Business Internaţional

Aprecierea coroanei fata de dolar si euro da batai de cap exportatorilor din Cehia

04.10.2007, 16:31 47

In ciuda plangerilor constante ale oamenilor de afaceri, analistii sunt de parere ca evolutia pozitiva a monedei nationale este benefica pentru economie. Indiferent de deprecierea constanta a monedelor straine, afaceristii cehi vor trebui sa se adapteze cumva. Avand in vedere ultimele previziuni cu privire la valoarea coroanei, majoritatea exportatorilor isi doresc cat mai curand posibil trecerea la euro.
In fiecare saptamana, coroana ceha se apreciaza simtitor fata de dolarul american sau moneda unica europeana. Valorile record din luna septembrie au facut unii industriasi, cum ar fi importatorii si hotelierii, sa jubileze. Atunci, un dolar era cotat la 19,43 coroane cehe, iar un euro se cumpara cu 27,40 coroane.
Unul din principalii nemultumiti de aprecierea monedei nationale este Asociatia Exportatorilor din Cehia (AE). Jiri Grund, presedintele asociatiei declara: "in cazul in care coroana continua sa se aprecieze, economia Cehiei va avea de suferit in doi-trei ani". Companiile aflate deja in lupta cu costurile ridicate ale energiei si salariilor vor deveni inoperabile, deoarece nu vor putea amortiza costurile de productie in fata unor pierderi datorate schimbului valutar. De aceea, trecerea la euro este absolut necesara, a mai adaugat presedintele.
Cel mai mare perdant in cazul aprecierii coroanei cehe, conform unui studiu CBW, este producatorul de imbracaminte Odevni podnik Prostejov, care opereaza sub brandul OP Prostejov Profashion in Prostejov, Moravia. Producatorul de imbracaminte s-a plans de cele mai mari pierderi inregistrate, deoarece 70% din productia sa este destinata exportului. Pierderile inregistrate anual de companie sunt evaluate in jurul a 100 de milioane de coroane (3,63 milioane de euro), conform spuselor directorului comercial Milivoj Zak.
"Moneda puternica ne zdrobeste exporturile. De multe ori, sumele incasate din exporturi nu reusesc sa depaseasca costurile de productie", a mai adaugat directorul comercial al Odevni podnik Prostejov.
Producatorul de bijuterii Jablonex Group din Jablonec, Boemia, a carei rata a exporturilor depaseste 95% din productie, acuza pierderi de zeci de milioane de coroane (sute de mii de euro). Directorul adjunct de vanzari de la Jablonex, Milan Kohout, declara: "Am luat masuri de prevenire impotriva aprecierii agresive a monedei, dar acestea nu pot asigura compania 100%. Este dificil sa evaluam pierderile actuale. Momentan, situatia este sub control, dar acum trei ani, cand dolarul a scazut drastic la un moment dat, am avut pierderi de 300 de milioane de coroane (10 milioane de euro) pe an".
Jiri Grund spune ca fiecare companie trebuie sa se apere de fluctuatiile subite ale cursurilor valutare. "Pentru a ne asigura conditii propice, putem apela la fonduri de hedging sau putem cumpara euro sau dolari la pretul zilei, avand in vedere ca bancile vor aranja ca tranzactia sa fie in avantajul nostru. Dar chiar si astfel de metode costa."
Cel mai mare exportator ceh, Skoda Auto, se lauda cu un sistem de securizare impotriva fluctuatiilor valutare foarte bine pus la punct. Roman Kozmer, unul dintre reprezentantii departamentului financiar de la Skoda, declara: "Pentru a determina sumele in valuta necesare tranzactiilor companiei, exista volumuri prestabilite de cash in monede straine pentru anumite perioade de timp. De asemenea, ne sunt disponibile previziuni de baza aplicabile evolutiei valutelor. Pe baza acestei strategii de informare, specialistii companiei discuta si stabilesc care tranzactii sunt necesare". Pe langa aceste metode, Skoda se mai foloseste de optimizarea cash-flow-ului si de hedging-ul natural (investitii menite sa reduca riscurile prin echilibrarea cheltuielilor si profiturilor). Kozmer a mai adaugat: "In acest moment suntem perfect asigurati, nu avem nicio problema fundamentala".
Producatorul de tractoare Zetor, cu sediul in Brno, sudul Moraviei, are alta strategie de protectie: cumpara materii prime in valuta.
O alta strategie de amortizare a diferentei este cea folosita de fabricantul de unelte Remoska sau cea a concernului Ekol, care transfera costurile clientilor, prin scumpirea produselor.
Indiferent de metoda folosita, nicio companie exportatoare nu se poate proteja 100% de aprecierea monedei nationale.
Milivoj Zak declara: "Sigur, ne putem apara folosindu-ne de serviciile unei companii de asigurari, dar si ei la randul lor vor sa castige. Nu putem asigura decat anumite sume incadrate numai in anumite valori, ceea ce nu ne protejeaza de pierderi in totalitate".
Una din companiile care nu se teme de devalorizarea valutei este Toyota Peugeot Citro?n Automobile Cehia (TPCA). Purtatorul de cuvant TPCA, Matej Matolin, afirma: "Impactul aprecierii coroanei asupra TPCA este minimal. Majoritatea produselor noastre sunt exportate in zona euro. De aceea, noi, ca si restul exportatorilor, pierdem sume importante dar, pe de alta parte, cumparand materii prime in euro, efectul este diametral opus. In final, efectele se anuleaza unul pe altul, prin urmare impactul total este foarte slab".
Martin Lobotka, analist la banca Ceska Sporitelna, considera schimbarile din ultimul timp un motiv de optimism. In prima parte a anului, moneda ceha era slaba din punctul de vedere al economiei nationale. "Aprecierea coroanei forteaza exportatorii sa caute solutii in interiorul propriei afaceri, ceea ce duce la eficientizarea companiilor."
Si David Marek, analist la firma de brokeraj Patria Finance, este de parere ca moneda nationala se afla la locul potrivit. "Nivelul actual nu aduce niciun prejudiciu economiei din Cehia. Pur si simplu nu are nicio influenta, pozitiva sau negativa asupra economiei tarii."
Atat exportatorii, cat si analistii sunt de acord asupra unui lucru. Ceea ce afecteaza cel mai tare economia sunt aprecierile bruste ale monedei nationale. Situatia din 2002 este considerata cea mai grava. Marek isi aminteste: "Acum cinci ani lucrurile stateau mult mai rau. In ziua de azi consideram nivelul ratei de schimb ca o deviatie, dar atunci coroana se apreciase cu 12%, ceea ce inseamna deja probleme pentru intreaga economie a tarii".
Asociatia Exportatorilor a aparut chiar in 2002, cand afaceristii, condusi de Jiri Grund, au semnat alaturi de alte 180 de companii Tratatul Trutnov. Skoda Auto, Agrofert Holding si Koh-i-noor au semnat petitia in care se cerea fixarea ratei de schimb la un nivel care sa reflecte situatia economiei din Cehia, scaderea ratei dobanzilor si inghetarea veniturilor din privatizare.
Grund povesteste ca multi exportatori au trebuit sa disponibilizeze masiv angajatii, iar unii au trebuit chiar sa renunte la afaceri. Companiile care nu au aderat la tratat au avut, conform lui Grund, pierderi de 15 miliarde de coroane (550 de milioane de euro).
Jiri Grund detine si o companie de textile ce-i poarta numele in Mlade Buky, nordul Boemiei. Produsul principal al companiei lui Grund sunt covorasele de baie. 82% din productia lui Grund este destinata exportului, iar managerul crede ca singura solutie pentru a supravietui fluctuatiilor valutare este ridicarea standardelor calitative. "Clientii nostri nu vor accepta o marire a preturilor, deci trebuie sa oferim produse de calitate sporita pentru a supravietui. Avem designeri italieni si pregatim deja o colectie semnata Blanka Matragi, care ne va distanta de produsele ieftine din China", a declarat Jiri Grund.
Avand in vedere ca in fiecare luna o fabrica din Cehia producatoare de textile da faliment, afacerile lui Grund sau Zak sunt inca in buna stare. Principalele amenintari vin dinspre moneda nationala in ascensiune si importurile din China.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO