Business Internaţional

Ca să le scoată bani din buzunar clienţilor, companiile devin mai inventive

Ca să le scoată bani din buzunar clienţilor, companiile devin mai inventive

Autor: Corina Pirva

05.12.2010, 23:51 80
Compania londoneză s-a gândit să producă primul său cocktailla draft (pahar), după ce consumatorii s-au reorientat cătreconsumul de băuturi alcoolice acasă pentru că este mult mai ieftindecât în baruri sau restaurante. Cocktail-ul la dozator costă maipuţin de 4 euro, adică jumătate din preţul unui cocktail preparatproaspăt, scrie Bloomberg.

În condiţiile în care rata şomajului creşte în Europa, iar ţărileafectate de criză se văd nevoite să apeleze la ajutoare de urgenţăexterne, companiile de bunuri de larg consum îşi schimbăstrategiile pentru a se adapta la noul mediu, caracterizat prin anide creştere economică lentă. Acestea se concentrează acum maidegrabă pe inovarea produselor decât pe impunerea unui preţ maimare, mişcare gândită în urma previziunilor OCDE (Organi­zaţiapentru Cooperare şi Dezvoltare Economică) conform cărora Europa nuva înregistra o creştere economică mai mare de 2% în următorii treiani.

"Creşterea nu va avea acelaşi ritm ca înainte", a declarat GiovanniCiserani, preşedintele pe Europa de Vest al companiei Procter &Gamble. "Lumea s-a schimbat în ultimii patru sau cinci ani.Consumatorii sunt astăzi orientaţi spre valoarea unuiprodus."
Directorul pentru Europa al companiei Nestlé Laurent Freixespune că europenii sunt acum mai înclinaţi să economisească decâtsă consume şi că aici mărcile private au o cotă de piaţă mult maimare decât în Statele Unite.
Vânzările Nestlé în Europa de Vest, excluzând achiziţiile,vânzările de active şi oscilaţiile valutare au crescut în medie cu2,5% în ultimii cinci ani, în comparaţie cu 6% în America deNord.
Europa, piaţă cu potenţial redus
"Competiţia este extrem de intensă", a mai spus Freixe. "Vedemîntr-adevăr potenţial de creştere în Europa, dar continentul varămâne o zonă cu creştere lentă pe termen mediu şi lung."
Nestlé a preluat unele produse inovatoare de pe pieţeleemergente, pentru a-şi spori vânzările în vestul Europei. Deexemplu, punga folosită pentru prepararea puiului Maggi, ce înRusia se vinde la un preţ de 1 euro, este unul dintre cele treiproduse responsabile pentru două treimi din creşterea vânzărilorînregistrată în Europa. Cap­sulele de cafea Nescafé Dolce Gusto şicafeaua solubilă bogată în antioxidanţi Nescafe Green­blend suntcelelalte două.
În ultimul deceniu, bran­dul Nestlé cu cele mai mari vânzărila nivel global a fost cafeaua Nespresso, care costă de zece orimai mult decât un produs similar mai puţin cunoscut.
Inventivitate în metodele de creştere avânzărilor
Noile produse ale Nestlé au ajutat compania să îşi majorezevânzările în Europa cu 2% în primele nouă luni. În aceeaşiperioadă, vânzările Unilever din vestul Europei au înregistrat undeclin de 0,8%, compania raportând o stagnare în Europa Centrală şide Est.
"Companiile producătoare de bunuri de larg consum se confruntăcu un consumator care preferă să consume mai puţin", este de părereThomas Russo, partener la Gardner Russo & Garnder, înLancaster, Pennsylvania care deţine acţiuni de 400 mil. dolari încadrul Nestlé. "Dacă brandul tău este lider pe piaţă, dacă inovezişi eşti capabil să-ţi menţii produsele pe raft la un preţ decent,atunci poţi să generezi o creştere a vânzărilor."
Kraft Foods şi Diageo au anunţat că încearcă să evite scădereapreţurilor. În schimb, aceştia introduc produse noi precum MojitoCacique.
Diageo a instalat deja primul dozator într-un bar din Madridîn decembrie anul trecut; directorul pe inovare al companieiresponsabil de Europa Alicia Garcia spune că în Spania există deja5.000 de baruri care oferă această băutură.
Compania va lansa mojito la dozator în 500 de baruri din MareaBritanie în următoarele săptămâni, folo­sin­du-se în compoziţie devodca Smirnoff. Cocktailurile la do­zator au fost introduse pepiaţa din Grecia şi sunt testate în Portugalia. Băutura a datrezultate foarte bune în Spania. "Dacă te uiţi la preţuri peaceastă piaţă, atunci ştii deja ce urmează", a spus Mark Fisher,customer marketing director pentru Europa al companiei Diageo."Vrem să oferim valoare pentru consumatorii noştri. Oamenii vor săprimească exact ce au plătit."
Unele companii şi retaileri încearcă să schimbe ambalajulproduselor existente, sperând astfel că îi vor face pe consumatorisă creadă că primesc mult mai mult la acelaşi preţ.
Grolsch, brandul SAB Miller, vinde baxuri de bere în MareaBritanie cu un cod care le permite consumatorilor să închiriezeonline filme la un preţ redus. Este ceea ce compania numeşte "oseară perfectă acasă".
Cu ocazia Crăciunului, Waitrose, un lanţ de supermaketuri dinMarea Britanie deţinut de John Lewis Partnership, vinde un pachetde ingrediente pentru prepararea tortului, care conţine făină,zahăr, condimente şi fructe uscate, la un preţ de 10 lire sterline.Compania susţine că achiziţionarea separată a ingredientelor arcosta mai mult de 23 de lire.
Unilever s-a concentrat la rândul său pe ambalaj şi a pusmargarina Stork în tuburi de plastic, mai rezistente, durabile,ceea ce le permite consumatorilor să păstreze produsul în condiţiimai bune.
Compania, care în ultimii doi ani a înregistrat în Europavânzări mai slabe decât în restul regiunilor, a anunţat că seaşteaptă să poată opera o nouă majorare a preţurilor în cel de-alpatrulea trimestru.
Cu toate acestea, Jon Cox, analist la compania Kepler CapitalMarkets, spune că doar companiile mari, precum Unilever, P&G şiNestlé, îşi permit să îşi susţină vânzările prin inovaţie pentru căau un buget mult mai mare dedicat acestui departament.
Mai mult de atât, potrivit lui Mike Clarke, director al Kraftpe Europa, "ambalajul reutilizabil realizat pentru bran­durile deciocolată din portofoliul Kraft menţine produsul proaspăt un timpmai îndelungat. Consu­ma­torul nu este nevoit să termine ciocolatadin prima. Poţi să abordezi două direcţii: asigurarea unui preţredus sau asigurarea unor nevoi şi producerea de valoare pentruprodus."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO