Business Hi-Tech

Vibratii pe volan si detector de somnolenta

14.04.2004, 00:00 44



Pentru a incerca sa-si pastreze imaginea de producator al celor mai sigure masini din lume, Volvo a inceput sa studieze introducerea in automobile a celor mai noi tehnologii software si hardware care sa ajute la evitarea accidentelor.



Toate aceste tehnologii sunt inca in faza de proiect si nu vor fi comercializate in viitorul apropiat, insa Volvo si firma proprietara, Ford, spera ca peste zece ani, sa fie incluse in toate masinile companiei. Noile tehnologii se refera in special la sistemele de prevenire a coliziunilor si la echipamentele care ajuta la parcarea in spatii aglomerate.



Acestea presupun instalarea unor senzori in masina, care sa aprecieze distantele fata de obstacole si viteza de deplasare, introducerea unui computer de bord care sa analizeze aceste informatii cu autorul unor aplicatii software si care sa ia decizii rapid, precum si o serie de sisteme de avertizare pentru soferi. Pentru soferii obositi, care produc majoritatea accidentelor mortale conform studiilor oficiale, Volvo se gandeste sa includa un sistem care sa faca volanul sa vibreze, sa emita semnale luminoase sau chiar sa produca sunetul unei coliziuni pentru a-l atentiona pe sofer. Chiar si echipamente care sa modifice automat traiectoria atunci cand soferul nu este capabil.



"Sistemul va fi adaptabil la dorintele soferului. Am demonstrat ca putem alerta soferul in timp util", a explicat un specialist al Ford Motors. Mai mult, inginerii au realizat un sistem care va permite ajustarea automata a traiectoriei vehiculului atunci cand soferul nu raspunde nicicum la alerte si coliziunea este iminenta.



Testele realizate de Volvo au aratat ca folosirea sistemelor high-tech pentru masini reduc foarte mult probabilitatea unui accident. In total, 32 de oameni au acceptat sa stea treji 24 de ore, fara a bea cafea, pentru a participa la testul Ford si Volvo, iar dintre acestia doar trei au comis accidente, restul fiins "salvati" de echipamentele high-tech.



Un sistem similar urmeaza sa fie lansat in SUA de producatorul de masini de lux Infinity. Acesta foloseste insa o camera video, senzori de viteza si un sistem de alarma similar ceasului desteptator. Acesta va fi disponibil pentru masinile sport din 2005, iar pentru limuzine in primavara lui 2006.



Alte tehnologii se refera la camere care scaneaza retina soferului, pentru a stabili daca acesta e pe cale sa adoarma la volan. "Problema este sa realizam un sistem care sa fie eficient si sa nu coste prea mult, pentru a putea fi inclus in masinile de serie", a explicat un specialist. Conform Administratiei Nationale a drumurilor din SUA, 55% din accidente sunt cauzate de soferi obositi, neatenti sau chiar dormind la volan. Ultimele studii arata ca 51% dintre soferi au recunoscut ca s-au simtit uneori foarte obositi in timp ce conduceau. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels