Business Internaţional

Bancile iti taxeaza fiecare pas pe care il faci, cred clientii unguri

16.12.2005, 10:50 27

Dupa privatizarile masive, sectorul bancar din Ungaria este unul dintre cele mai eficiente din zona. Dar bancile au servicii scumpe, spun consumatorii.

In 2000, Peter Kisbenedek, pe atunci noul presedinte al diviziei din Ungaria a Erste Bank, a declarat ca doreste 20% din piata interna de retail. La acea vreme, analistii l-au considerat "putin" cam optimist, scrie Financial Times.

Banca-mama din Austria cumparase Mezo Bank, o unitate de dimensiuni mici, care inregistra pierderi, cu doi ani in urma, dar progresele vizile intarziau sa apara.

"Cand m-am alaturat diviziei detineam o cota de piata de 1,6% si toata lumea spunea fie ca suntem nebuni, fie ca nu avem nici o idee despre cum se conduce o banca", a declarat Benedek.

Dupa cinci ani si 100 de fililale noi, Erste este a cincea banca ca valoare a activelor. Cu credite de peste 350 de miliarde de forinti (1,37 miliarde de euro) si o cota de piata de aproximativ 8,5%, isi disputa locul doi pe piata cu rivala K&H Bank.

Erste este fara indoiala cel mai de succes nou intrat pe o piata animata de cresterea economica solida si de un marketing avansat. Sectorul bancar din Ungaria este de fapt rezultatul preluarilor de catre straini a principalelor banci, cu exceptia OTP, cea mai mare banca din sistem, care a fost privatizata prin intermediul pietei de capital. Totalul activelor bancare era in septembrie cu 15% mai ridicat fata de aceeasi perioada a anului trecut si se impartea intre 30 de institutii, din care primele opt contabilizau aproximativ 80%.

In pofida cresterii cu 18% a nivelului creditelor in fiecare an din ultimii cinci, piata mai are inca mult potential, arata un raport al KPMG.

"Sistemul bancar ungar inca nu si-a epuizat potentialul de crestere. Anul acest ne bazam pe o crestere de 30% a sectorului de retail", a declarat Tamas Simonyi de la KPMG.

Erste experimenta gustul retailerului mizand pe deschiderea de noi subsidiare intr-o perioada in care majoritatea jucatorilor utiliza internet bankingul ca sursa a cresterii.

"Nu cred ca se pot atrage clientii din Ungaria prin intermediul Internetului. Aici trebuie sa te asezi si sa negociezi. Iata de ce ne-am dezvoltat permanent reteaua de filiale, primitoare si mici, fara birouri impunatoare si marmura. Doi ani mai tarziu, modelul a fost copiat de marii nostri rivali", a mai spus Benedek.

In timp ce rivalii de care directorul vorbeste refuza sa-i recunoasca meritele de initiator al acestei tendinte, cifrele vorbesc singure. Bancile ungare isi vor adauga aproape 300 de filiale in urmatorii doi ani.

Mare parte din expansiune este pusa pe seama retelei de subsidiare slab dezvoltate in Ungaria, este de parere Tamas Erdei, director executiv la MKB Bank si presedintele Asociatiei Ungare a Bancilor.

OTP Bank se pare ca este exceptia acestui trend. Aceasta pare mai mult decat multumita cu cele 430 de filiale pe care le detine si cu cota de piata de aproximativ 23 de procente.

In pofida expansiunii, sectorul bancar ungar continua sa furnizeze marje de profit considerabile. OTP, spre exemplu, a raportat o rata a rentabilitatii financiare de peste 40% in prima jumatate a acestui an. Erste, intre timp, urmeaza liderul cu o rentabilitate de 30%, dubla insa fata de o banca din Uniunea Europeana.

"Bancile ungare sunt cele mai eficiente din regiune, cu un raport mediu intre costuri si venit de 54 de procente", a spus Simonyi.

Aceste rezultate nu scapa fara sa fie contestate, mai ales de afacerile de dimensiuni mici care beneficiaza de dobanzi ridicate si taxe pe masura. "Ce pot spune despre banci? Ca ma dezgusta!", a spus Tamas Janosi, un proprietar de restaurant mai putin satisfacut din Budapesta a carui opinie este in general impartasit de micii intreprinzatori.

Marjele ridicate de profit au fost intr-o oarecare masura camuflate de creditele in valute straine contractate la o rata a dobanzii mai mica. Problema, spune Julia Kiraly, presedintele International Training Center for Bankers din Budapesta, este ca bancile percep atat taxe lunare, cat si taxe pe fiecare tranzactie efectuata in contul clientului.

"Stiu ca in Austria, multe din serviciile taxate in Ungaria sunt gratuite. Serviciile bancare sunt foarte scumpe aici si nu gasesc nicio explicatie pentru care acestea nu incep sa coboare. Cu toate ca exista o multime de institutii, situatia este asemanatoare uneia de oligopol", spune Kiraly.

Budapest Bank, o subsidiara a GE Capital, desi a pastrat taxele pe tranzactie, a redus considerabil taxa lunara. Intre timp, K&H Bank, controlata de belgienii de la KBC, depune eforturi sustinute pentru mai multa transparenta.

"Cred ca ne putem astepta la o competitie mai mare in termeni de preturi. Cercetarile noastre au relevat faptul ca multi consumatori simt ca bancile nu le comunica intregul pret al produsului. Ne straduim sa avem taxe simple si clare, pe care clientii nostri sa le poata intelege", a declarat John Hollows, directorul executiv al K&H.

Proprietarii afacerilor mici raman sceptici. "Este cu siguranta un inceput, insa certitudinea este ca in prezent bancile iti taxeaza fiecare pas pe care il faci", spun acestia. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO