Business Internaţional

Avionul-taxi, viitorul calatoriilor de business

Avionul-taxi, viitorul calatoriilor de business

Eclipse 500 ar putea fi primul avion folosit pe post de taxi

07.09.2006, 19:13 150

Din cauza problemelor liniilor aeriene importante, micii jucatori cauta sa creeze o piata a calatoriilor cu avioane particulare cu un numar redus de locuri.
Pentru a evita avioanele supraincarcate, intarzierile fara sfarsit, cozile la controlul de securitate si sprinturile prin aeroport pentru a prinde un zbor de legatura, oamenii de afaceri au inceput sa caute o alternativa, scrie New York Times.
Aceasta ar putea fi taxiul zburator. Cel putin asa spera antreprenorii care plaseaza pariuri mari pe o noua nisa pe care vor sa o creeze in transportul aviatic. Ideea lor este sa ofere o calatorie mai rapida la un pret care sa se situeze undeva la jumatatea celor pentru zborurile de linie si pentru cele private.
Ani de zile, ideile legate de o piata de taxi aeronautica au fost in mare parte teoretice. Dar asta se va schimba din acest an, odata cu aparitia Eclipse 500. Produs de Eclipse Aviation din Albuquerque, avionul va avea sase locuri.
Cu ajutorul Eclipse, doua companii, Linear Air si DayJet, intentioneaza sa participe la crearea unei astfel de piete.
"Unul dintre primele lucruri pe care le inveti in vanzari este sa stii unde doare", a spus William Herp, directorul executiv al Linear Air, companie care a comandat 30 de aparate Eclipse care au costat 50 de mil. de dolari. "Si exista multa durere printre oamenii de afaceri care calatoresc cu zborurile comerciale."
Unii analisti se intreaba daca serviciile aeronautice de taxi vor fi indeajuns de ieftine pentru consumatorul mediu sau destul de confortabile pentru oamenii de afaceri, pentru a putea castiga din cota de piata a marilor companii.
Operatorii acestui tip de serviciu sustin ca pot oferi clientilor un loc la preturi care variaza intre 1 dolar si 3 dolari pe mila (1,6 km), comparativ cu un interval de variatie intre 9 dolari si 13 dolari pe mila pentru zborurile charter, sau fata de pretul zborului cu un avion privat care poate ajunge la 15 dolari pe mila. Liniile comerciale regionale, cum este si cazul SkyWest, au o medie de 16 centi pe mila pentru un avion de 50 de locuri, dar de cinci ori aceasta valoare pentru rutele mai putin cerute unde taxiurile pot concura, spun surse din cadrul industriei.
Eclipse, care va costa 1,5 mil. dolari, poate transporta doi piloti si patru pasageri si poate atinge viteze de pana la 400 de mile pe ora (643 kilometri pe ora). Prin comparatie, un aparat asemanator, Cesena CJ-1, poate transporta, la randul sau, doar patru pasageri, costa aproximativ 4,3 mil. dolari si atinge viteza de 448 mile (720 de kilometri) pe ora.
Eclipse nu este dotat cu baie. "Absenta unei bai poate fi o problema serioasa", a spus Robert Crandall, fostul presedintele al American Airlines care este in prezent CEO al Pogo Jet, o linie aeriana nou-infiintata care doreste sa se implice pe o astfel de piata.
Crandall a spus ca inca nu s-a hotarat asupra avionului Eclipse. Cu toate acestea, Eclipse, care a necesitat o investitie de 500 de mil. dolari, inclusiv o suma nedeclarata din partea fondatorului Microsoft, Bill Gates, a primit comenzi pentru 2.500 de aparate pentru o suma totala de 3,5 mld. dolari, o lista de comenzi destul de incarcata pentru a tine compania ocupata pana la sfarsitul lui 2008, a spus Vern Raburn, CEO al Eclipse.
Printre primii care vor folosii Eclipse se numara si Linear Air, companie fondata in 2004. La inceput compania a functionat ca un serviciu charter, transportand pasageri bogati din Boston si New York pana la Martha's Vineyard. Pentru transport, Linear Air folesea propulsoare Cesena. In prezent compania se adreseaza echipelor mici din cadrul firmelor de consultanta si altor companii care trebuie sa transporte echipe pentru a se intalni cu clientii sau pentru a vizita fabricile indepartate. Datorita vitezei superioare a Eclipse, directorul executiv al companiei spune ca ia in considerare extinderea liniei sale aeriene pana la Washington, Los Angeles si San Francisco.
Si alti producatori se pregatesc pentru a concura pentru o parte din piata taxiurilor aeriene. Adam Aircraft, din Englewood, asteapta certificarea pentru avionul de sase locuri A700, care costa 2,25 de milioane de dolari. Modelul Phenom al companiei Embraer Air, care costa 2,85 mil. dolari, este asteptat pe piata in 2008. De asemenea, Honda si-a anuntat intentia de a patrunde pe aceasta piata cu un model de sase locuri care va avea o viteza maxima care o va depasi pe cea a Eclipse.
Nu toata lumea este de parere ca Eclipse si alte aparate usoare vor reusi sa puna bazele unei noi nise pe piata aeronautica. Multi se intreaba daca este suficienta cerere pentru a justifica aparitia a sute, chiar mii, de limuzine zburatoare.
"Aceasta este una dintre cele mai promitatoare piete aeronautice din ultimii ani", a spus Richard Aboulafia, analist al Teal Group.
Aboulafia a spus ca previziunile conform carora mai mult de 500 de avioane noi pot fi absorbite in fiecare an sunt mult prea optimiste, in mare parte pentru ca nu foarte multi calatori vor sa plateasca o prima pentru acest serviciu.
"Consumatorul de calatorii aeriene este o fiara imprevizibila", a spus el. "Este nerabdator sa se planga, dar este mai sensibil la cost ca niciodata."
Alte persoane din industrie vad taxiurile aeriene ca pe o optiune atractiva. "Acum este momentul ca acesti oameni sa aduca asa ceva pe piata", a spus Kevin Mitchell, presedintele Business Travel Coalition, grup care militeaza pentru serviciile aeriene de business.
Managerii care calatoresc cauta sa gaseasca un mix mai bun de avioane de afaceri, chartere si linii comerciale, a spus Caleb Tiller, purtator de cuvant al National Business Travelers Association, care reprezinta 1.700 de manageri. Din 2002, numarul managerilor care calatoresc cu chartere sau avioane particulare a crescut de la 27% la mai mult de o treime, a spus Tiller.
Pentru moment, Linear Air si DayJet folosesc modele diferite.
Herp incearca sa atraga calatorii nemultumiti ai marilor linii aeriene din zonele metropolitane majore. "Preferam sa pescuim acolo unde sunt pesti", a spus el.
Pentru a castiga noi clienti, echipa de la Linear Air a identificat 5.000 de clienti potentiali. Compania ii considera disponibili sa plateasca o prima pentru acest serviciu.
La DayJet, directorul executiv Ed Iacobucci urmareste o altfel de strategie pentru cele sapte state din sud-estul SUA, unde planuieste sa inceapa afacerea folosind aparatele Eclipse. DayJet intentioneaza sa se dezvolte acolo unde lipsesc liniile aeriene majore.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels