Business Hi-Tech

Wi-Fi, de la moda la "epidemie"

28.08.2003, 00:00 13

Discutiile despre viitorul Wi-Fi sunt marcate de controverse aprinse. Daca unii analisti prezic ca actuala goana dupa Internet de mare viteza prin radio se va termina cu un crah de proportii, optimistii, majoritari, prevad cresteri spectaculoase. De pilda, compania de cercetare Gartner afirma ca pana la sfarsitul anului vor fi instalate 71.000 de puncte de acces la WiFi in intreaga lume (in parcuri, hoteluri, aeroporturi etc), iar cifra se va dubla pana in 2005. O crestere semnificativa fata de 2001, cand existau numai 1.200 de hot-spots. Analistii mai sustin ca pana la finalul acestui an, 9,3 milioane de oameni vor folosi serviciile de conectare Wi-Fi in intrega lume, aproape de patru ori mai multi fata de anul trecut (2,5 milioane).
Ann Marie Diogo este chelnerita de multi ani si nu a fost prea incantata cand proprietarul restaurantului din Wheaton-SUA i-a spus intr-o zi sa arunce carnetelul in care nota comenzile clientilor pentru ca de-acum incolo va lucra cu un minicomputer portabil Toshiba. Minicomputer care este capabil sa trimita direct, prin Internet fara fir, comenzile la bucatarie.
"Am intrat in panica, povesteste Diogo, pentru ca habar nu aveam cum lucreaza dracia aceea pe care mi-a dat-o seful". Insa in momentul in care bacsisurile au inceput sa curga pentru ca femeia aducea comenzile mai repede, lucrurile s-au schimbat. "In nici un caz nu m-as mai intoarce la pix si carnetel", spune Ann Marie Diogo.
Si pentru proprietarul restaurantului lucrurile s-au schimbat. El poate monitoriza permanent pe computerul central comenzile de la mase si sa trimita un vin din partea casei clientilor care s-au remarcat prin consumatie. Erorile de genul "am comandat pui si mi-ati adus porc" au disparut. In fine, profitul a crescut cu 15%. Totul se datoreaza acestei tehnologii numita Wi-Fi sau Internet de mare viteza prin unde radio. O tehnologie care permite transferul de date la o viteza de 500 de ori mai mare decat in telefonia mobila clasica si care se imbunatateste si se raspandeste cu viteza sunetului.
Cererea exploziva duce la o productie mai mare de echipamente Wi-Fi. O productie sporita determina costuri mai mici. Astfel incat echipamentele Wi-Fi au acum preturi pe care si le permite oricine. Un router costa mai putin de 100 de dolari, iar cartela pentru conectarea dispozitivelor mobile - laptop-uri sau organizatoare personale - are cam acelasi pret.Este clar ca ne indreptam spre o lume Wi-Fi, spun majoritatea analistilor. "Anul trecut  mai putin de 20% dintre laptop-urile vandute aveau capabilitati de conectare Wi-Fi. Anul acesta proportia va sari la 40%", prezice purtatorul de cuvant al Wi-Fi Alliance, o organizatie care reuneste companiile din aceasta industrie.Acum nu mai conteaza in ce industrie lucrezi daca se pune problema sa treci la Wi-Fi. Vorbele despre beneficiile acestei tehnologii zboara repede, astfel incat administratorii stadioanelor, cazinourilor, magazinelor alimentare sau a spitalelor introduc Wi-Fi in afacerile lor.
Spre exemplu, lantul american de magazine alimentare Stop&Shop foloseste de peste zece ani dispozitive mobile pentru a tine inventarul in depozitele celor 336 de unitati pe care le detine. Acum , in febra Wi-Fi, a extins informatizarea si  printre rafturile din magazin. Mai precis, Stop&Shop a conectat la reteaua Wi-Fi carucioarele de cumparaturi atasandu-le un dispozitiv botezat Shopping Buddy.
Cumparatorul poate sa comande spre exemplu un kilogram de pastrama feliata si sa ceara sa fie ambalata in vid pana sa ajunga la raionul de mezeluri, in timp ce se afla la raionul de branzeturi. Cand comanda de pastrama este gata, dispozitivul de pe carucior il avertizeaza si cumparatorul se poate duce sa-si ia pachetul. Cozile si timpii de asteptare sunt eliminati. Daca mai adaugam si placerea omeneasca de a te "juca" cu gadget-urile, e clar ca vanzarile Stop&Shop nu au unde sa se duca decat in sus.
Mai mult, Shopping Buddy ii ghideaza pe cumparatoriii pierduti printre rafturi catre produsele cautate, permite stabilirea in orice moment a valorii produselor cumparate pentru evitarea momentelor penibile la casa. Mai mult, carucioarele de la Stop&Shop recunosc, pe baza cardurilor de fidelitate, cumparatorii. "Computerele noastre stiu cand intrati in magazin, ce preferinte aveti si va pot ajuta", explica un responsabil al companiei.Si un alt exemplu: cazinourile Harrah's din Las Vegas au introdus si ele tehnologia Wi-Fi. Cozile de la receptia hotelurilor Harrah's au disparut, iar poentru manageri este mult mai usor sa stabileasca ce clienti au pierdut suficient la masa de joc pentru a primi transport gratuit cu limuzina sau o cina din partea casei.
victor@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels