Business Internaţional

Autostrazile vor transforma Polonia in "buricul Europei"

16.05.2005, 19:27 19

Polonia, asezata strategic in mijlocul Europei si cu iesire spre Vest, are avantaje de invidiat fata de tarile din Uniunea Europeana, relateaza Financial Times. Insa, infrastructura nu a reusit sa tina pasul cu dezvoltarea.

Lucrarile care au demarat la inceputul anului acesta intr-un port din Gdansk, situat pe coasta Marii Baltice, precum si programul de constructie a autostrazilor sunt semne de progres.

Rezultatul este o crestere a numarului de depozite din apropierea viitoarelor autostrazi. Managerii care se ocupa de logistica din Europa privesc Polonia ca un viitor centru al afacerilor.

"Dintr-o locatie aflata in sudul Poloniei putem furniza servicii in toata Polonia, in Cehia si, ceea ce este cel mai important, in multe zone din Germania", a spus Michael de Jong-Douglas de la ProLogis, cel mai mare investitor industrial de imobiliare din Polonia si din Europa.

Inainte de intrarea Poloniei in Uniunea Europeana in mai 2004, putine companii de logistica au fost interesate sa infiinteze operatiuni centralizate de inmagazinare, din cauza cheltuielilor vamale si a intarzierilor de la frontiera.

Acum, companiile de logistica achizitioneaza terenuri in zone care se vor transforma in centre comerciale de transport: Wroclaw, aproape de granita cu Germania; Silezia, in zona Katowice; Poznan, langa orasul central Lodz, unde se vor intersecta autostrazile care vor lega sudul de nord si estul de vest.

"Previzionam ca grupurile specializate in operatiuni de logistica isi vor muta afacerile de acest gen in Europa Centrala", a spus Piotr Michalski, directorul polonez de la Parkridge Investements, care a investit in cinci locatii din Polonia.

Companiile sunt interesate sa foloseasca Polonia ca un centru politic stabil, pentru a penetra pietele din Rusia si Ucraina.

"Polonia, Cehia si Ungaria vor avea un rol important in dezvoltarea industriei imobiliare din tarile ex-sovietice, datorita asezarii geografice", a spus Aleksander Domaradzki, un analist in industria imobiliara si transport de la firma de audit PwC.

Deocamdata, Polonia este atractiva datorita frontierelor deschise catre Vest. Cateva companii si-au indreptat, deja, atentia catre Polonia.

Gillette, care a construit o fabrica de productie si ambalare de 80.000 de metri patrati langa orasul Lodz, planuieste sa aprovizioneze majoritatea tarilor din Europa de la aceasta fabrica. "Vom avea o fabrica imensa in Polonia, iar depozitele si distributia vor fi indreptate catre cei mai importanti clienti din Europa", a spus Eric Kraus de la Gillette. "Nu anticipam efectele pe care infrastructura le va avea asupra operatiunilor noastre", a adaugat el.

Pana acum, Varsovia si zonele din imprejurimi au dominat piata depozitelor din Polonia, avand aproape un milion de metri patrati de depozite moderne si spatii logistice, aproape 78 de procente din capacitatea totala de depozitare, conform Colliers Real Estate.

Insa, influenta Varsoviei se va eroda in timp. Dintre cele 3,5 milioane de metri patrati destinati pentru constructia viitoarelor depozite, numai 8 procente vor fi proiectate in Varsovia.

Motivul este ca Varsovia devine mai putin atractiva, preturile terenurilor cresc, iar orasul este congestionat si salariile sunt cele mai ridicate din tara. Varsovia se afla in estul Poloniei, departe de granita care o leaga de tarile din Uniunea Europeana. O singura autostrada va ajunge pana in capitala. "Dezvoltarea rapida se va desfasura in afara Varsoviei", a spus Maciej Chmielewski de la firma de intermediere imobiliara Colliers.

Cresterea numarului de depozite este ajutata de semnalele primite de la guvern pentru inceperea constructiei noilor autostrazi. Incercarile de a intrerupe reputatia Poloniei de tara cu unele dintre cele mai proaste strazi din Europa au fost fragile si neuniforme. Varsovia nu este conectata la vestul Europei prin nici o autostrada solida.

Orasele mari, ca Varsovia sau Wroclaw, inca nu au sosele de centura pentru camioanele de mare tonaj, acestea fiind nevoite sa treaca prin niste strazi inguste si pentru masini.

Inca de cand s-au desprins de comunism acum 15 ani, guvernele tot au promis ca vor construi autostrazi noi. Dar, proiectele au fost retrase din cauza exproprierii terenurilor, lipsei de fonduri si a legii poloneze privind parteneriatul public-privat.

Dupa ani de ezitari, guvernul a aprobat un plan care sa dezvolte o retea de autostrazi de 2.085 de kilometri pana in 2013. Anul acesta, 122 de kilometri de autostrada vor fi terminati si alti 170 vor fi gata anul viitor. Desi acest lucru marcheaza un progres, Spania, cu suprafata si populatie similare, construieste aproape 500 de kilometri de autostrada pe an.

Cateva companii de logistica care se asteptau ca autostrazile sa fie construite mai repede au construit depozite langa orasul Strykow din centrul Poloniei inca din 1997.

Autostrada A2, principala artera care leaga estul de vest, va ajunge in Strykow abia anul acesta, iar capatul dinspre vest nu va ajunge la granita germana.

Portul construit de DCT Gdansk, o companie privata britanica, se bazeaza pe numarul mare de nave care vor traversa Polonia. Portul, in valoare de 227 de milioane de dolari (176 de milioane de euro), se va situa la capatul autostrazii A1, dintre nord si sud si va fi legat de restul tarii printr-o cale ferata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO