Business Hi-Tech

Vanzarile de telefoane mobile au crescut cu 30%. Nokia si Motorola au recuperat terenul

04.03.2005, 00:00 25

Datorita vanzarilor masive din sezonul de sarbatori, numarul telefoanelor vandute anul trecut a crescut cu 30% fata de 2003, sustine compania de analiza americana Gartner.


In total, anul trecut s-au vandut in lume 674 de milioane de terminale mobile, depasind si cele mai optimiste previziuni. Pe trimestrul al patrulea, numarul de mobile vandute a crescut cu 24% fata de aceeasi perioada a lui 2003.


"Piata a avut o crestere peste asteptari, sustinuta in special de cererea masiva venita din tarile in curs de dezvoltare, dar si de fenomenul inlocuirii telefoanelor resimtit pe pietele mai mature", a explicat un analist Gartner.


Dupa doua trimestre cu probleme, producatorul finlandez de telefoane mobile Nokia pare sa-si fi reconsolidat pozitia de lider al pietei, avand pe trimestrul al patrulea o cota de piata de 33% la nivel mondial, iar pe ansamblul anului un multumitor 30,7%.


"Nokia a reusit sa depaseasca momentul cand cota sa de piata scazuse la 28,8%. Largindu-si portofoliul de telefoane si efectuand reduceri de pret, producatorul finlandez va reusi sa se mentina pe primul loc si in 2005", a explicat un analist. Compania trebuie insa sa recastige locul intai si in ceea ce priveste tehnologia si inovatia, avertizeaza Gartner.


Motorola a trecut de asemenea cu bine peste probleme si a reusit sa depaseasca principalul rival, Samsung, atat pe trimestrul patru (cota de 16,3%), cat si pe ansamblul anului 2004 (cota 15,4%). Noile produse, in special RAZR, cel mai subtire celular cu clapa, au facut ca Motorola sa revina in atentia iubitorilor de tehnologie, spun analistii. Politica agresiva de preturi in tarile in curs de dezvoltare a ajutat de asemenea la cresterea cotei de piata.


Sud-coreenii de la Samsung s-au mentinut insa foarte aproape de locul doi, cu o cota de piata de 12,2% pe trimestrul al patrulea si de 12,6% pe ansamblul anului trecut. Strategia a fost insa diferita, coreenii atacand piata din China. Compania a devenit lider de piata pe segmentele de terminale premium care dispun de camere digitale de rezolutie mare. Insa Samsung trebuie sa isi schimbe strategia si sa vanda si telefoane mai ieftine, care nu produc profit atat de mare, daca vrea sa ajunga in primele doua locuri, spune Gartner.


Locul al patrulea a revenit tot Siemens, cu o cota de piata de 7,2% pe ansamblul anului, dar pe trimestrul al patrulea a pierdut aceasta pozitie, in favoarea sud-coreenilor de la LG.


Discutiile privind vanzarea sau restructurarea diviziei de telefoane mobile a Siemens continua, insa fara un rezultat concret.


Oficialii producatorului german au anuntat recent ca nici in 2005 aceasta divizie nu va reveni in profit. Sud-coreenii de la LG au reusit pe ansamblul anului sa depaseasca Sony Ericsson, urcand in pozitia a cincea la nivel mondial, iar in sezonul cadourilor a fost chiar pe patru. Cota de piata este estimata la 6,3% pe ansamblul anului si 6,8% pe trimestrul patru.


Sony Ericsson, care s-a concentrat mai mult spre profitabilele telefoane high-end si inteligente, a cazut in pozitia sase la nivel mondial, atat pe trimestrul patru, cat si pe ansamblul intregului an.


Piata vest-europeana a cunoscut cresteri puternice ale vanzarilor in special de sarbatori, spun analistii, insa asta doar multumita noilor tehnologii aduse pe piata si a terminalelor fashion, preferate de cei care schimba des telefoanele mobile. In afara de preturi, pentru acestia conteaza performantele camerei foto si designul aparatului, sustin analistii pietei.


In America de Nord, piata este la fel de marcata de numarul mare al celor care isi innoiesc telefonul mobil. Promotiile, in special cele cu telefoane gratuite pentru clientii care fac abonament, au ajutat la cresterea vanzarilor.


Zona Asia-Pacific incepe sa se orienteze spre GSM, care a fost anul trecut preferat sistemului concurent american CDMA. Din vanzarile de telefoane mobile, 85% au fost GSM, sustine Gartner.


Vanzarile de telefoane mobile in Japonia au scazut fata de 2003. Regiunile in curs de dezvoltare au ajutat de asemenea la cresterea mondiala a vanzarilor. In America Latina au aparut anul trecut 20 de milioane de noi utilizatori de telefonie mobila, din care 7 milioane in Brazilia.


"Tendintele observate in 2004 vor continua si in 2005", spun analistii Gartner. In pietele mature, oamenii vor dori sa isi inlocuiasca frecvent telefoanele mobile, iar in cele emergente vor continua sa apara clienti noi pentru tehnologiile mobile.


"Va fi o concurenta acerba pe segmentul telefoanelor sub 40 de euro in tarile in curs de dezvoltare", a explicat analistul. De altfel, Motorola a anuntat ca anul acesta va realiza o serie de telefoane low-end cu preturi sub 30 de euro, pentru tarile din aceste regiuni. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO