Business Internaţional

Ambarcatiunile de lux sunt la mare cautare, in ciuda problemelor cu care se confrunta economia mondiala

03.04.2008, 20:07 60

Intr-un santier naval din Forli, un mic orasel din apropierea coastei italiene a Marii Adriatice, la mica distanta de statiunea Rimini, angajatii Ferretti, una dintre cele mai mari companii constructoare de iahturi de lux din lume, fac ultimele retusuri pentru a-si livra comenzile la timp, scrie Financial Times.
Ferretti, recent achizitionat pentru suma de 1,7 miliarde de euro (2,6 miliarde de dolari) de catre un consortiu condus de Candover, un fond privat de investitii, profita din plin de cresterea extrem de mare a cererii pentru asemenea ambarcatiuni, in ciuda semnalelor de recesiune economica care tind sa apara in diferite colturi ale lumii.
Vincenzo Cannatelli, noul director executiv al Ferretti, se pare ca nici nu baga de seama ingrijorarile unei eventuale recesiuni economice. "Avem parte de o cerere extrem de mare, in special pentru cele mai mari iahturi ale noastre", a declarat Cannatelli. "La o prima estimare, pentru urmatorii doi ani ne asteptam la o crestere a profitului de peste 20%", a adaugat el.
Din august anul trecut, compania a inregistrat o crestere a EBITDA (profituri inainte de scaderea impozitelor, a dobanzilor, deprecierii si amortizarii) de 33%, atingand nivelul de 158 de milioane de euro (246,8 milioane de dolari). In aceeasi perioada, compania italiana a inregistrat o crestere a valorii productiei de 21%, valoarea de piata a iahturilor realizate atingand 933 de milioane de euro (1,4 miliarde de dolari).
Cannatelli a declarat ca se asteapta la o consolidare a trendului ascendent in perioada urmatoare, in special datorita cererilor numeroase venite de pe pietele din Rusia si Orientul Mijlociu. "In regiunea Dubaiului spre exemplu, exista o cerere uriasa pentru iahturi, care in urmatorii cinci ani poate creste de peste zece ori datorita dezvoltarilor marine din zona", a continuat Cannatelli.
"In urmatorii doi-trei ani putem obtine venituri de 100 sau chiar 200 de milioane de euro doar de pe aceasta piata de desfacere", a mai adaugat directorul Ferretti.
Cererea cea mai mare se inregistreaza pentru iahturile de mari dimensiuni, asa-numitele "superiahturi", care masoara mai bine de 50 de metri in lungime, si al caror pret de pornire pleaca de la 50 de milioane de euro (78 de milioane de dolari). "Anual livram patru sau chiar cinci astfel de ambarcatiuni si avem comenzi cu termen de livrare chiar si in 2013", a continuat Cannatelli.
Directorul executiv a declarat ca in ciuda crizei economice din ultima perioada, care a afectat numeroase piete financiare, cererea pentru astfel de ambarcatiuni nu a scazut. "Daca iti permiti sa platesti 50 de milioane de euro pentru un iaht, cu siguranta nu te intereseaza recesiunea economica", este de parere Cannatelli.
De asemenea, si alte companii constructoare de iahturi, precum compania italiana Azimut-Bennetti, Lurssen din Germania, Sunseeker din Marea Britanie sau compania americana Trinity Yachts, se bucura de aceeasi crestere a cererii pentru asemenea ambarcatiuni.
Potrivit raportului revistei americane de specialitate Showboats International, cererea actuala pentru iahturile cu dimensiuni mai mari de 25 de metri a crescut cu 18 procente fata de nivelul inregistrat anul trecut, fara sa existe semnale ca aceasta ar putea scadea sau macar incetini.
Philip Purcell, vicepresedintele Westport, o companie americana constructoare de iahturi, specializata in productia de ambarcatiuni de peste 30 de metri, al caror pret minim este de 10 mil. dolari, este de parere ca vanzarile vor continua in acelasi ritm sustinut, fara ca amenintarile de recesiune economica sa influenteze in vreun fel evolutia acestora. "In mod sigur insa au existat potentiali clienti care au fost afectati de criza financiara din Statele Unite", a adaugat Purcell. "Insa in acelasi timp, exista oameni, din alte sectoare, in afara celui bancar, precum cel de software sau cel energetic, care au avut succes anul trecut", a continuat vicepresedintele.
Ferretti, cu o productie anuala de aproximativ 500 de ambarcatiuni, de toate dimensiunile, are un numar de 3.300 de angajati, peste 80% dintre acestia provenind din Italia. Aproximativ 1.000 dintre acestia sunt din regiunea Forli, unde compania si-a inceput activitatea in urma cu 40 de ani.
Cannatelli a mai precizat ca in ciuda imbunatatirilor tehnicilor de productie din unele state emergente cu forta de munca ieftina, precum China, Italia, alaturi de alte state cu istorie in constructia de ambarcatiuni, ramane lidera in productia de iahturi de lux.
"Oamenii apreciaza in mod deosebit designul si detaliile unui iaht fabricat in Italia", a incheiat Cannatelli.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO