TechDay

ZF Tech Day. Ionuţ Albu, fondator, Art Games – dezvoltator soluţii software: Ţintim să ajungem la afaceri de 1,5 mil. euro anul acesta. Avem în portofoliu soluţii de digitalizare în domeniul artei şi în sectorul financiar-bancar. Iar acum lucrăm la o nouă soluţie de identificare în online

Autor: Ioana Nita

20.05.2024, 00:06 210

Compania a integrat deja tehnologia inteligenţei artificiale în soluţia dezvoltată pentru licitaţiile de artă desfăşurate de Artmark  Artmark, Art Games mai are în portofoliu şi soluţii dezvoltate pentru Art Safari, BCR şi Moov.

Compania locală Art Games, parte din grupul Artmark, activ în domeniul licitaţiilor de artă, şi-a propus să ajungă anul acesta la afaceri de 1,5 milioane euro, mai mult decât dublu comparativ cu 2023, când a înregistrat o cifră de afaceri de 700.000 de euro. Compania şi-a început activitatea cu soluţii de digitalizare în domeniul artei şi a continuat apoi să se extindă cu precădere în zona financiar-bancară. Mai exact, Art Games are în portofoliul său platforma Artmark de licitaţii online de artă, sistemul eVote de participare şi vot online pentru companiile listate la bursă şi platforme pentru leasing dezvoltate pentru BCR şi Moov.

„În 2023 am avut un an foarte bun în care am înregistrat o creştere importantă. Am încheiat anul cu o cifră de afaceri de aproximativ 700.000 de euro, o creştere notabilă faţă de aproximativ 450.000 de euro în 2022, adică am crescut cu peste 60%, fapt care arată că strategia noastră a dat roade şi clienţii apreciază ceea ce facem. În ceea ce priveşte profitul net, am avut peste 200.000 de euro în 2023, adică o creştere bună faţă de aproximativ 75.000 euro în 2022. Iar ţinta de afaceri pentru 2024 este să depăşim 1,5 milioane de euro”, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day, Ionuţ Albu, fondator şi acţionar în cadrul Art Games. El a pus bazele departamentului de IT şi inovare al Artmark în 2008, departament care începând cu anul 2013 s-a desprins şi s-a constituit într-o firmă separată - Art Games, pe care o deţine în proporţie de 40%, iar 60% îi aparţine grupului Artmark. 

„Am început să dezvoltăm ERP-ul (Enterprise Resource Planning) grupului Artmark pentru că piaţa de artă este o piaţă atipică din punct de vedere al fluxurilor operaţionale şi atunci a fost nevoie de o soluţie adaptată exact la nevoile companiei. Şi am dezvoltat şi soluţia de licitare în timp real.“

 „Soluţia de licitare în timp real noi am lansat-o în 2011, fiind atunci prima soluţie de acest fel cu streaming live audio-video cu o întârziere de sub 500 ms. Abia în 2012 şi 2016, Christie's şi Sotheby's, care sunt cei mai mari jucători din piaţa comerţului cu artă, au lansat şi ei astfel de soluţii. Atunci noi am fost cu un pas înainte”, a relatat Albu, adăugând că de atunci soluţia de licitaţii online a fost dezvoltată în permanenţă, iar acum echipa Art Games lucrează la o nouă versiune.

„Acum lucrăm la versiunea a treia. Deja din 2022 am ajuns ca anumite licitaţii să fie conduse de Ileana, care este comisarul nostru de licitaţii AI care coordonează suveran întreg procesul de licitaţii în timp real în acelaşi mod în care colegii noştri în carne şi oase o fac la evenimentele Artmark. Anumite licitaţii sunt ţinute de Ileana pe care continuăm să o dezvoltăm şi în versiunea 3.0, unde va deveni şi mai atrăgătoare, mai prietenoasă şi mai umană, dacă putem să spunem aşa ceva când vorbim despre AI.”

El este de părere că în viitor se va observa o diferenţă majoră între companiile care vor integra şi folosi tehnologia de inteligenţă artificială şi cele care nu o vor face.

„Acum pe buzele tuturor este AI, digitalizare şi cloud. Majoritatea clienţilor noştri sunt găzuiţi în cloud, folosim tehnologii de cloud. Tendinţa pe piaţa de artă este digitalizarea şi adoptarea inteligenţei artificiale. Părerea mea este că în următorii cinci ani toate companiile vor fi separate în două: cele care au adoptat AI-ul şi cele care nu au făcut-o. Se va observa clar o diferenţă de performanţă, de eficienţă între cele două, pentru că AI-ul trebuie privit ca un instrument, care ne ajută să ne facem munca mai bine, să fim mai eficienţi, să avem mai mult timp liber şi nicidecum un instrument care ne va înlocui. Şi avem planuri îndrăzneţe în ceea ce priveşte AI pentru grupul Artmark.”

Platforma dezvoltată pentru Artmark îi permite casei de licitaţii să desfăşoare simultan – offline şi online licitaţiile, soluţia fiind integrată în timp real astfel încât participanţii din mediul online să poată licita concomitent cu cei prezenţi fizic în locaţie. În prezent, pe lângă România, grupul Artmark activează şi pe pieţele din Bulgaria şi Croaţia şi are în plan să intre şi pe pieţele din Grecia, Turcia şi Vietnam, echipa Art Games lucrând la personalizarea platformei pentru fiecare piaţă în parte.

Având experienţa platformei pentru licitaţii în timp real, echipa Art Games a dezvoltat şi un sistem de participare şi vot online pentru companiile listate la bursă, numit eVote.

”Dezvoltând această tehnologie s-a născut şi ideea aplicaţiei pentru eVote, care face tot o transmisie în timp real. Lumea votează, lumea poate să pună întrebări, tehnologia la bază este foarte asemănătoare. Din punct de vedere operational, procesele sunt cu totul altele, dar tehnologia în sine este asemănătoare”, a menţionat Albu, punctând că pentru anul acesta start-up-ul eVote are în plan extinderea soluţiei la nivel european.

“Deja suntem în discuţii avansate în unele ţări – Austria, Polonia şi Croaţia - şi încă aşteptăm o decizie legislativă în acest sens pentru că trebuie şi legislaţia să susţină votul electronic. Nu este suficientă doar prezenţa unei soluţii dacă ea nu este legală. Acel vot nu este considerat legal.”

Pe lângă tehnologia dezvoltată pentru participarea în timp real la diferite tipuri de evenimente sau întâlniri de business, care au prins teren odată cu declanşarea pandemiei, Art Games a dezvoltat şi platforme de leasing pentru jucători ca BCR şi Moov.

“Avem o platformă tailor-made de <<loan origination>>, care este folosită de BCR Leasing şi de Moov Leasing în acest moment şi care oferă un flux 100% digital, începând cu calculatorul de rate, până la finalul achiziţiei autoturismului sau al altui bun în leasing. Acest proces presupune o soluţie de KYC (Know Your Customer), scoring, knockout şi integrare cu o multitudine de furnizori, de date financiare, de risc, fraudă şi aşa mai departe pentru că toate sunt făcute în conformitate cu normele BNR”, a precizat Ionuţ Albu.

Proiectul pentru BCR a fost demarat în 2018, iar cel pentru Moov din 2022, iar ambele sunt acum în continuare în desfăşurare, echipa Ar Games lucrând zilnic pentru acestea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels