiecarui editor si proprietar de site sa detina clipuri automat livrate in functie de continutul site-ului.
Veniturile din reclame vor fi impartite intre Google, publisherul site-ului si creatorul clipului video. Pentru moment, intentia Google de a rula cateva mii de spoturi video create de companii comerciale decat de a incarca reteaua cu o multime de clipuri create de amatori prezente pe YouTube.
"Pe termen scurt, Google este obsedata cu pozitia de lider de piata, folosind o cantitate mica de clipuri si reclame costisitoare. Pe termen lung, cred ca vor deveni interesati de metode de urmarire a consumatorului", apreciaza Suranga Chandratillake, director executiv al Blinkx. Compania este listata din luna mai a acestui an la Bursa din Londra cu o capitalizare de piata de circa 350 mil. $.
Ea este de parere ca "piedica de care se vor lovi (Google - nota redactiei) va fi dezvoltarea unei tehnologii care sa inteleaga la ce se refera acele clipuri. Ceea ce conteaza cu adevarat este nivelul de adresare."
Dar o mai buna targetare cu ajutorul recunoasterii unor detalii audio sau vizuale ar putea imbunatati rata de accesare.
Andrew Frank, analist la compania de cercetare Gartner Research, este sceptic cu privire la dezvoltarea rapida a abilitatilor advertiserilor sa atraga atentia audientei online pentru spoturile video.
"Mediul video ofera o experienta diferita, fiind mai mult divertisment decat sursa de informare", subliniaza el.
Dar aceasta nu a oprit clientii de publicitate sa nu-si mai majoreze cheltuielile pe reclame video targetate online pentru acest an. Potrivit eMarketer, acestea vor reprezenta circa 3,5% din bugetul total de 21,7 miliarde de dolari care ar urma sa fie cheltuit pe publicitate video online in acest an, fata de cele 2,4% cheltuite in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO