Business Internaţional

Airbus isi externalizeaza operatiuni de 3,5 mld. dolari

15.11.2006, 19:30 9

Intr-un efort de a reduce costurile totale de dezvoltare pe care trebuie sa le suporte compania-mama EADS, Airbus si-a propus sa externalizeze operatiuni in valoare de aproximativ 3,5 mld. dolari pentru dezvoltarea proiectului A350XWB.
Directorii companiei aeronautice europene au declarat pentru Financial Times ca grupul intentioneaza sa creasca cota operatiunilor externalizate pentru modelul A350XWB de la circa 30% la ora actuala pana aproape 50%. EADS estimeaza ca dezvoltarea aparatului de zbor A350XWB, raspunsul lui Airbus la popularul Boeing 787 Dreamliner, va costa 12 mld. dolari (9 mld. euro) sau mai mult. Este asteptata o decizie din partea EADS in urmatoarele saptamani, care sa confirme daca grupul va continua dezvoltarea proiectului.
Un factor cheie in aceasta decizie va fi masura in care Airbus va reusi sa reduca costurile de dezvoltare si sa demonstreze ca a solutionat problemele operationale care amenintau proiectul A380, intarziat deja cu doi ani.
Cei mai mari actionari ai EADS, conglomeratul media Lagardere si producatorul auto DaimlerChrysler, si-au exprimat dorinta de a-si reduce participatiile pe care le detin in afacere si, prin urmare, este putin probabil sa fie de acord cu alocarea de noi fonduri pentru Airbus, care a ramas fara lichiditati.
Analistii spun ca decizia de a externaliza un volum atat de mare de munca marcheaza pentru Airbus o schimbare de cultura, care, din motive istorice si politice, a externalizat mult mai putine operatiuni decat Boeing.
Este foarte probabil, de asemenea, ca aceasta decizie sa dea nastere la numeroase controverse politice, cu guvernele Frantei, Germaniei, Spaniei si Marii Britanii, care deja sunt in alerta in ceea ce priveste efectul pe care reducerea costurilor il va avea asupra numarului de locuri de munca.
Sash Tusa, analist aerospatial la Goldman Sachs, a estimat recent intr-o nota catre investitori ca Airbus ar putea fi nevoit pe termen lung sa vanda sapte din cele 16 sedii europene pe care le detine pentru a ramane competitiv.
Furnizorii vor fi loviti si ei. Premierul francez Dominique de Villepin a dezvaluit un program de ajutorare in valoare de 80 mil. euro pentru cei care sunt asteptati sa cada victima reducerii de furnizori pe care o planuieste Airbus. Compania planuieste de asemenea sa se foloseasca de progrmaul A350XWB pentu a reloca o mai mare parte din productie catre zone care folosesc dolarul. Asta ar insemna o balanta mai echilibrata intre operatiunile din tarile in curs de dezvoltare si cele dezvoltate, a spus Oliver Andries, directorul strategic de la Airbus, care a adaugat de asemenea ca dolarul slab a costat Airbus "20% din competitivitate".
Unul dintre directorii executivi de la Airbus a declarat ca viitorul fabricii de la Brighton, Marea Britanie, care produce aripile avionului Airbus, nu va fi afectat de decizie. Decizia nu ii va afecta nici pe specialistii esentiali din cele patru tari care alcatuiesc reteaua de productie a Airbus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO