Business Internaţional

Anheuser se lupta cu SABMiller pe teren chinezesc

07.05.2004, 00:00 15



Anheuser - Busch, cel mai mare producator de bere din lume, se pregateste sa atace oferta ostila in valoare de 533 milioane dolari lansata de compania rivala SABMiller pentru preluarea producatorului chinez Haarbin Brewery, scrie Financial Times. Lansarea unei contraoferte de catre Anheuser va deschide drumul pentru o lupta fara precedent in vederea preluarii controlului asupra unei mari companii chineze.



Compania americana Anheuser, care a anuntat achizitia unui pachet de actiuni reprezentand 29% din capitalul social al Harbin, a caracterizat oferta SabMiller pentru cumpararea Harbin ca nefiind " neasteptata" , precizand ca va lansa o contraoferta. Harbin a sustinut pozitia Anheruser, respingand oferta SABMiller si in acelasi timp salutand venirea companiei americane intre actionarii sau .



Stephen Burrows, presedintele Anheuser - Busch International, a spus ca investitia in Harbin a fost "de o importanta strategica pentru companie".



O serie de analisti au spus ca Anheuser a fost interesata in primul rand de oprirea expansiunii SABMiller pe piata de bere a Chinei caracterizata de o crestere foarte rapida in ultimii ani. Anheruser mai detine o participatie si in cadrul Tsingtao Brewery, cel mai mare producator de bere din China.



Perspectiva unei lupte pentru preluare a urcat cotatia actiunilor Harbin cu 46%, deasupra pretului oferit de SABMiller, care era cu 33% mai ridicat decat ultimul pret de inchidere.



SABMiller care a cumparat 29% din actiunile Harbin anul trecut, a fost nevoita sa lanseze o oferta de preluare dupa ce a esuat in doua incercari consecutive sa achizitioneze un alt pachet reprezentand 29% din actiunile companiei oferit spre vanzare de autoritatile chineze in acest an. SABMiller mai detine o participatie de 49% in cadrul unui alt producator chinez de bere, China Resources Breweries.





Carlsberg, rezultate sub asteptari



Daca este vorba de Carlsberg, producatorul de bere danez, atunci raporteaza rezultate financiare pentru primul trimestru sub asteptarile pietei. In primele trei luni ale anului, Carlsberg a obtinut un profit operational de 154 mil. coroane daneze (20,7 milioane euro), in conditiile in care previziunile pietei anticipau un profit de 217 mil. coroane daneze( 29,1 miliaone euro). Rezultatul este insa mult mai bun decat castigul de 18 mil. coroane daneze (2,4 mil. euro) raportat pentru perioada similara a anului precedent. Veniturile obtinute in primul trimestru au atins 6,8 mld. coroane daneze (913,8 mil. euro), volumul total de bere vandut in perioada respectiva inregistrand o crestere de 4% comparativ cu nivelul din 2003. Reprezentantii companiei au accentuat faptul ca rezultatele de la inceputul anului nu reprezinta un indicator exact pentru performanta pe intregul an a grupului, datorita "naturii sezoniere a industriei de bere".



Carlsberg este increzatoare ca isi va atinge in acest an nivelul previzionat al profitului de 190 -200 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels